• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Första klockan. Omega speedmaster

SpeddyGonzalo

Breitling
Tjenare folket!

Mitt klockintresse har egentligen inte varit jättestort under min barndom, men nu på senare år (efter studenten) så har jag läst och kollat på klockor nonstop och vill starta mig en snygg klocksamling. Den klocka jag har fastnat för som första klocka är en Omega Speedmaster som jag tycker är väldigt snygg.

Min budget är runt 20-25k och inser nog att en begagnad är det som man kan få för de pengarna. Men vad anser ni på klocksnack, ska dom vara äldre (80-90 tale) eller nyare (00 talet - ) ?.

Tittat en del på Chrono24 och det verkar ju vara legit, finns det fler sidor med begagnade klockor?

mvh, Speedygonzalo
 

MJ24

Patek
2-Faktor
Tjenare folket!

Mitt klockintresse har egentligen inte varit jättestort under min barndom, men nu på senare år (efter studenten) så har jag läst och kollat på klockor nonstop och vill starta mig en snygg klocksamling. Den klocka jag har fastnat för som första klocka är en Omega Speedmaster som jag tycker är väldigt snygg.

Min budget är runt 20-25k och inser nog att en begagnad är det som man kan få för de pengarna. Men vad anser ni på klocksnack, ska dom vara äldre (80-90 tale) eller nyare (00 talet - ) ?.

Tittat en del på Chrono24 och det verkar ju vara legit, finns det fler sidor med begagnade klockor?

mvh, Speedygonzalo
Hej och välkommen!:)
En Omega Speedy Pro är ett alldeles utmärkt val att börja ett gryende klockintresse med!
För fler klockor till salu kolla även här på Köp&Sälj, där jag faktiskt tror det ligger en Speedmaster till salu!:)
Kolla även Timezone.com

Lycka till!
 

SpeddyGonzalo

Breitling
Hej och välkommen!:)
En Omega Speedy Pro är ett alldeles utmärkt val att börja ett gryende klockintresse med!
För fler klockor till salu kolla även här på Köp&Sälj, där jag faktiskt tror det ligger en Speedmaster till salu!:)
Kolla även Timezone.com

Lycka till!
Tack så mycket!

Jo såg den här på köp och sälj, men det är lite det jag funderar över, ska man ha en lite äldre eller lite yngre så att säga hehe.
Ska ta mig en titt hos timezone! Tack för tipset.
 

Equilibrium

Garth
2-Faktor
Huvudsaken är att du när du köper den vet säkert hur det mekaniska skicket är på klockan. En helservice på Rolex t.e.x kostar minst 5 tusen, så se till att det inte är några oklarheter på denna punkt. Om en säljare nyligen har låtit serva klockan kommer denne garanterat att säga att klockan är nyservad. Då skall du be att få kvitto på detta.
Omega speedmaster är en väldigt fin klocka tycker jag, tänk bara på att den inte är vattentät till mer än 30 meter så du kan inte bada med den på.
 

Rozzy

E-3PO
2-Faktor
Huvudsaken är att du när du köper den vet säkert hur det mekaniska skicket är på klockan. En helservice på Rolex t.e.x kostar minst 5 tusen, så se till att det inte är några oklarheter på denna punkt. Om en säljare nyligen har låtit serva klockan kommer denne garanterat att säga att klockan är nyservad. Då skall du be att få kvitto på detta.
Omega speedmaster är en väldigt fin klocka tycker jag, tänk bara på att den inte är vattentät till mer än 30 meter så du kan inte bada med den på.
Vatten tätheten på en Speedmaster Proffesional är 50 meter.
När man nämner Speedmaster så tar samtliga för givet att det just är en Speedy Pro man talar om. Det finns ju en uppsjö av Speedmaster modeller; Automatiska Reduced (39mm), Dark Side of the Moon (44m, automatisk), Broad Arrow med många fler och vattenskyddat är dessutom olika på dessa.
Just en Broad Arrow bar jag idag och den har ett WR på 100m. Ja, den är väl allt som inte Preffesional är; Automatisk, safirglas, datum och vattenskyddet. Min har dessutom den gräddvita tavlan med blånerade index och visare. Speedmasters tenderar att se bra ut med många varianter av armband!
image.jpg
image.jpg
image.jpg
image.jpg


OT: Speedy Pro är en mkt bra byggd klocka och har så alltid varit oavsett vilket urverk som satts i (har ändrats med åren). Så som @Equilibrium säger så är det viktigt med när service gjorts. Sen tror jag att byggkvaliten och länkar bara blivit bättre med åren.
Lycka till!
 
Senast ändrad:

Empa

Donnie Brasco
2-Faktor
Eller typ 0m på de äldre. Jag hade kört på en 145.022, snyggare med patina och 1171 länken är snyggare.
 

Magnlar

Rolex
2-Faktor
Har en bekant som haft en helt ny Speedmaster pro, och precis som @Rozzy nämnt, med en vattentäthet på 50m. Han badade ofta med klockan dvs. precis vid ytan, och klockan verkar klara sig bra. Men sen började han snorkla med klockan med några meters dykningar då och då, och efter det började det komma in fukt.
Slutade med en storservice för flera tusen kronor. Nu kör han med nån Seiko dykare...

Speedmaster är ingen nån höjdare om man vill plaska i vatten.
 

Equilibrium

Garth
2-Faktor
Huvudsaken är att du när du köper den vet säkert hur det mekaniska skicket är på klockan. En helservice på Rolex t.e.x kostar minst 5 tusen, så se till att det inte är några oklarheter på denna punkt. Om en säljare nyligen har låtit serva klockan kommer denne garanterat att säga att klockan är nyservad. Då skall du be att få kvitto på detta.
Vatten tätheten på en Speedmaster Proffesional är 50 meter.
När man nämner Speedmaster så tar samtliga för givet att det just är en Speedy Pro man talar om. Det finns ju en uppsjö av Speedmaster modeller; Automatiska Reduced (39mm), Dark Side of the Moon (44m, automatisk), Broad Arrow med många fler och vattenskyddat är dessutom olika på dessa.
Just en Broad Arrow bar jag idag och den har ett WR på 100m. Ja, den är väl allt som inte Preffesional är; Automatisk, safirglas, datum och vattenskyddet. Min har dessutom den gräddvita tavlan med blånerade index och visare. Speedmasters tenderar att se bra ut med många varianter av armband!
image.jpg
image.jpg
image.jpg
image.jpg


OT: Speedy Pro är en mkt bra byggd klocka och har så alltid varit oavsett vilket urverk som satts i (har ändrats med åren). Så som @Equilibrium säger så är det viktigt med när service gjorts. Sen tror jag att byggkvaliten och länkar bara blivit bättre med åren.
Lycka till!
Aha ok det med vattentätheten hade jag nog fått om bakfoten.... Men man lär så länge man lever :)
 

Merlin

Vacheron
2-Faktor
Vintage eller nyare är en smaksak och givetvis en ekonomisk avvägning.
En Moonwatch i bra skick får du absolut med din budget.

Lycka till!
 
Topp