• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Första klockköpet, åsikter uppskattas

Skyborn

Breitling
Hejsan allesammans!

Jag är ny i klockträsket och som första post ber jag er om hjälp att hitta den klocka som ska bli mitt första "riktiga" köp (äger ett antal modeklockor som jag köpte innan jag förstod grejen med det mekaniska/kvalitativa armbandsuret).

Under ungefär sex månader har jag sökt efter den första, "rätta", klockan genom att läsa på forum (mestadels ks ofc) och letat igenom ett antal olika klockförsäljare och hemsidor. Efter denna tid har jag tyvärr kommit fram till att de modeller jag verkligen skulle vilja ha är utanför min budget (livet är hårt som student), samtidigt som jag har förstått att det finns en hel del modeller som skulle kunna passa bra som första klocka. Vad jag däremot är helt säker på är att jag vill ha ett dykarur, vilket gör att urvalet på modeller åtminstone minskas en del.

De slutsatser jag har kunnat dra är följande:
(1) Troligtvis hade det varit bra att börja med ett billigare ur som ändå har en god kvalité, a la Seiko skx007, eller liknande.
(2) Jag skulle ha råd att gå upp en prisklass, jag vill ändå att första uret ska vara speciellt, och då har jag tittat på bl.a. Oris Aquis som en kandidat.
(3) En för dyr klocka just nu, men som ändå känns som att den ligger i en rimlig prisklass, är Omega SMP, och som, när jag har jobbat några månader, skulle vara ett ypperligt köp (Omega är något av drömmen just nu).
(4) Att Rolex, speciellt Hulken, lockar mer än vad jag trodde den skulle göra, men som är utom räckhåll över många år framöver.
(5) Och att jag en gång i livet hade velat äga en AP RO (dock betydligt mer en dröm än något annat), eller i alla fall få känna på den.

Alltså, min fråga är helt enkelt om ni, som har varit med ett tag, skulle rekommendera att först köpa t.ex. en skx007 för att vänja in sig, eller om man ska leta runt lite mer och satsa några fler tusen på att hitta en klocka man skulle känna sig mer nöjd med? Jag tänker ju att mitt intresse bara kommer att öka, men det är ju inte självklart heller, så därför kanske det är bra att rikta in sig på modeller som går bra att sälja vidare? Annars tänker jag att om jag köper en billigare klocka nu, kanske det är möjligt att köpa en SMP i höst, och då är ju frågan om det är värt att vänta så lång tid?

Jag är, som ni säkert märker, lite vilsen just nu och mottar med glädje alla åsikter om ämnet i fråga!

Väl mött, och tack för hjälpen!

/Mvh Skyborn
 

Equilibrium

Garth
2-Faktor
Hej och välkommen hit, om jag vore i dina kläder skulle jag spara och sikta på Orisen.
Helt utan kostnad skall jag bjuda dig på en anekdot om mitt egna första inköp av "riktig klocka"
När jag var student (1994) köpte jag min första Rolex (en begagnad 16234) för den första Csn betalningen och käkade så nudlar i en och en halv månad.
Rekommenderar jag detta till andra njaaaa... ja förtusan ! (Om man är galen nog)
 

steffe

Rolex
Professional Dealer
2-Faktor
Välkommen hit!
Jag håller med ovannämnda: Oris.
Du får en klocka med riktigt bra finish, nära SMP-klass. Dessutom är den ganska lättsåld sen när du i höst skall hugga på dröm-Omegan (som jag tycker du ska göra)


Vill du ha en klocka vid sidan av som tål stryk: SKX-serien är skoj, haft två personligen. Skippa 2-3 utgångar med polarna så kan du köpa en här på forumet :)
 

Zalath

Panerai
Hejsan allesammans!

Jag är ny i klockträsket och som första post ber jag er om hjälp att hitta den klocka som ska bli mitt första "riktiga" köp (äger ett antal modeklockor som jag köpte innan jag förstod grejen med det mekaniska/kvalitativa armbandsuret).

Under ungefär sex månader har jag sökt efter den första, "rätta", klockan genom att läsa på forum (mestadels ks ofc) och letat igenom ett antal olika klockförsäljare och hemsidor. Efter denna tid har jag tyvärr kommit fram till att de modeller jag verkligen skulle vilja ha är utanför min budget (livet är hårt som student), samtidigt som jag har förstått att det finns en hel del modeller som skulle kunna passa bra som första klocka. Vad jag däremot är helt säker på är att jag vill ha ett dykarur, vilket gör att urvalet på modeller åtminstone minskas en del.

