• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Första "finklockan" på gång. Breitling Superocean 42mm? Råd? Kommentarer? Åsikter?

Putteman

Silver
Jag är sugen på att skaffa min första finklocka. För att inte göra en för dålig affär och för att ha råd så tänker jag en begagnad.

Jag kan se hela charmen med ett mekaniskt automatur, men har hela tiden tänkt att ett kvartsur är mer rätt som bruksklocka. Mest för att slippa tänka på om den går rätt, eller om man inte har den på ett par dagar så ska det liksom kunna kvitta. Att den nog kräver mindre insats i service också är ju en fördel.

MEN, nu svänger jag. Blir jag verkligen nöjd med ett kvartsur? Är det inte bättre att köpa sig ett mekaniskt på en gång?? Då får man ju med "hela" upplevelsen av en finklocka. Är ni många som använder mekaniska ur som vardagsklockor? Vållar det mycket tankar kring om dom går rätt osv?

Jag vet att det finns en mängd fabrikat såklart som på olika sätt är attraktiva. Jag har fastnat för Breitling då jag gillar deras lite bruksiga och ibland sportiga underton i designen. Från nytt så verkar dom också tappa en del i värde så lagom begagnat känns i sammanhanget prisvärt.

Trodde först jag skulle titta efter en Breitling Colt, särskilt då jag tittat efter kvarts (har ju dock slutat tillverkas nu). Av en slump så ramlade jag in på en urmakare igår som var väldigt duktig och trevlig. Han tog fram en Superocean (strl 42 var rätt för mig). Jag tycker om när det inte ser för "vanligt" ut i designen, utan får gärna synas att det är nån form av aktivt val. I detta fallet menar jag att jag tyckte det var supersnyggt med Superocean i blått med blått gummiarmband till. Inte stilen som jag trodde jag skulle gilla, men den såg riktigt bra ut. För mig kunde den fungera både till lite mer dressad klädsel och till vardags tänker jag. Coolt. Lite förvånad dock när jag kom hem och ser på hemsidan att Breitling har där sitt "Diver" rubber strap till och den trevliga urmakaren hade deras "Mesh" rubbet strap. Mesh var både snygg och bekväm iaf. Kan handlarna välja olika tror ni?

Jag har en tanke om att jag skulle skaffa ett par olika armband till så man kan ev ändra stilen, något läder, något gummi, eventuellt Nato. Och där kommer en första tanke. Är blå urtavla lite dumt att lägga en massa pengar på som enda finklocka? Är den helt enkelt lite svår och matcha? Är risken stor att man tröttnar lite på färgen? Vi tittade även på samma klocka i svart, och den var ju fortfarande riktigt fin tycker jag, men det saknas ju då även en liten släng av det där "lite speciella". Hur hade ni tänkt här?

Ringen runt klockan är ju som synes i färg, dvs. i detta fallet blå eller svart. Har ni någon erfarenhet av ifall det är en känslig del som riskerar att se riktigt risig ut efter vardagsanvändning? Eller tror ni det funkar fint? Tankar?

Jag skulle verkligen vilja kunna stödja en trevlig urmakare, men har inte budgeten till det, iaf inte denna gång. Jag kollade in denna klockan på Chrono24 t.ex. Jag finner då att det verkar finnas flera handlare från Monaco som säljer nya Breitling till i princip samma pris som begagnade ligger på. Tankar kring det?

Och vad gäller just värdet, om man köper en sån här lite begagnad alternativt ny från Monaco för idag ca 23-25´. Vad är den värd efter några år tror ni? Listpris idag på ca 40´. Förstår självklart att det är spekulation osv. Men jag kan inte klockmarknaden tillräckligt väl för att förstå vad man förväntar sig på en sådan här pryl.

Har ni allmänna tankar kring klockvalet så får ni gärna dela dom tack, hiss o diss är välkommet.

Tack

Bilagor

• 70296CED-D903-48F4-B9C0-12BEE798796D.png
    70296CED-D903-48F4-B9C0-12BEE798796D.png
    791.8 KB · Visningar: 22
  • 5858227B-AEB1-483C-BA32-45383A1AE562.png
    5858227B-AEB1-483C-BA32-45383A1AE562.png
    450 KB · Visningar: 29
Jag surfar runt en massa och inser att den jag såg med "Mesh" rubber band måste ju varit Superocean Heritage II helt enkelt. Jaja, många modeller finns det. :)
Just det gummiarmbandet var för övrigt väldigt coolt i verkligheten. Heritage II med det bandet blev ju en rätt annorlunda look helt klart.

ab2010161c1s1-superocean-heritage-b20-automatic-42-three-quarter.png

Många frågor! 🙂

Angående mekanisk kontra kvarts. Ska man vara riktigt krass så är mekanisk klocka lite av en gimmick idag. De är inte lika precisa, de är ömtåliga och man måste göra kostsam service med jämna intervaller. Ändå skulle jag våga påstå att en övervägande majoritet har endast eller mest mekaniska klockor i samlingen. Det är en nördgrej och ett intresse, helt enkelt, och mekaniska ur fascinerar. Vad du blir nöjd med är svårt att säga. Kvartsur är betydligt mer praktiskt att äga i vilket fall.

Armband kan man absolut köpa av handlare. Det är inga problem. Armband är oftast standardmått och det går köpa tredjepartsarmband för ännu mer variation. Originalband är dyrt men samtidigt gjorda för klockan och av hög kvalitet.

Blått tänker jag är tacksamt att matcha mot, men är det något som oroar dig så kan svart vara ett bättre val. Men! Köper du den blå för att du gillar den bäst och upptäcker att den inte funkar i alla lägen, då får du ju köpa en till klocka och det är bland det roligaste man kan göra!

