• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Första klockan byggd

Cogline

Omega
2-Faktor
I somras väcktes mitt intresse för mekaniska klockor. Efter mycket läsande och velande blev första köpet en Sarb035 som jag burit dagligen sedan dess. Ganska snart började jag känna att jag även ville ha en dykarklocka. Dock kände jag hela tiden att det var något som gjorde att jag inte riktigt var helnöjd med designen på de klockorna jag hittade. Antingen var det en typ av visare jag inte gillade, eller så var det fel typ av bezel eller insert o.s.v.
Då började jag läsa på om moddning och klockbygge och efter ett tag tänkte jag att jag kunde modda en egen klocka. Eftersom ingen minns en fegis så bestämde jag mig för att beställa alla delar och bygga en klocka från scratch. Jag började läsa på olika forum och hittade fler och fler sidor som sålde delar.
Nu började en period av ännu mer velande och beslutsångest men till slut hade jag beställt alla delar (även om jag beställt olika modeller av vissa) och verktyg och sedan började en lååång väntan på att få hem allt. Men så kom dagen då det äntligen var dags att sätta ihop allt. Jag hade ju läst om vilka moment som flest människor hade problem med och det jag var mest nervös över var att få på visarna, trycka glaset på plats samt få logon på plats sdå den kommer löst när man beställer från seikomods.
Jag började med att få chapter ring och glaset på plats. Det var inga större problem och jag lyckades på första försöket. Sedan bestämde jag mig för att limma på logon och få urtavlan redo. Satan vad liten den var!! Detta var nog det moment som gjorde mig mest irriterad och frustrerad. Lyckades också repa urtavlan lite vilket gjorde att jag funderade på att lägag ner skiten. Men det är ju första gången så det får man leva med lyckades jag övertala mig själv till, och det syns helt ärligt inte så mycket. Fick limma den 2 ggr då den lossande när jag gick loss med rodico för att rengöra efter limning.
Att få på bezeln var enkelt när jag väl insett att det redan satt en gasket i bezeln och inte försökte få den extra gasketen på plats. Innan jag insett det var det en hel del svordomar som flög runt här hemma.
Även visarna var ett frustrationsmoment. Timvisaren gick bra. Minutvisaren tog en jäkla tid. Jag fick ta en paus och varva ner i en halvtimme för att ta nya tag. När den väl var på plats tänkte jag att sekundvisaren aldrig kommer gå om jag haft så mycket med det som skall vara så mycket enklare. Men hör och häpna så tog det bara 2 försök att få på sekundvisaren. Sjukt hur man kan känna sig så nöjd.
Sedan var det dags att kapa stemen till rätt längd och få kronan på plats. Det här var nog det mest tidskrävande arbetet då jag var lite mesig och inte vågade kapa för mkt. Kapade av en bit och filade sedan resten. Blev mycket trial and error för att få rätt längd.
Det sista var bara att få bezel inserten på plats. Fick kassera 2 st dubbelhäftande tejpringar då remsan med tejp fäste i allt uto där jag ville ha den. Men sedan var klockan äntligen färdig!

Såhär i efterhand finns det flertalet saker jag valt annat då jag hittat nya spännande saker men på det stora hela är jag väldigt nöjd, och t.o.m. lite stolt. Min första mod men definitivt inte den sista!

IMG_20201101_104904.jpg
IMG_20201101_104816.jpg
IMG_20201101_030615.jpg
 

Cogline

Omega
2-Faktor
Om det är någon som undrar över delar så kommer här en lista:

Case : CT713 – Crown At 3 Case V3 seikomods.com
Caseback: CT231 – Caseback With Spacer – Polished seikomods.com
Crystal: CT037CIS - Double domed blue AR seikomods.com
Movement: NH35 seikomods.com
Bezel: CT202CE – Classic Coin Edge Polished seikomods.com
Crown: CT209 – Lumed Snake Crown seikomods.com
Dial: CT816 – Dark Blue Sunburst Dial – 28.5mm seikomods.com
Hands: Kunai Polished Finish namokimods.com
Chapter ring: Sunburst Navy Finish with White Markers namokimods.com
Bezel insert: Lumed Ceramic SMP Style blue/white namokimoids.com
 
Senast ändrad:

Cogline

Omega
2-Faktor
Snyggt! Påminner om omega seamaster lite, den varianten kring ca 2005. Får man fråga vad allt kostade, alla delar? Tack.
Tack! JA Omega SM har alltid tilltalat mig så jag skulle väl ljuga om jag inte sa att den inspirerat bygget :)

Absolut! Delarna för klockan blev drygt 4000 kr. Sen tillkom lite avgifter från postnord för det, några hundralappar. Armbandet kostade 960:- så runt 5000 för hela klockan.
Dock var jag ju tvungen att införskaffa en massa verktyg och så köpte jag även lite olika chapter rings osv för att fundera över hur slutresultatet skulle bli så totalkostnaden blev högre men själva delarna i klockan landar på runt 4k/5k med/utan armband.
 

Watcheyes

Cartier
Tack! JA Omega SM har alltid tilltalat mig så jag skulle väl ljuga om jag inte sa att den inspirerat bygget :)

Absolut! Delarna för klockan blev drygt 4000 kr. Sen tillkom lite avgifter från postnord för det, några hundralappar. Armbandet kostade 960:- så runt 5000 för hela klockan.
Dock var jag ju tvungen att införskaffa en massa verktyg och så köpte jag även lite olika chapter rings osv för att fundera över hur slutresultatet skulle bli så totalkostnaden blev högre men själva delarna i klockan landar på runt 4k/5k med/utan armband.
Ja det blev riktigt snyggt!

Förstår, tack! =)
 
Topp