• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Första klockköpet!

Dahlstroem

Breitling
Hej kära klockentusiaster!

Jag är ny i dessa ur-sammanhang och har funderat på en klocka i x-antal år. Nu har jag hittat en klocka som jag väldigt gärna skulle vilja inhandla och tiden känns rätt.
Den som fångar min uppmärksamhet är en Omega Seamaster Aqua Terra Chronometer. Enkel stilren design, men ändå en klocka som visar mer än bara tiden.
Funderar främst på att försöka hitta en i andra hand då min budget inte är oändligt stor. Men runt 15K + - har jag tänkt mig, optimistiskt eller går det? Såg att en Aqua Terra Chronograph gick för 14K här på KS tidigare.

Har ni tips på var man kan finna en av dessa? Eftersom att det är min första klocka känner jag mig lite vilsen kan man säga. Kände att tiden var rätt att köpa klockan, som en gåva till mig själv, och ett sätt att avsluta en fin säsong i Norge med extremt mycket jobb.

Uppskattar all sorts respons! (Vad är det mer jag ska tänka på?)

// Felix
 

Aboynamedsue

Patek
2-Faktor
Fundera på vilken storlek du vill ha. För 15k skulle jag tro att du kan hitta en äldre med 2500 verket. Den nya med 8500-verket brukar gå lite dyrare, men har å andra sidan en magisk tavla. (min favorit är den blå, "Skyfall"-modellen)

edit: är det chronometer eller chronograph du vill ha?
 

willbur

Rolex
2-Faktor
Hej och välkommen! Är det en klocka du ska kunna ha till vardags? Vintage eller nytt? Hade jag varit dig hade jag kilat på Rolex Datejust 1601, 1603. En klocka som funkar till mycket och kan kompletteras på länk, Nato, skin, mockaband osv. Annars tycker jag omega seamaster aqua terra är fet, Ref. No.
231.10.42.21.01.001
Kolla blocket, kaplans, chrono24 och här på forumet så kan du nog hitta någon :)
 

Dahlstroem

Breitling
Det är den nyare modellen jag är mest intresserad av, men såg också att de kostade lite mer.. En bra och pålitlig vardagsklocka är jag främst ute efter. Storleken jag funderat på är väl runt 40mm.

Chrono24 har jag kollat en del på, funderar bara på, är det en sida man kan lita på?

Tack för sjysst respons!
 

willbur

Rolex
2-Faktor
Det är den nyare modellen jag är mest intresserad av, men såg också att de kostade lite mer.. En bra och pålitlig vardagsklocka är jag främst ute efter. Storleken jag funderat på är väl runt 40mm.

Chrono24 har jag kollat en del på, funderar bara på, är det en sida man kan lita på?

Tack för sjysst respons!

Finns en tråd här på klocksnack med folk som har köpt klockor av vissa handlare, köp säljaren :)
 

Rookien

Panerai
En färsk bild på AT 38,5
IMG_1021.jpg
 

Aboynamedsue

Patek
2-Faktor
Det är den nyare modellen jag är mest intresserad av, men såg också att de kostade lite mer.. En bra och pålitlig vardagsklocka är jag främst ute efter. Storleken jag funderat på är väl runt 40mm.

Chrono24 har jag kollat en del på, funderar bara på, är det en sida man kan lita på?

Tack för sjysst respons!


Chrono24 är som blocket, dvs du måste kolla upp säljaren ordentligt innan köp. Fråga här på forumet INNAN du köper om du är osäker. Lycka till med jakten!
 

Dahlstroem

Breitling
Hej och välkommen! Är det en klocka du ska kunna ha till vardags? Vintage eller nytt? Hade jag varit dig hade jag kilat på Rolex Datejust 1601, 1603. En klocka som funkar till mycket och kan kompletteras på länk, Nato, skin, mockaband osv. Annars tycker jag omega seamaster aqua terra är fet, Ref. No.
231.10.42.21.01.001
Kolla blocket, kaplans, chrono24 och här på forumet så kan du nog hitta någon :)


En Rolex Datejust 1601 alt. 1603?, vad går en sådan på?
 

Rookien

Panerai
Det är svårt att köpa första klockan, mycket pengar och tankar mm....
IMG_1030.JPG
Tycker du skall fundera kring storleken, vissa klockor bär upp större än andra. Håll ändå på med lite fix så här kommer jämförelse mellan Rolex Explorer 114270 36 mm & Omega AT 38,5 mm.
IMG_1030.JPG
IMG_1032.JPG
IMG_1035.JPG
IMG_1036.JPG
IMG_1038.JPG
IMG_1039.JPG
 

Dahlstroem

Breitling
Jo absolut, tankarna går fram och tillbaka.

Din Explorer inte heller helt fel ut! Diameter på 36mm kanske är något som passar mig, har inte de största handlederna, cirkus 17cm.
 

Compiss

Patek
2-Faktor
Så sjukt klockren! Var hittar man ett sådant armband?
Är det förresten värt att lägga ut någon tusenlapp extra och köpa från Sverige, eller hitta en billigare återförsäljare i utlandet?
Hittade denna på Chrono24
http://www.chrono24.se/omega/seamas...lSubpath=/omega/index.htm&manufacturerIds=187

Vet dock inget om försäljaren, men helt ok pris? Nytt band till den och jag skulle vara nöjd :)
Fråga dig själv, vad det är värt att göra en f2f deal där du kan klämma och känna på klockan, istället för att skeppa iväg 16000kr till någon för dig helt okänd.....

I min värd är det värt rätt många kronor :)
 

Dahlstroem

Breitling
36 tror jag också på. Det känns som att jag börjar få mer kött på benen när det kommer till klockval.
En Railmaster 36,2mm skulle vara på sin plats, men av det jag läst och förstår så är det ett samlarobjekt som har ett högre pris.
Finns det något annat alternativ bland Omega-klockorna i samma storlek och liknande design? Seamaster aqua terra är som minst 38,5mm?
 
Topp