• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

första klockan ska inköpas råd och tips behövs gärna

Matttes

Breitling
Hej!
Har fått intresse att ska mig en klocka efter några försök med "billigare" klockor tänkte jag köpa mig en ordentligt en:) och om man behöver hjälp vänder man sig självklart till proffsen, har kollat runt på lite trådar och letat klockor är helt färsk inom detta:)
Har länge kollat på en pansar sweden klocka men började att forska lite och upptäckte snabbt att den var stor och inte så som jag ville ha riktigt. Började kolla runt och fattade tycke för seiko ssc017 som jag fastande lite för, sökte lite info och såg att det var en solar klocka vet inte riktigt vad det innebär på laddningen men vill nog helst ha en som laddas automatiskt:) tror det jag söker heter diver va? dom som liknar ssc017 och ramlade in på en LONGINES HYDROCONQUEST
(L3.641.4.56.6) den med svart urtavla är detta ett bra val har ni tips på liknade och förklaringar kring solar vill helst inte ha en batteri driven. men kom gärna med tips till en nybörjare som mig.

vet inte om tråden hamnade på rätt ställe men är väl bara flytta på den så lär jag mig :happyhappy:
Tack på förhand// Matte
 

xTZ

Cartier
Prisklass? Du vill inte ha Quartz alltså? Lite frågor så man kommer fram till bästa! Vill du ha en billig automatare så är ju en skx alltid ett bra tips. Annars gör certina bara dykare i en vettig prisklass! Lite grova drag bra klockor.

Här är en solar. Den laddar batterierna med solceller i tavlan så man slipper byta batteri!
1462360841678350734144.jpg
 

Matttes

Breitling

Bilagor

  • Diver 5.jpg
    Diver 5.jpg
    56.1 KB · Visningar: 78
  • Lon 86.jpg
    Lon 86.jpg
    34.1 KB · Visningar: 80
  • Lon 89.jpg
    Lon 89.jpg
    38.9 KB · Visningar: 77

theargonaut

Patek
Pledge Member
2-Faktor

Matttes

Breitling
Den svarta är 39mm, medan den blå är 41mm. Bra instegsklocka IMHO.
så det är enda skillnaden? att klockorna är 2mm mindre där av dom 600kr. hhhhmmmm märker att man har otroligt lite kunskap inom detta :)
finns det några mer liknade modeller. har kollat lite certina men det föll mig inte i smak lika väl.
 

theargonaut

Patek
Pledge Member
2-Faktor
så det är enda skillnaden? att klockorna är 2mm mindre där av dom 600kr. hhhhmmmm märker att man har otroligt lite kunskap inom detta :)
finns det några mer liknade modeller. har kollat lite certina men det föll mig inte i smak lika väl.
Har ingen aning om det är någon annan skillnad :( Bara det jag såg spontant. Möjligtvis kan färgen på urtavlan påverka priset också. Tycker dessa är ganska unika i stil, så jag kommer inte på någon annan liknande på rak arm.
 

Greven

Audemars
Om du ändrar dig beträffande batteridrivet verk så föreslår jag Tag Heuer. Den här ligger i samma prisklass som Longines som du nämnde.

image.jpeg

(Snodd bild från intranetz)
 

Gurgel

Cartier
så det är enda skillnaden? att klockorna är 2mm mindre där av dom 600kr. hhhhmmmm märker att man har otroligt lite kunskap inom detta :)
finns det några mer liknade modeller. har kollat lite certina men det föll mig inte i smak lika väl.
2mm kan göra ganska stor skillnad.
Parlör:
Quartz= batteridriven
Solar= batteridriven med "solcell"
Mekanisk = mekanisk... Delas in i två;
Manuell: du vrider upp kronan (pluppen på sidan av klockan) för att ge klockan kraft
Automatisk: dina handrörelser drar upp klockan åt dig
Det är enklare (håller tiden bättre, behöver endast justera datum 1gång varannan månad) med quartz. Dessutom är de billigare i inköp och kräver inte service (annat än pacningsr och nytt batteri typ var 5e år)
Mekanisk klocka är dock fantastiskt!
 

AndersQ

Omega
Mitt bästa tips oavsett prisklass är; ta din budget (ditt tänkta maxpris) och lägg på 50%.

Då slipper du förhoppningsvis ångesten av att sitta och söka nästa objekt redan samma kväll som du gjort investeringen...
 

Anden

Cartier
2-Faktor
Denna föll mig i smaken, såg riktigt fin ut. men hur är skillnaden på tickande eller svepande visare?
Tickande (i regel quartz) - sekundvisaren tar ett steg per sekund.
Svepande (främst mekaniska, undantag finns) - sekundvisaren tar flera mindre steg per sekund, vilket gör att sekundvisaren får en mer flytande rörelse.
 

Matttes

Breitling
Det råkar inte finnas någon här som har en sådan klocka som kan lägga en egen tagen bild på den? :)
 

Bilagor

  • Tag141.jpg
    Tag141.jpg
    49.5 KB · Visningar: 49
Topp