• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Första moddningen - Seiko

galácticon

Patek
2-Faktor
Det var längesen jag beställde verktyg, visare och urtavla och nu har jag äntligen fått tummarna loss.

En "före"-bild...
2015-01-28 19.10.52.jpg


...av med boetten.
2015-01-28 19.44.10.jpg


...och försiktigt avlägsnas urverket.
2015-01-28 19.56.02.jpg

2015-01-28 19.58.38.jpg


Nu är det dags att titta på urverket tills det stannar. Fortsättning följer!
 

McGyver

Rolex
Skall bli kul att följa utvecklingen - varnar för att det är sjukt vanebildande! ;)

Två tips:
Lägg inte urverket med tavla/visare nedåt som på bilden - lätt att de skadas.
Byt bits på ditt jaxaverktyg, med de trekantiga bitsen du har nu får du all kraft i spetsen på triangeln => lätt att skada boettlocket.

Skruva på nu, sitter med popcorn och väntar på fortsättningen! :)
 

Exxet

Rolex
Ett litet tips, i stället för att sitta och vänta på att klockan ska stanna:

Sätt en lämplig mejsel i den gröna markeringen, vrid för att lätta på spänningen, böj lite försiktigt på spärren vid den röda markeringen och låt uppdragsfjädern sakta snurra tillbaka, bromsa med hjälp av mejseln, det inte så nyttigt att låta fjädern snurra upp med full kraft.

7002.jpg


MVH.
 

Minuteman

Rolex
Ett litet tips, i stället för att sitta och vänta på att klockan ska stanna:

Sätt en lämplig mejsel i den gröna markeringen, vrid för att lätta på spänningen, böj lite försiktigt på spärren vid den röda markeringen och låt uppdragsfjädern sakta snurra tillbaka, bromsa med hjälp av mejseln, det inte så nyttigt att låta fjädern snurra upp med full kraft.

7002.jpg


MVH.
Är det verkligen möjligt eller lämpligt med automatmekanismen fortfarande på plats?

Det innebär ju i så fall att hjulet som pawl lever:n kopplar mot kommer rotera på samma sätt (fast snabbare) som spärrrhjulet roterar, och "fastna" mot pawl lever:n.
 

Exxet

Rolex
Minuteman har alldeles rätt, gäller med rotorbryggan avmonterad lr ej automat så glöm det här tipset, ibland så skriver man fortare än man tänker.

Tar på mig dumstruten :oops::banghead:
 

McGyver

Rolex
......men, varför måste du stanna klockan?
Är du inte väldigt långsam när du monterar visarna så är det inga problem iaf-och är du lite osäker, stanna balansen med en bit Rodico eller liknande!
 

galácticon

Patek
2-Faktor
......men, varför måste du stanna klockan?
Är du inte väldigt långsam när du monterar visarna så är det inga problem iaf-och är du lite osäker, stanna balansen med en bit Rodico eller liknande!


Better safe than sorry. Följer en instruktion jag hittat här på KS och dessutom har jag inte bråttom =)
 

galácticon

Patek
2-Faktor
...och här kommer fortsättningen. Tyvärr lyckades jag, med mina manligt stora händer, ta sönder sekundvisaren vilket innebar att jag fick återanvända den gamla. Turligt nog passade den in i looken ändå.

Just nu väntar jag på att få hem ett perlon och en liten accessoar - sen är den wearable. Återkommer med den färdiga skapelsen.

Vad tycks, än så länge? Ber givetvis om ursäkt för mobilkvalitén på bilderna.

Lite naket...
IMG_20150130_115114.jpg


på med urtavlan...
IMG_20150130_115210.jpg


visarna...
IMG_20150130_115228.jpg


...och den slutliga påklädnaden.
IMG_20150130_115319.jpg
 

Erik1

Patek
2-Faktor
Kul med moddning men måste tyvärr säga att jag inte alls tyckte att tavlan passade bra med bezeln och sekundmarkeringarna.. Blir ju 3st om man räknar med bezeln, lite kaka på kaka.

Men gillar visarna, speciellt sekund!
 

galácticon

Patek
2-Faktor
Trist att du inte gillar den Erik1 men tur att jag gör det. Meningen med hela moddningen är att klockan ska se bitig ut, vilket jag tycker att den gör. Jag är nöjd.
 

oscarabc

Omega
Kul och bra jobbat! Var köpte du tavlan och visare? :)

Och vill du dela med dig om vilken guide du följde här på KS? Man blir ju lite sugen...
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Tycker det ser bra ut, men håller med Erik1 om att du borde byta ut chapterringen mot en som inte har sekundmarkeringar. En mattsvart skulle ge ett bättre djup och en bättre helhetskänsla. Kul att du inte tryckte i ett 7s26 även om det varit enklare för dig.
 
Topp