• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Första klockan - en lång resa som aldrig tar slut?

Per Larson

Breitling
Hej!

Jag har varit en frekvent besökare av Klocksnack de senaste åren, och tänkte att det kanske var dags att posta mitt första inlägg. Först och främst vill jag tacka för den kunskapen ni alla har givit mig genom era inlägg - det är fan fantastiskt!

Nå, för ungefär fem år sedan började jag kolla på klockor. Mest för att jag har en slant över som ligger på ett räntekonto och skräpar. Jag är snål som person och vill helst köpa saker som jag kan avyttra till samma pris. Detta gäller till exempel möbler där jag gärna köper kvalitet begagnat för att njuta av och när jag tröttnar/flyttar så säljer jag.

Jag har fastnat för Rolex Submariner som modell, men känner samtidigt att den har ökat väldigt mycket i värde under de åren jag varit spekulant och någonstans måste det väl finnas ett tak. Å andra sidan är det en väldigt populär modell och man kan väl tänka sig att den ikoniska statusen den uppnått håller i sig.

Ett stort problem för mig är att jag har begränsad kunskap om klockor och känner inte heller någon som är duktig på det. Jag har scannat Chrono24, men har blivit avskräckt eftersom majoriteten av säljare saluför sina produkter på ett konstigt sätt. Personligen förstår jag inte hur man tänker när man säljer klockor för 200k+ och skriver med versaler och tar tvivelaktiga bilder. Sälj-delen på KS ju ett vettigt alternativ, men är feg eftersom jag har begränsade kunskaper.

Har ni tips på någon annan klocka eller förslag på hur jag ska gå tillväga? Budgeten kan överstigas.

Tack på förhand!
Pelle
 

Compiss

Patek
2-Faktor
Välkommen Pelle.

Först och främst, fråga. Många är otroligt hjälpsamma.

Har sedan två frågor till dig

1 vad är din budget?
2 vilken ref av sub är du ute efter?
 

Per Larson

Breitling
Beror lite på. Jag är ju egentligen en vintage-guy så kanske borde hålla mig till det. När det kommer till möbler (som jag har hållit på en hel del med) så var ju kvaliteten bättre förr i tiden. Som jag förstått det gäller inte detta för klockor eftersom tillverkningsprocessen är snarlik, men man har gjort materiella "förbättringar" genom åren.

Det primära är egentligen att den ska hålla bra. Både värdemässigt och för daglig användning i många år.
 

Per Larson

Breitling
Välkommen Pelle.

Först och främst, fråga. Många är otroligt hjälpsamma.

Har sedan två frågor till dig

1 vad är din budget?
2 vilken ref av sub är du ute efter?


Tack! :) Något som verkar gälla generellt på KS är att folk är väldigt generösa med sin kunskap, vilket uppskattas!

1. Så länge värdet är någorlunda stabilt spelar det mindre roll. Jag vill förstås få en bra deal.
2. Se svaret ovan. Är väldigt ambivalent på det hela taget.
 

OBRKV

Cartier
Generösa svar brukar det finnas gott om här! :)

Att förutse en klockas värde är jävligt svårt. Vi kan ju ta det klassiska exemplet med den så kallade "Paul Newman"-Daytonan som förr få ville ha men idag kostar miljoner.

Snackar vi de närmsta 5-10 åren så tror jag en begagnad modernare sub är det säkraste valet. Endast spekulationer. Vintage kanske går upp i pris men är mycket jobbigare att leta efter. Mycket att hålla koll på med olika tavlor, utbytta delar, polering etc. Kanske är något att ha medan du pluggar vintage-Rolex?
 

Donkii

Boushh
2-Faktor
Nästintill oavsett vilken Submariner du köper så kommer du att få tillbaka pengarna den dagen du säljer förutsatt att vi kan hjälpas åt och hitta dig ett objekt som inte är dåligt polerad osv. så vad söker vi efter? Eftersom du trålat Chrono24 måste det i alla fall vara någon speciell referens som du fastnat för?
 

Per Larson

Breitling
Generösa svar brukar det finnas gott om här! :)

Att förutse en klockas värde är jävligt svårt. Vi kan ju ta det klassiska exemplet med den så kallade "Paul Newman"-Daytonan som förr få ville ha men idag kostar miljoner.

Snackar vi de närmsta 5-10 åren så tror jag en begagnad modernare sub är det säkraste valet. Endast spekulationer. Vintage kanske går upp i pris men är mycket jobbigare att leta efter. Mycket att hålla koll på med olika tavlor, utbytta delar, polering etc. Kanske är något att ha medan du pluggar vintage-Rolex?


Det är klart att det är svårt att förutse. Jag tänkte mer att i det långa loppet inflationsskydda investeringen. Tanken är ju att jag ska behålla den länge. Men eftersom det är första klockan är väl sannolikheten hög att man väljer fel modell och byter efter några år. ;)

Som du säger är det massa krux om man köper en äldre modell utan att ha förkunskaper. Har varit inne på 14060M eftersom jag tycker den efterliknar originalet, men har safirglas och andra förbättringar. Det är dock svårt. Ofta har klockorna 10 år på nacken och säljaren känner varken till servicehistoriken eller har låda/certifikat.

Det är för övrigt något jag undrar över - varför säljs så många klockor utan tillbehör? Det kan väl näppeligen vara så att 30% av de som köper en Rolex slarvar bort tillbehören? Har det med tidigare importavgifter att göra? För mig är det röd flagga, men jag kanske är konservativ.
 

