• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Första klockköpet

Perro

Omega
Hej!
Har börjat intressera mig väldigt mycket för klockor och tänker nog snart göra mitt första stora klockköp. Har försökt läsa på en hel del om olika ur och tillverkare, men det finns så sjukt mycket att det ibland blir svårt att ta in och förstå allting. Har i alla fall en budget på runt 30-40k. De modeller som jag tittat extra på är Cartier Tank, Cartier Santos, Rolex Datejust samt Jaeger LeCoultre Reverso. Har försökt läsa på extra om dessa modeller och undrar om det är någon som extra prisvärd eller icke prisvärd, eller om någon har ett annat förslag som man kan kika på.
Tackar för ett fint forum och glad sommar! :)
 
Senast ändrad:

Pete11

Vacheron
2-Faktor
Kul att du funderar på ett klockköp!
Det finns gott om trådar för respektive märke och/eller modell:
https://klocksnack.se/threads/den-officiella-cartiertråden.15432/

https://klocksnack.se/threads/datejust-och-date-tråden.6866/

https://klocksnack.se/threads/jaeger-lecoultre-tråden.30658/

Jag har aldrig ägt någon Cartier eller Reverso men nog kan man säga att båda är prisvärda. Åtminstone begagnade.
Datejust är fina och mångsidiga klockor, men beroende på hur man räknar inte särskilt prisvärda. Men gillar man datejust är det ju rätt klocka, som med så många andra modeller. Försök känna efter vilken klocka du känner starkast för och köp den.
Lycka till!
 

Perro

Omega
Tack så mycket för svaren! Ska kika på de trådarna du nämnde och läsa på mer. Har trots allt ett tag på mig innan jag har råd oavsett så hinner nog läsa på mig en del:)
De datejust jag har kollat på och har råd med är främst relativt gamla, från 80/70/60 talet ungefär. Är detta något som man bör akta sig för eller vad rekommenderas?
Förlåt för de många frågorna, så hoppas inte det är för mycket besvär.
Tack så mycket!
 

Alarik

Audemars
2-Faktor
Tack så mycket för svaren! Ska kika på de trådarna du nämnde och läsa på mer. Har trots allt ett tag på mig innan jag har råd oavsett så hinner nog läsa på mig en del:)
De datejust jag har kollat på och har råd med är främst relativt gamla, från 80/70/60 talet ungefär. Är detta något som man bör akta sig för eller vad rekommenderas?
Förlåt för de många frågorna, så hoppas inte det är för mycket besvär.
Tack så mycket!

Här har du lite inspiration.
https://klocksnack.se/threads/reverso.67990/
 

Pete11

Vacheron
2-Faktor
Tack så mycket för svaren! Ska kika på de trådarna du nämnde och läsa på mer. Har trots allt ett tag på mig innan jag har råd oavsett så hinner nog läsa på mig en del:)
De datejust jag har kollat på och har råd med är främst relativt gamla, från 80/70/60 talet ungefär. Är detta något som man bör akta sig för eller vad rekommenderas?
Förlåt för de många frågorna, så hoppas inte det är för mycket besvär.
Tack så mycket!
Semivintage och vintage kommer alltid med vissa risker men om man köper av en säljare med gott renommé här på KS är det ingen större fara.
Riskerna är främst att man åker på en dyr service (5-10k beroende på hur gammal klockan är) och att det inte går att få klockan tät pga skador på boett.
Personligen tycker jag inte att vintage DJs är värda pengarna. Det finns mycket roligare vintage för de pengarna, eller mindre. Cartier tank, Santos eller JLC Reverso kan fås för nånstans under 20 och uppåt. Då är det ofta fullset och dessutom bara några år gamla klockor.
En DJ utan länk kanske ligger sol lägst på 25-30k men ofta ordentligt polerade. Inte prisvärt imo.
 

St Maxime

KS Explorers Club
Hej!
Har börjat intressera mig väldigt mycket för klockor och tänker nog snart göra mitt första stora klockköp. Har försökt läsa på en hel del om olika ur och tillverkare, men det finns så sjukt mycket att det ibland blir svårt att ta in och förstå allting. Har i alla fall en budget på runt 30-40k. De modeller som jag tittat extra på är Cartier Tank, Cartier Santos, Rolex Datejust samt Jaeger LeCoultre Reverso. Har försökt läsa på extra om dessa modeller och undrar om det är någon som extra prisvärd eller icke prisvärd, eller om någon har ett annat förslag som man kan kika på.
Tackar för ett fint form och glad sommar! :)

Har själv provat 3 av de som du listar (inte provat Cartier tank....ännu:)) och gillar alla. Blir själv lite förvånad över hur pass brett användningsområde samtlig har. Hade en föreställning om att vissa är kostymklockor medan andra funkar bra till jeans och en tredje till shorts - ngt jag inte upplever just nu.

I min värld är det snarare referens/utförandet som avgöra. Kört både Santos och DJ i tvåton och även om jag kan sakna dem ibland så upplever jag dem lite mindre gångbara över tid än stål (eller stål med vitguld) allena. MEN det är ju bara min åsikt.

