• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Första fototestet med stativ (modembrännare)

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Köpte ett gorilla-stativ till min DX-kamera, eftersom det är så sjukt svårt att hålla still den när jag fotar på makroavstånd.

Nu är inte detta ett makro-objektiv, utan en fast 35mm, men jag är sjukt nöjd med första fotograferingen.
Jag kan inte allt för mycket om kamerainställningar, så jag ställde fokusen manuellt och därefter satte jag kameran på A och ställde in F14, 16, 18, 20, eller 22. Ser ingen logik i att några bilder med en viss inställning ger bättre resultat, så kom GÄRNA med förslag!!

DSC_0032_psd.jpg

DSC_0015_PSD.jpg

DSC_0016_psd.jpg

DSC_0035_psd.jpg

DSC_0018_psd.jpg


Det känns ju som att det är tillräckligt bra upplösning, även för närbilder, utan att det blir allt för kornigt. Skulle det bli mycket bättre med ett fast 40mm makro 1:1 ??

DSC_0035_psd2.jpg
 

Denke

Brännström
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Jag har själv noll koll på kameror och fotoutsrustning, så jag får nöja mig med att säga att det är grymt fina bilder! :)
 

plattfot

Rolex
Fina bilder! Du måste ha jobbat en del för att få så lite reflexer i alla glas.

F14, 16, 18, 20, och 22 är som du säkert vet olika inställningar för hur djupt/långt skärpan skall ligga i bilden. Fotar man som du rakt uppifrån mot et förhållandevis platt motiv påverkas skärpedjupet mycket lite med så höga värden. Skillnad blir det om du kommer ner på värden på 1.4, 2.8 eller 4.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Denke skrev:
Jag har själv noll koll på kameror och fotoutsrustning, så jag får nöja mig med att säga att det är grymt fina bilder! :)
Tackar! -Det är sjukt kul när man har stativ och kan ta foton med timern. Det blir en helt annan grej.

Undersköterskan skrev:
Snyggt ! Vad är det för ref på Seiko'n ?
Edit: Missuppfattade. Vilken av de menar du? -Det är 4 olika Seikos.

plattfot skrev:
Fina bilder! Du måste ha jobbat en del för att få så lite reflexer i alla glas.

F14, 16, 18, 20, och 22 är som du säkert vet olika inställningar för hur djupt/långt skärpan skall ligga i bilden...
Tackar för infon! Att det hade med skärpeljuset att göra, visste jag, men vad jag inte vet är hur ISO påverkar, så länken uppskattas! Vet inte heller hur jag ställer in det. Dessa är tagna med ISO 200. Märkte som sagt inte så stor skillnad på olika F inställningar. Det är säkert för att objektivet är så bra på att ta upp ljus. Ska fortsätta labba med fler inställningar. Som det är nu krävs det en hel del bearbetning för att få till skärpan bra. Får ett lite grått filter över bilderna som jag måste mecka bort.

Edit: De är tagna nära ett fönster med gardinen delvis nere för att slippa reflektioner. Ska testa utomhus så fort jag hinner. Det blir väl lite trixigare antar jag.
 

plattfot

Rolex
Tackar för infon! Att det hade med skärpeljuset att göra, visste jag, men vad jag inte vet är hur ISO påverkar, så länken uppskattas! Vet inte heller hur jag ställer in det. Dessa är tagna med ISO 200. Märkte som sagt inte så stor skillnad på olika F inställningar. Det är säkert för att objektivet är så bra på att ta upp ljus. Ska fortsätta labba med fler inställningar. Som det är nu krävs det en hel del bearbetning för att få till skärpan bra. Får ett lite grått filter över bilderna som jag måste mecka bort.

Edit: De är tagna nära ett fönster med gardinen delvis nere för att slippa reflektioner. Ska testa utomhus så fort jag hinner. Det blir väl lite trixigare antar jag.[/quote]

Ju högre siffra ju mindre öppnar sig objektivet och släpper in mindre ljus. Kameran behöver således vara öppen längre för att få in så mycket ljus som behövs för att få till en bra bild. Ökar man ISO-talet så kan man komma undan med kortare slutartider men får en kornigare och brusigare bild. Har du stativ skall du hålla nere på ISO (gärna 100) och istället låta kameran vara öppen länge.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
plattfot skrev:
Ökar man ISO-talet så kan man komma undan med kortare slutartider men får en kornigare och brusigare bild. Har du stativ skall du hålla nere på ISO (gärna 100) och istället låta kameran vara öppen länge.

Kanoninfo! -Tackar! -Tycker de blir lite korniga ibland. Nu ska jag bara hitta hur man ställer in ISO på kameran :)

Edit: Google säger: "For your camera (more specifically your sensor) ISO 200 is the base ISO and will give you the least noise. going to the Lo settings will give you effective ISO's down to 100 but the quality will be no better than ISO 200 and indeed you'll be risking blowing your highlights more than usual."

-Det verkar alltså som att "low" är under 200. Ska testa imorgon.
 

plattfot

Rolex
yonsson skrev:
plattfot skrev:
Ökar man ISO-talet så kan man komma undan med kortare slutartider men får en kornigare och brusigare bild. Har du stativ skall du hålla nere på ISO (gärna 100) och istället låta kameran vara öppen länge.

Kanoninfo! -Tackar! -Tycker de blir lite korniga ibland. Nu ska jag bara hitta hur man ställer in ISO på kameran :)

Edit: Google säger: "For your camera (more specifically your sensor) ISO 200 is the base ISO and will give you the least noise. going to the Lo settings will give you effective ISO's down to 100 but the quality will be no better than ISO 200 and indeed you'll be risking blowing your highlights more than usual."

-Det verkar alltså som att "low" är under 200. Ska testa imorgon.

kolla detta exempel:

http://www.dpreview.com/reviews/sony-alpha-slt-a57/18

ändra isotalet i menyn så får du se hur bruset i bilden ökar
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Shit. Du är ju värsta uppslagsboken! :D
Misstänker dock att 200 är lägsta standardinställningen på min D5000. Det kanske är därför "ISO low" -inställningen inte anses göra så stor skillnad enligt de få poster jag hittat om D5000 och ISO-värden. Ser på länken du skickade att de inte tagit bilder med lägre ISO än 200 med D5000. Hmmm.

Edit: Hittade detta:
The lower ISO's (under 200) are software-based (på D5000), which is why you don't get the numbers. There's a very slight difference in dynamic range at these values, but in practice, you'll hardly ever notice.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
@molle
Snyggt jobbat! -Har också fotat lie idag med lägre ISO-värden. Tyvärr verkar photobucket ligga nere just nu.
 
Topp