• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Första klockan

kizmoz

Basic
Hej på er!

Jag har nyss tagit min kandidatexamen och vill gratta mig själv med en fin klocka. Jag har en budget på 10-15k och har kollat på dykarur i storleken 39-43mm. Jag har ställt in mitt sikte på tre olika klockor, Longines Hydroconquest, Tag Heur Aquaracer samt Oris Aquis Date. Vid köp av Longines alt. Oris rymmer budgeten för en automatisk klocka, där en Tag Heur bara sträcker sig till en quartz. Det är den stora skillnaden mina bristande kunskaper finner.

Nu till mina funderingar till er. Finns det någon annan klocka jag bör ta beaktning till? Vilken hade ni valt och varför? Finns det något en första köpare av klocka ska tänka på som inte faller sig uppenbart? Som sagt, jag är grön inom klockor och värdesätter era kunskaper och erfarenheter högt.

Tack för att du läst och uppskattar din personliga åsikt!

/Jeppe

Bilagor

• longines.png
    longines.png
    49.2 KB · Visningar: 9
  • tag.png
    tag.png
    61.6 KB · Visningar: 4
  • oris.png
    oris.png
    149.4 KB · Visningar: 5
Senast ändrad:
Oris 65, mer tidlös design än Aquis enligt mig. Om du kan tänka dig något dressigare så kolla in Nomos. Både Oris och Nomos är bra val enligt stora delar av klockvärlden.

Hej på er!

Jag har nyss tagit min kandidatexamen och vill gratta mig själv med en fin klocka. Jag har en budget på 10-15k och har kollat på dykarur i storleken 39-43mm. Jag har ställt in mitt sikte på tre olika klockor, Longines Hydroconquest, Tag Heur Aquaracer samt Oris Aquis Date. Vid köp av Longines alt. Oris rymmer budgeten för en automatisk klocka, där en Tag Heur bara sträcker sig till en quartz. Det är den stora skillnaden mina bristande kunskaper finner.

Nu till mina funderingar till er. Finns det någon annan klocka jag bör ta beaktning till? Vilken hade ni valt och varför? Finns det något en första köpare av klocka ska tänka på som inte faller sig uppenbart? Som sagt, jag är grön inom klockor och värdesätter era kunskaper och erfarenheter högt.

/Jeppe

Jag hade nog kört på något mer vintageinspirerat om det är en klocka som skall hänga med i många år. Kanske något lite mer udda märke också om inte andrahandsvärdet är så viktigt.

EDA34034-2E1B-4F79-9A49-3EF9D623D07F.png
0E77859E-A55F-4848-9058-716D29B34F97.jpeg
EFDF6F37-50BD-430F-AD78-9C30AF3D19E5.jpeg
1DC308B1-A7F7-4D8A-B269-0EF42972438D.jpeg

Grattis till examen! En zodiac seawolf, den här är lite moddad men finns i många fina färger!
IMG_20190615_142628.jpg

Oris 65, mer tidlös design än Aquis enligt mig. Om du kan tänka dig något dressigare så kolla in Nomos. Både Oris och Nomos är bra val enligt stora delar av klockvärlden.
Tack för tips! Har lite svårt att finna de beigea/gula timvisarna estetisk tilltalande.

Jag hade nog kört på något mer vintageinspirerat om det är en klocka som skall hänga med i många år. Kanske något lite mer udda märke också om inte andrahandsvärdet är så viktigt.
Tack för input! Menar du att dessa tre klockor jag kikat på inte är ett köp for the long run? Hade uppfattningen att de var hyfsat tidslösa klockor.

Tack för tips! Har lite svårt att finna de beigea/gula timvisarna estetisk tilltalande.

Tack för input! Menar du att dessa tre klockor jag kikat på inte är ett köp for the long run? Hade uppfattningen att de var hyfsat tidslösa klockor.
Nja, smaken är som baken :) Men jag personligen tycker att Aquis, Aquaracer och Hydroconquest ser väldigt moderna ut i sitt formspråk. Det är också väldigt vanliga klockor vilket gör att förutom att man kommer träffa på med samma klocka inte heller kommer att göra en bra affär även om andrahandsvärdet säkert står sig ett tag. Jag tycker att det känns mer speciellt med en klocka som man vet aldrig kommer bli en dussinklocka :)

Alla tre du kikat på är grymma klockor. Automatiskt eller Quartz? Personligen gillar jag automatiska ur, främst för hållbarheten, sköter du det så kan din klocka gå i arv. Inte lika säkert med ett ur som drivs av ett batteri. Åandra sidan så går ditt Quartzur oftast rätt, bekvämt om du växlar mellan klockor.