De slutsatser jag har kunnat dra är följande:
(1) Troligtvis hade det varit bra att börja med ett billigare ur som ändå har en god kvalité, a la Seiko skx007, eller liknande.
(2) Jag skulle ha råd att gå upp en prisklass, jag vill ändå att första uret ska vara speciellt, och då har jag tittat på bl.a. Oris Aquis som en kandidat.
(3) En för dyr klocka just nu, men som ändå känns som att den ligger i en rimlig prisklass, är Omega SMP, och som, när jag har jobbat några månader, skulle vara ett ypperligt köp (Omega är något av drömmen just nu).
(4) Att Rolex, speciellt Hulken, lockar mer än vad jag trodde den skulle göra, men som är utom räckhåll över många år framöver.
(5) Och att jag en gång i livet hade velat äga en AP RO (dock betydligt mer en dröm än något annat), eller i alla fall få känna på den.

Alltså, min fråga är helt enkelt om ni, som har varit med ett tag, skulle rekommendera att först köpa t.ex. en skx007 för att vänja in sig, eller om man ska leta runt lite mer och satsa några fler tusen på att hitta en klocka man skulle känna sig mer nöjd med? Jag tänker ju att mitt intresse bara kommer att öka, men det är ju inte självklart heller, så därför kanske det är bra att rikta in sig på modeller som går bra att sälja vidare? Annars tänker jag att om jag köper en billigare klocka nu, kanske det är möjligt att köpa en SMP i höst, och då är ju frågan om det är värt att vänta så lång tid?

Jag är, som ni säkert märker, lite vilsen just nu och mottar med glädje alla åsikter om ämnet i fråga!

Väl mött, och tack för hjälpen!

/Mvh Skyborn
Att börja med en SKX är ett bra val! Om du inte har haft en mekanisk klocka tidigare är det ju inte helt säkert att du gillar det. Det är dessutom en tålig liten rackare som du också kan använda som beater om du uppgraderar dig senare. Tycker inte att SKX007 är ett tråkigt ur heller, utan det verkar vara uppskattat bland de flesta. Prisbilden är också rätt snäll, med ungefär 1500 för en klocka i fint skick. Ev. lite mer för en med länk, eller ungefär 500 till för ett Superoyster. Mer än så kan du inte förlora, och troligtvis kommer du inte göra det heller om du vill sälja klockan senare.

Att gå upp lite går naturligtvis också bra, men då bör det ju vara en klocka du vill ha. Att köpa en klocka för 5000 när du egentligen vill ha en SMP för 10-20 blir inte bra. Därför är mitt då att börja med en SKX007 (eller annan klocka i den prisklassen) och klämma på andra modeller tills du hittar vad du vill ha. Då behöver du inte heller känna någon stress i att köpa en första klocka.

Köp inte en klocka för att du har råd. Köp en klocka för att du vill ha den. Om det verkligen är en Hulk du vill ha så är det bättre att börja käka nudlar och samla ihop till en. Det går.
 

Equilibrium

Garth
2-Faktor
Kom bara ihåg att varva mellan smakerna.
Biff, kyckling, räka... biff, kyckling, räka... Ad Infintinum...
Skämt åsido så finns/fanns ? 2 Oris Aquis till salu här på köp/sälj torget tidigare idag.
 

David

Bödeln
Tycker du tänker helt rätt. Dock är SKX riktigt risig, gå upp ett litet snäpp (genom att lägga till en tusing) så får du en SBDC00x, som är en väldigt mycket bättre klocka.

150711-Rubber-1.jpg
 

Skyborn

Breitling
Jag tackar så ödmjukast för alla åsikter som strömmar in, dock vet jag inte om jag blir så mycket klokare, haha! Men jag ska fundera över helgen och hoppas att jag kan komma fram till ett beslut, man är ju grymt sugen på att köpa en klocka nu alltså..
 

swedesoc

Panerai
2-Faktor
Såg även en Orient dykare på KS idag.
Har haft Oris Aquis under en vecka i passarounden som var förra året och måste säga att den är riktigt mycket pang för stålarna, tror faktiskt att du verkligen inte kommer att ångra dig om du köper en sådan.
 

