• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Första klockan - datejust

Har kollat på 28 tidigare. Men då är det alltså storleken som påverkar priset så mycket? Inte repighet eller andra felaktigheter jag ska vara uppmärksam på?

Har kollat på 28 tidigare. Men då är det alltså storleken som påverkar priset så mycket? Inte repighet eller andra felaktigheter jag ska vara uppmärksam på?
28 mm är väldigt litet, det är inte 38 mm du tänker på? Joo det spelar också roll, men storlek spelar lite större roll då ingen vill ha mindre än 36 mm (oftast).
Du ska uppmärksamma hur den går och om den behöver service då det kan kosta.

Provade i butik men tyckte att 36 såg lite stort ut på handleden och att 28 var lite mer ”feminin”. Men jag kanske får tänka om lite

Tack för svar! ☺️

@Rosinco de som svarat i tråden verkar förutsätta att du är en man.
Den på bukowskis passar säkert storleksmässigt, men jag tycker den ser ganska risig och stretchig ut.

Screen Shot 2018-10-05 at 10.31.25.png

Provade i butik men tyckte att 36 såg lite stort ut på handleden och att 28 var lite mer ”feminin”. Men jag kanske får tänka om lite

Tack för svar! ☺️
28/26 passar väl utmärkt på en kvinna?
@Rosinco de som svarat i tråden verkar förutsätta att du är en man.
Den på bukowskis passar säkert storleksmässigt, men jag tycker den ser ganska risig ut.
Mm tänkte inte på att det finns kvinnor, sorry för ett snabbt och klantigt utlåtande.
Men tycker du 36 känns för stor gå för 28. Men som @Fixxxer säger, den ifrån bukowskis ser rätt sliten ut.

Hej!

Är väldigt ny på det här med klockor, men har under en längre tid funderat på en datejust. De har tittat på har legat runt 30-35000 kr men så snubblade jag över denna på Bukowskis:
https://www.bukowskis.com/sv/lots/1085538-rolex-oyster-perpetual-datejust-armbandsur-26-mm

Den liknar de jag har kollat på men priset skiljer sig väldigt mycket. Undrar om någon vet varför?

Välkommen!
Den du länkar till är en rätt liten modell.

En mer modern variant på 28 mm eller låga 30 mm passar utmärkt numera.
Ska finnas en nättare på 32 som är perfekt om 36 är lite för stort. Samt skicket på den du länkar till är något risigt.

Här är en 26 mm datejust mot en 40 mm sub. För jämförelse och för att bilder gör trådar roligare.
5E13C0A1-86C0-40FE-9C4A-657D8179E89D.jpeg

Tack för svar! ☺️
Vet inte om du måste tänka om om du vill ha en feminin klocka. 26-28 mm passar i min mening utmärkt, blir definitivt nättare än en 36mm, speciellt om har smalare handleder!

Lycka till med letandet!

Ni har helt rätt, när man tittat närmare ser den väldigt ringrostig ut. Ska nog satsa på en 28 mm som jag tänkt från början i så fall.

Har nå några tips på vart jag kan leta? Tycker det är jättesvårt och många sidor känns så osäkra

Ni har helt rätt, när man tittat närmare ser den väldigt ringrostig ut. Ska nog satsa på en 28 mm som jag tänkt från början i så fall.

Har nå några tips på vart jag kan leta? Tycker det är jättesvårt och många sidor känns så osäkra
Köpesannons/K&S här på KS kan vara ett bra första steg, de flesta här tar väl hand om sina klockor :) Annars kan, precis som du varit inne på, något auktionshus vara en bra idé men det skadar inte att (om du hittar något) kolla av i datejust-tråden om du vill få en second opinion.

Visserligen 26mm och laxrosa tavla men kan ju vara ett alternativ.
https://www.swissera.se/produkt/rolex-lady-datejust-69174-96/

@Zed som driver Swissera brukar få in en hel del datejusts och är 100% att lita på.

Charlize Theron kör 44 mm:
http://www.horologue.com/charlize-theron-and-her-rolex-sea-dweller/

Finns massor av tjejer som har tex Rolex Daytona på 40 mm så 36 mm är knappast stort för tjejer :)
Nej jag tycker också att det finna goda skäl att fundera på en större. 36 är i mitt tycke en perfekt storlek på många tjejer.
Inte så att jag gillar stora klockor generellt jag bär helst 38_39 själv men tycker att för små klockor på dam blir väldigt gammaldags.

Finns en del sidor som chrono24/catawiki. Så länge man gör sin research & ställer frågor om det behövs.

Tillbaka
Topp