Angående pris och utländska handlare osv – att handla begagnat är ekonomiskt klokt med få undantag. En Breitling från idag kommer sannolikt inte öka nämnvärt i värde, snarare tvärt om. Nytt är alltid nytt men begagnatmarknaden är i och med nätet fantastiskt och det finns gott om folk som gärna tar den ekonomiska smällen en ny klocka man tröttnat på innebär. Är det en klocka för livet kanske de extra tusenlapparna och upplevelsen är värd pengarna? Köper du på chrono24 så glöm inte kolla tull och moms. Monaco ingår inte i EU! Köper man begagnat av privatperson är köparskyddet dåligt. Du kan i princip råka ut för kopior och rena bedrägerier utan att chrono24 eller Ebay tar ansvar, så undvik eller var mycket noga med att kontrollera äkthet i förhand. Din poäng i att stödja lokala handlare är dock viktig. Många har det tufft nu och har man möjlighet tycker jag självklart man ska stödja dem!

Lycka till!

Svarta klockor är ju så klart tacksamma att matcha med det mesta, men blått är ju tämligen enkelt det med. Funkar till det mesta och med olika band kan du ju laborera hur du vill - som du ju är inne på.

Köp beg till rätt kurs, sälj utan större förlust när du kommer på att du vill ha något annat. Tror många här kan skriva under på att det tar några klockor innan man riktigt vet vad man gillar för modell, storlek, färg etc.

Många frågor! 🙂

Angående mekanisk kontra kvarts. Ska man vara riktigt krass så är mekanisk klocka lite av en gimmick idag. De är inte lika precisa, de är ömtåliga och man måste göra kostsam service med jämna intervaller. Ändå skulle jag våga påstå att en övervägande majoritet har endast eller mest mekaniska klockor i samlingen. Det är en nördgrej och ett intresse, helt enkelt, och mekaniska ur fascinerar. Vad du blir nöjd med är svårt att säga. Kvartsur är betydligt mer praktiskt att äga i vilket fall.

Armband kan man absolut köpa av handlare. Det är inga problem. Armband är oftast standardmått och det går köpa tredjepartsarmband för ännu mer variation. Originalband är dyrt men samtidigt gjorda för klockan och av hög kvalitet.

Blått tänker jag är tacksamt att matcha mot, men är det något som oroar dig så kan svart vara ett bättre val. Men! Köper du den blå för att du gillar den bäst och upptäcker att den inte funkar i alla lägen, då får du ju köpa en till klocka och det är bland det roligaste man kan göra!

Angående pris och utländska handlare osv – att handla begagnat är ekonomiskt klokt med få undantag. En Breitling från idag kommer sannolikt inte öka nämnvärt i värde, snarare tvärt om. Nytt är alltid nytt men begagnatmarknaden är i och med nätet fantastiskt och det finns gott om folk som gärna tar den ekonomiska smällen en ny klocka man tröttnat på innebär. Är det en klocka för livet kanske de extra tusenlapparna och upplevelsen är värd pengarna? Köper du på chrono24 så glöm inte kolla tull och moms. Monaco ingår inte i EU! Köper man begagnat av privatperson är köparskyddet dåligt. Du kan i princip råka ut för kopior och rena bedrägerier utan att chrono24 eller Ebay tar ansvar, så undvik eller var mycket noga med att kontrollera äkthet i förhand. Din poäng i att stödja lokala handlare är dock viktig. Många har det tufft nu och har man möjlighet tycker jag självklart man ska stödja dem!

Lycka till!
Inga konstigheter att handla från Monaco! Räknas som att du köper från Frankrike. 🙂

Screenshot_20210221_104239.jpg

En tanke till är det inte alls är fel att välja quartz. Min första finklocka var en Seamaster quartz som jag hade i nästan 20 år och ångrar att jag sålde. Jag tycker det finns lite av en renessans för quartz här o var idag. Breitling kör ju fina ETA verk och chronometer certade också. Sedan tycker jag sällan det är några problem med automater till vardags men dom är ju ändå inte lika stötsäkra som quartzverk. (Men dom tål ner än man tror) Dock.... Tappar du en quartz på stengolv och glaset håller så är du Golden. Tappar du en auto på stengolv är besöket hos urmakaren sannolikt ett faktum. Ibland möts man av argumentet att det är fel att köpa en dyr klocka med quartz verk men ofta är prisskillnaden på urverket faktiskt mindre än vad automaten är dyrare än sin quartz motsvarighet. (Om det finns någon). Så det argumentet är bullshit. Sist men inte minst så ÄR det ändå för de flesta lite roligare med ett mekaniskt urverk.

Färg tycker jag beror lite på modellen också. I detta fall hade jag gått på blått på superocean och svart på so heritage (den förra är mer sportig och den senare mer elegant). Avseende kvarts, är det en smak- och användningsfråga. Hade jag haft klockan för dagligt bruk hade jag föredragit mekaniskt, är det en grab-and-go klocka kan kvarts vara bättre. Tror som Bezelman att vi kommer se mer kvarts, i synnerhet HAQ.

Du tänker för mycket! Gå på känsla, det är ju trots allt något du vill unna dig - inte något du faktiskt behöver.

• Like
Reactions: v0n
Tackar! Det där var väldigt bra info. Det finns några handlare på Chrono24 från Monaco som verkar bra, men jag har alltid avskrivit dem direkt eftersom jag tog för givet att moms, tull (och strul) skulle tillkomma.
Inte helt lätt att hålla koll! Har själv inkommande paket på g från Monaco så därför har jag kollat upp det nyss :)

Tillbaka
Topp