Equilibrium

Garth
2-Faktor
Lycka till, tänk bara på vad @Zalath mycket klokt påpekade, man ska inte köpa ngt som från första början egentligen är ett andra eller tredjehandsval.
Varje gång du ser på ett sådant köp blir du illa påmind om att "Den här ville jag egentligen inte ha"
 

willbur

Rolex
2-Faktor
Hej och välkommen! Ibland blir det svårt att bli klokare utan att man faktiskt testar! Om du köper en Seiko skx007 och inte gillar den så kan du enkelt sälja den vidare utan att förlora mycket pengar om några alls.
 

theargonaut

Patek
Pledge Member
2-Faktor
Jag tackar så ödmjukast för alla åsikter som strömmar in, dock vet jag inte om jag blir så mycket klokare, haha! Men jag ska fundera över helgen och hoppas att jag kan komma fram till ett beslut, man är ju grymt sugen på att köpa en klocka nu alltså..
Gör vilket som, det kommer ändå bli mer eller mindre fel :) Visst kan det vara kul att försöka behålla sin "första" klocka länge, och då kan det ju vara bra om den har kvalitéer för att behållas länge. Så mitt tips är väl att köpa någon du verkligen gillar, med god kvalité, så är du nog på rätt väg, och det värsta som kan hända är att det var fel väg :) Välkommen!

Tillägg: Varning! Klockor kan vara beroende framkallande, framförallt om du hänger på klockforum. Så har du inte ekonomi att lägga på fler klockor inom en snar framtid, så är risken stor att du kommer att vilja byta upp dig snabbt, och då är det lätt att "glömma bort" tanken att behålla den första länge :)
 

Rozzy

E-3PO
2-Faktor
Skippa de två första valen och satsa på Omegan direkt. Slit och kämpa ihop till en riktigt fin klocka så kommer den att kännas speciell kan jag lova. Det där suktandes och längtan och lite skrämmande mycket pengar kommer förstärka upplevelsen. Du kommer känna dig som "a million dollars" med klockan på armen sedan.
Omegan kommer bli en klassiker och du kan med stolthet bära den resten av ditt liv och även föra vidare till kommande generationer. Rolex och AP kan ändå köpa senare när du har råd.
 

Platinum

Cartier
Haha, sitter i exakt samma sits. Började på allvar kolla på klockor slutet av 2014 och bestämde att jag skulle köpa en SKX007. Efter att ha skjutit på det ett tag av många anledningar blev jag intresserad av dyrare och roligare klockor. Tankarna gick till Orient, sedan till att istället spara och köpa en Certina.

Sedan kollade jag på Oris och då var det ju dumt att köpa en Certina. Sedan hittade jag Omega och insåg att jag inte vill spendera en krona på något annat än en Omega som första. Nu sitter jag utan klocka (kör mobilen) och vet inte om jag ska köpa något billigt som jag har fåd med i dagsläget eller vara vänta och fortsätta spara.

Problemet är att jag vill ha en klocka nu och köper jag något kommer jag ju känna mig dum som inte sparar allt. I och för sig känner jag mig lila dum som på allvar funderar på en tiotusenkronors klocka.
Lycka till med ditt val, hoppas du blir nöjd hur du än gör och posta gärna vad det blir för något för dig. :)
 

Icaras

Rolex
Haha, sitter i exakt samma sits. Började på allvar kolla på klockor slutet av 2014 och bestämde att jag skulle köpa en SKX007. Efter att ha skjutit på det ett tag av många anledningar blev jag intresserad av dyrare och roligare klockor. Tankarna gick till Orient, sedan till att istället spara och köpa en Certina.

Sedan kollade jag på Oris och då var det ju dumt att köpa en Certina. Sedan hittade jag Omega och insåg att jag inte vill spendera en krona på något annat än en Omega som första. Nu sitter jag utan klocka (kör mobilen) och vet inte om jag ska köpa något billigt som jag har fåd med i dagsläget eller vara vänta och fortsätta spara.

Problemet är att jag vill ha en klocka nu och köper jag något kommer jag ju känna mig dum som inte sparar allt. I och för sig känner jag mig lila dum som på allvar funderar på en tiotusenkronors klocka.
Lycka till med ditt val, hoppas du blir nöjd hur du än gör och posta gärna vad det blir för något för dig. :)
All in är alltid rätt :).
 