Bra klockor! Lycka till!
 

Perro

Omega
Har läst och tittat en del på Reverson och det verkar som att många modeller är antingen kvarts eller med manuell uppvridning. Har förstått att verk med automatisk uppvridning "endast" behöver användas för att man inte skall behöva vrida upp den igen. Hur fungerar detta med en manuell uppvridning? Är det mycket jobb eller svårt att utföra?
 

Bezelman

Audemars
2-Faktor
Har läst och tittat en del på Reverson och det verkar som att många modeller är antingen kvarts eller med manuell uppvridning. Har förstått att verk med automatisk uppvridning "endast" behöver användas för att man inte skall behöva vrida upp den igen. Hur fungerar detta med en manuell uppvridning? Är det mycket jobb eller svårt att utföra?
Nej, man vrider upp dom en gång om dagen vilket kanske tar 30 sekunder. Missar man en dag stannar den dock sannolikt till nästa beroende på längden på den sk gångreserven (hur länge en fullt uppdragen mekanisk klocka tickar på innan den stannar av sig självt)
 

Perro

Omega
Nej, man vrider upp dom en gång om dagen vilket kanske tar 30 sekunder. Missar man en dag stannar den dock sannolikt till nästa beroende på längden på den sk gångreserven (hur länge en fullt uppdragen mekanisk klocka tickar på innan den stannar av sig självt)
Aha, trodde det var mer komplicerat än så.
Tack så mycket för förklaringen:)
 

Compiss

Patek
2-Faktor
Men Rolex är ju tråkigt, det vet man ju sedan gammalt:)
Håller inte riktigt med dig. Det är en fantastisk allaroundklocka. Sedan finns givetvis roligare och mindre roliga modeller i deras utbud men givet budget som TS har anser jag att det är givet val. De övriga är trevliga klockor men kanske inget jag skulle köpa eller råda någon att köpa som sin varjedagklocka. Dock är de kanonbra som komplementsklockor.
 

TiE

TiE Bomber
Pledge Member
2-Faktor
Håller inte riktigt med dig. Det är en fantastisk allaroundklocka. Sedan finns givetvis roligare och mindre roliga modeller i deras utbud men givet budget som TS har anser jag att det är givet val. De övriga är trevliga klockor men kanske inget jag skulle köpa eller råda någon att köpa som sin varjedagklocka. Dock är de kanonbra som komplementsklockor.
Jag har haft tre Rollar men tycker inte att de är värda pengarna. Därmed menar jag inte att de inte är "bra" klockor, för det är de, utan att de är överprisade. Å andra sidan är väl inte JLC "billiga" heller, men de är roligare. Jag skulle välja en Reverso, men med TS budget måste det väl bli en begagnad. Mysfaktorn att dra upp den manuella klockan är STOR.
 

spammerstakeahike

Patek
2-Faktor
Cartier och Reverso känns lite för dressigt och jag hade tröttnat fort på dem, de är ju trots allt lite udda i utformningen.
Jag röstar på vintage DJ. Mångsidig klassiker som dessutom klarar 100m.
Däremot tycker jag inte de är värda runt +30k som de kostar numera.
 

Bezelman

Audemars
2-Faktor
Cartier och Reverso känns lite för dressigt och jag hade tröttnat fort på dem, de är ju trots allt lite udda i utformningen.
Jag röstar på vintage DJ. Mångsidig klassiker som dessutom klarar 100m.
Däremot tycker jag inte de är värda runt +30k som de kostar numera.
Instämmer i att det nog är klokt att välja något av mer "funka till allt" typ. Sök gärna på begreppet "GADA" (Go anywhere do anything) för att hitta kandidater. Ett alternativ till DJ är ju Omegas AT. Andra bra förslag kan var Grand Seikos mer sportiga varianter.
 

Perro

Omega
Instämmer i att det nog är klokt att välja något av mer "funka till allt" typ. Sök gärna på begreppet "GADA" (Go anywhere do anything) för att hitta kandidater. Ett alternativ till DJ är ju Omegas AT. Andra bra förslag kan var Grand Seikos mer sportiga varianter.
Tackar! Ska kolla upp det! Är trots allt ett tag kvar tills jag sparat ihop så hinner nog ändra mig ett par gånger om:)
 

spammerstakeahike

Patek
2-Faktor
Instämmer i att det nog är klokt att välja något av mer "funka till allt" typ. Sök gärna på begreppet "GADA" (Go anywhere do anything) för att hitta kandidater. Ett alternativ till DJ är ju Omegas AT. Andra bra förslag kan var Grand Seikos mer sportiga varianter.

Yes Omega AT är ett fint alternativ, mindre gubbig dessutom.
 

kmg

Patek
2-Faktor
Vad hette säljaren på ebay många av er köpt assos av, som var av schysst kvalitet?
 

Airman

KS Explorers Club
2-Faktor
Jag tycker en tank är snävare i sitt användningsområde än en klocka med rund boett. Därför skulle jag välja rolex dj. Prisvärt eller inte kan ju diskuteras men utan tvekan den som håller sitt värde bäst .
 
Topp