• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Första paketöppningen!

Daddyeo

Omega
Tjena, har äntligen shoppat en klocka som jag tycker förtjänar en egen tråd. Under 2014 är mitt mål att införskaffa mig en vintage GS och en Vacheron Constantin Overseas (sen kommer det bli en massa annat skit också, om jag känner mig själv rätt). Hursomhelst, den ena klockan är bra mycket billigare att fixa än den andra så därför börjar vi också där. Ber om ursäkt för att jag är en riktigt usel fotograf och dessutom jobbar jag med en mobilkamera. Att solen går ner typ 15:00 gör inte saken bättre. Jaja då sätter vi igång.

Bad om att få den skickad som present, det hade jag inte mycket för kan jag säga. Så där fick man pröjsa lite extra.

mnn124_zps4fd04756.jpg


Schysst baksida med fin medaljong. Water proof är najs, då känns det gammalt.

mnn137_zpsa340bdae.jpg


Framsidan, en riktig GS klassiker.

mnn133_zps73bd6b87.jpg


Det här är alltså en 6145-8000 GS (cap gold). 80talisten har skrivit väldigt mycket om sin 6146-8000, så jag ber er gå in här om ni är intresserade av lite tekniska detaljer.

https://klocksnack.se/threads/kortfattad-recension-av-grand-seiko-61gs.12708/

Obligatorisk wristshot redan i bilen på vägen hem.

mnn128_zpsc0a172d9.jpg


Känslan rent spontant. Inte lika knivskarp boett som 80talistens, vilket borde betyda att den blivit polerad ett par gånger. Fast jag vet inte riktigt, experterna får gärna tycka till. Urverket verkar må väldigt fint, uppskruvningen känns perfekt. Sekundvisaren flyter som en dröm och tavlan känns rätt felfri.

Allt som allt, det här är en keeper.

Så en liten bonusbild tillsammans med den något mindre storebror.

20140108_163947_2_zpscdebd1a3.jpg


Nu ska jag ta och experimentera med lite olika läderband. Försöker fixa lite bilder i dagsljus under veckan.
 

Sond

Patek
Oj, vad jag gillar GS. Hur ska jag kunna hålla mig borta från det..? Jag smet till och med in i Globen för några dagar sedan(dagtid...) och blev även förälskad i en ny... Så ett stort, stort Grattis!
 

Daddyeo

Omega
Oj, vad jag gillar GS. Hur ska jag kunna hålla mig borta från det..? Jag smet till och med in i Globen för några dagar sedan(dagtid...) och blev även förälskad i en ny... Så ett stort, stort Grattis!

Tack så mycket. Kan bara rekommendera, finns många schyssta modeller. Både vintage och nytt.

Perfekta insteget till vintage GS är annars en schysst KS. Halva priset, men kvaliteten är inte mycket sämre.

ijpj139_zpsd697356f.jpg
 

Sond

Patek
Tack så mycket. Kan bara rekommendera, finns många schyssta modeller. Både vintage och nytt.

Perfekta insteget till vintage GS är annars en schysst KS. Halva priset, men kvaliteten är inte mycket sämre.


Nja ska det vara så ska det vara... Men lite svårt att hitta GS. Vart fick du tag i din? Sedan är jag seriöst orolig för service på GS...
 

Daddyeo

Omega
Nja ska det vara så ska det vara... Men lite svårt att hitta GS. Vart fick du tag i din? Sedan är jag seriöst orolig för service på GS...

Hittade just den här på Ebay. Dyker upp lite intressanta grejer där emellanåt. Ebays sökmotor är dock ett skämt så jag brukar söka via google för bäst resultat, alltså "Grand Seiko ebay" tex. Annars har global.rakuten.com/ mycket GS, fast där är det mer fasta priser.

Har mailat lite med farfarsklocka.se, han tar emot vintage Seiko. Så det borde inte vara några problem.
 

Daddyeo

Omega
Tack så mycket allesammans. Beställde ett rocka strap i samma veva som den här klockan. Förhoppningsvis dyker det upp den här veckan så man kan testa det.
 

JesperO

Rolex
kanske du vet, eller någon annan.
Din är ju inte lika skarp i kanterna som tex 80talistens, och det är ju sannolikt att den blivit polerad...särskilt på bandhornen ser man ju att linjen är mer rundad än skarp.
men hur funkar det på en med gold-cap... hur mkt kan man polera på en sådan egentligen.
 

Daddyeo

Omega
kanske du vet, eller någon annan.
Din är ju inte lika skarp i kanterna som tex 80talistens, och det är ju sannolikt att den blivit polerad...särskilt på bandhornen ser man ju att linjen är mer rundad än skarp.
men hur funkar det på en med gold-cap... hur mkt kan man polera på en sådan egentligen.

Alla gold cap man ser är ju lite rundade ut så jag undrar om de inte är det från start. För det känns inte som min blivit överpolerad precis.
 

JesperO

Rolex
Alla gold cap man ser är ju lite rundade ut så jag undrar om de inte är det från start. För det känns inte som min blivit överpolerad precis.

Ja, det var lite det jag for efter... man kan ju inte runda av för mycket antar jag. Får väl kika igenom kuma-kuns bilder på grannforumet och se om man ser någon trend...
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Det där är ganska polerad ja, men vem bryr sig? Man får ju betala det dubbla för opolerade. Tycker den ser kanon ut ändå. (Guldlocket polerar man inte) stort grattis till en klassiker!
 

Beastie

Mr Cowbell
2-Faktor
Väldigt fin! Grand seiko växer mer och mer på en.
Hur ser det ut i Sverige med urmakare som kan skruva med dem? Är det uber svårt eller kan vilken urmakare som helst göra det?
 
Topp