Knypplarn

Cartier
Tänk inte så mycket utan agera med nuvarande budget. Känns ju helt meningslöst att ha ett klockintresse men ingen klocka. Det fina är ju att det alltid går att köpa en till klocka och mognadsprocessen till nästa köp påverkas i allra högsta grad av vad du för tillfället har på armen. Dvs, om du aldrig någonsin börjar kommer ditt klockintresse inte att mogna.
 

Compiss

Patek
2-Faktor
Hej och välkommen.

Jag har lite olika klockor i varierande prisklasser, allt från rolex till orient.

En klovka behöver inte vara dyr och exklusiv för att den skall uppskattas. Jag tror inte det är fel att börja där du tänker, kanske med en skx eller om du gillar orient så rekommenderar jag dig det. Det är kul att ha sina första klockor kvar efter 20-30 år. Nu vet inte jag vad en sån omega kostar som du vill ha men kan inte tänka mig att klockan skulle vara längre bort i tid, även med ett köp av en skx/orient nu.
image.jpeg
image.jpeg
 

meo_swe

Audemars
Som så många andra här så förespråkar jag resan. Hur kul är det att missa den lixom, det är ju halva grejen!

Köp en seiko/orient/något billigare och sedan jobba dig uppåt. Då kanske du också hittar nya saker du gillar och vill ha dessutom:)
 

Gäspande_Skorpan

KS Explorers Club
2-Faktor
SKX007 är ett bra köp, Orient Mako/Ray är också ett bra köp. Mitt tips är att köpa något ok nu för att köpa det du verkligen vill ha sen. Likt svendomen är den första klockan inte nödvändigtvis något du kommer minnas med glädje och stolthet hela livet, men det är en chans att känna efter lite vad tusan det är du vill ha. Det ligger en schysst Sumo på köp/sälj, jag kränger en sprillans Orient Ray (som kanske kan lindra omega-suget). Det finns kap, så kan du spara i lugn och ro.
 

SJ Smythe

Cartier
Köp skx:en begagnad nu, ha den på armen medan du sparar järnet till din SMP, om du tar till nudlarna och ketchupen hoppas jag du kan lyckas till innan sommaren, sälj skx:en och sen njut av din drömklocka till sol, bad och värme.

Som många sagt, lika bra att sikta på den du verkligen är sugen på direkt, men kanske ändå ha en kul pjäs med litet ekonomiskt tapp under tiden för att lugna nerverna.
 

Mauritz

Rolex
SKX007 är riktigt schyssta för en billig peng Longines är även de mycket klocka för pengarna, Oris sneglade jag på innan jag greppade min Longines dykare.
Bjuder på ett par bilder.

05.JPG

01.JPG

19.JPG
 

Skyborn

Breitling
Jag vidhåller att mitt val inte har blivit speciellt mycket lättare nu, men tack så mycket för alla svar! Ska villigt erkänna att jag ännu inte har känt eller klämt på alltför många klockor, så tänker att det är det som ska hända i helgen, och förhoppningsvis kan jag tvinga fram ett beslut på det sättet. Just nu vet jag ju inte riktigt hur känslan mellan en skx007, aquis eller SMP skiljer sig liksom.
 

JayJay

Rolex
Jag tycker du ska sikta in dig direkt på SMP... men naturligtvis köpa en billig klocka beg här på forumet att bära under sparandeprocessen. Sälj i samband med att du köper det du verkligen vill ha så har du max tappat ett par hundringar. Blir dessutom mindre jobbigt om du springer på ekonomiska överraskningar under tiden, för då har du i a f ngt på armen att glädjas åt. En annan fin bieffekt är att du troligen kommer uppskatta detaljarbetet på den dyrare klockan sedan eftersom du har ngt att jämföra med.

Lycka till!
 

Gäspande_Skorpan

KS Explorers Club
2-Faktor
@JayJay Belyser en bra poäng. Mina första klockor var Breitlings, Omegas etc. Det är inte förrän jag nu börjat dyka (hehe) ner i de japanska dykaruren som jag verkligen kan uppskatta all detaljfinish man tar för givet med en bättre Schweizare. Å andra sidan kan man då säga att jag får fler klockor för samma pris iom min nyförälskaelse med trotjänarna.

I vilket fall: köp en dinka! Just do it!
 

galácticon

Patek
2-Faktor
Jag tycker inte alls att du verkar vilsen utan tvärtemot, du har gjort en bra research. Tycker absolut att du ska satsa på Orisen. Du kan alltid byta upp dig senare om du skulle vilja, och dessutom är det kul med mer än en klocka =)
 
Topp