Per Larson

Breitling
Nästintill oavsett vilken Submariner du köper så kommer du att få tillbaka pengarna den dagen du säljer förutsatt att vi kan hjälpas åt och hitta dig ett objekt som inte är dåligt polerad osv. så vad söker vi efter? Eftersom du trålat Chrono24 måste det i alla fall vara någon speciell referens som du fastnat för?


Har främst kollat på 14060M, men är öppen för förslag. Jag är tacksam för all hjälp jag kan få! :)
 

OBRKV

Cartier
Det är klart att det är svårt att förutse. Jag tänkte mer att i det långa loppet inflationsskydda investeringen. Tanken är ju att jag ska behålla den länge. Men eftersom det är första klockan är väl sannolikheten hög att man väljer fel modell och byter efter några år. ;)

Som du säger är det massa krux om man köper en äldre modell utan att ha förkunskaper. Har varit inne på 14060M eftersom jag tycker den efterliknar originalet, men har safirglas och andra förbättringar. Det är dock svårt. Ofta har klockorna 10 år på nacken och säljaren känner varken till servicehistoriken eller har låda/certifikat.

Det är för övrigt något jag undrar över - varför säljs så många klockor utan tillbehör? Det kan väl näppeligen vara så att 30% av de som köper en Rolex slarvar bort tillbehören? Har det med tidigare importavgifter att göra? För mig är det röd flagga, men jag kanske är konservativ.

Tycker också det är konstigt att man inte behåller låda och cert men jag är övertygad om att det finns en hel drös människor som helt enkelt inte bryr sig om det. Sen går klockorna vidare...

Ligger ju en 14060 till salu med box+cert just nu! Vad gäller service så ska man nog räkna in den kostnaden i priset oavsett, tyvärr. Ja, om den inte är servad relativ nyligen och det finns papper på det.

Kolla annars på 16610. Typ samma fast med datum. Brukar också finnas en del för runt 35k. Hittar du någon intressant kanske du kan länka så kan folk kolla på bilder och bedöma så gott det går!
 

Per Larson

Breitling
Tycker också det är konstigt att man inte behåller låda och cert men jag är övertygad om att det finns en hel drös människor som helt enkelt inte bryr sig om det. Sen går klockorna vidare...

Ligger ju en 14060 till salu med box+cert just nu! Vad gäller service så ska man nog räkna in den kostnaden i priset oavsett, tyvärr. Ja, om den inte är servad relativ nyligen och det finns papper på det.

Kolla annars på 16610. Typ samma fast med datum. Brukar också finnas en del för runt 35k. Hittar du någon intressant kanske du kan länka så kan folk kolla på bilder och bedöma så gott det går!


Jo, men uppenbarligen tycker marknaden att box+cert är viktigt eftersom andrahandsvärdet går upp en hel del. Därför tycker jag det är lite skumt...

Klockan som du syftar på är också omnämnd i tråden om dyraste annonserna på KS. Vi sa ju att jag skulle köpa till ett rimligt pris. ;) Bör man inte vara lite försiktig om servicehistoriken är okänd och klockan har några år på nacken? Tänker främst på att klockan kan ha blivit mekad av någon som inte använt sig av originialdelar. Kanske bara jag som är nojig.

Som sagt så gillar jag främst no-date eftersom originalet inte hade datum. Men det är klart - till rätt pris så är 16610 också intressant. :)
 

OBRKV

Cartier
Syftade mer på att den som köper den först eventuellt inte har tänkt så långt att eventuellt sälja i framtiden, inte brytt sig, köpt klockan ny, slarvat bort allt och sålt den ett gäng år senare.. Nåja, bara spekulationer.

Aha! Missat den trådet. Men samtidigt är ju klockor med box+cert alltid dyrare än utan ;) 37k är kanske inte så farligt för det (uttalande utan att vara expert)?
Men just sub ploppar ju upp titt som tätt så det är bara att hålla ögonen öppna!

Vad gäller äkthet i verk/delar så kan man ju be kunden lämna in den till AD för verifikation och säga att man står för kostnaden om allt är som det ska.
 

Per Larson

Breitling
Syftade mer på att den som köper den först eventuellt inte har tänkt så långt att eventuellt sälja i framtiden, inte brytt sig, köpt klockan ny, slarvat bort allt och sålt den ett gäng år senare.. Nåja, bara spekulationer.

Aha! Missat den trådet. Men samtidigt är ju klockor med box+cert alltid dyrare än utan ;) 37k är kanske inte så farligt för det (uttalande utan att vara expert)?
Men just sub ploppar ju upp titt som tätt så det är bara att hålla ögonen öppna!

Vad gäller äkthet i verk/delar så kan man ju be kunden lämna in den till AD för verifikation och säga att man står för kostnaden om allt är som det ska.


Jo, det är väl sant. Jag bor för tillfället i Helsingfors och funderar på om det inte är enklast att köpa här via någon handlare. Ska träffa Sami på Kellokonttori imorgon. Han har tre subbar inne. Ni kanske kan hjälpa mig att välja? Skulle uppskattas mycket. :) Hulken är ju läcker, men som enda och första klockan kanske det är lite too much....

http://kellokonttori.fi/products/product/rolex
 

Per Larson

Breitling
Jag får tacka för all hjälpen! Köpte en 16610 från 2008 med box och papper. Kändes tryggt och bra. Äntligen har jag införskaffat min 25-års present till mig själv. Tack för stödet KS! :)
20150314_151034.jpg
 
Topp