Och med din budget hade jag kollat Longines legend diver, köp en beggad så har du pengar över till en schysst seiko på länk ;)

Och med din budget hade jag kollat Longines legend diver, köp en beggad så har du pengar över till en schysst seiko på länk ;)
Jo tankarna har rört sig mot något begangnat för att göra rum för två, eller något i högre prisklass. Dock svårt att sätta huvudet på spiken när det är första klockan som ska inhandlas. :)

Jo tankarna har rört sig mot något begangnat för att göra rum för två, eller något i högre prisklass. Dock svårt att sätta huvudet på spiken när det är första klockan som ska inhandlas. :)
Om du kan tänka dig beggat och inte måste ha en blå dykare kan du ju gå på något väldigt klassiskt och med ett märke som är lite mer premium. Med ett skohorn, tålamod och lite god vilja kanske du kan komma åt en fin Tudor BB36. Kanske kan vara något? Går ju både att bada med, tål lite stryk och passar ändå till kostymen.

6B250B64-D429-41E1-891A-FAF51533F42C.jpeg

Om du kan tänka dig beggat och inte måste ha en blå dykare kan du ju gå på något väldigt klassiskt och med ett märke som är lite mer premium. Med ett skohorn och lite god vilja kanske du kan komma åt en Tudor BB36. Kanske kan vara något? Går ju både att bada med, tål lite stryk och passar ändå till kostymen.
Bb36 finns väl med blå tavla!

Du bör definitivt titta på Christofer ward också. Deras nya trident mk3 är lätt i nivå med Oris och klart billigare. Dessutom lume på Bezel, ej integrerad länk (går att variera). Deras c65 vintage dykare i Pepsi är ju också väldigt fin.
20190610_232836.jpg
c65-41agm1-s0kb0-b0_3d-new-left.jpg

Alla tre är ju relativt "moderna" klockor, och jag tycker samtliga är fina. Det som skaver lite med Aquaracer är dock att det är svårt att tänka bort det faktum att den är en kompromiss designmässigt - automaterna är mycket finare IMHO.

Jag hade gått på Hydron, lite ovanligare än Aquis och med ett "roligare"verk med 70 timmar kraftreserv.

Som alternativ för typ samma peng? Begagnad Aquaracer med automatverk! En nästan ny ryms inom budget, och borde inte vara alltför svår att klippa!

Apropå vad du bör tänka på..? Pröva klockorna på handleden. Hydron upplevs i mitt tycke som störst av dem, Aquaracer minst.

Jag skulle nog gått för en beggad Sjöö Sandström royal steel Classic eller worldtimer! RS Classic har ju en väldigt tidlös enkel design som passar många, lite extra roligt att det är ett svenskt märke också:) båda klockorna är automatiska och finns i 36mm och 41mm

Tycker inte du ska gå på Aquis. Varför? Den är rätt klossig och dessutom med ett integrerat armband som till råga på allt kräver specialmejsel för att hantera.
Absolut inte heller ett micromärke. Du är för ung i klockintresset för att uppskatta det, tror jag.
Välj ett märke som du tror att du gillar, och gissningsvis kanske även som andra känner igen. Lägg handen på hjärtat och fråga dig själv, vill jag att andra ska känna igen detta och veta vad det är? Gissar att det är så.
Välj isf bort Oris.
Gå på Longines eller Tag Heuer. Tycker du ska gå automatiskt. Alltså Longines.
Välj modell. Hydroconquest eller Leged Diver kanske?
Gissar att valet där blir Hydroconquest.
Det är en ny modell med keramisk ring. Trevlig och håller över tid.
Hade kört på den om jag var i dina skor.

Tack alla för inpus och tips! Följde ögat och valde den klocka som tilltalade mig mest rent estitiskt. Jag är fortfrande ung och det kommer inhandlas flertal klockor under åren.

Det blev affär av en HC chronograph. Hitta den till väldigt förmånligt pris (vad jag förstått) hos AD och är otroligt nöjd!

Bilagor

• IMG_0953.jpg
    IMG_0953.jpg
    112 KB · Visningar: 12
Tack alla för inpus och tips! Följde ögat och valde den klocka som tilltalade mig mest rent estitiskt. Jag är fortfrande ung och det kommer inhandlas flertal klockor under åren.

Det blev affär av en HC chronograph. Hitta den till väldigt förmånligt pris (vad jag förstått) hos AD och är otroligt nöjd!
Bra klocka med pålitligt verk. Grattis!

Hej på er!

/Jeppe
Aquaracer med keramiska vridringsinlägget. Tycker den har den sportigare utstrålningen.

Tillbaka
Topp