• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Första "riktiga" klocka!

Snårtas

Rolex
Grattis till vad jag tror är ett bra val som första automatare. Fin design, bra länk. Känns solid helt enkelt. Och det till en bra peng!
 

Rookie

Cartier
2-Faktor
Grattis! :)

Har ägt två stycken och kan intyga att det onekligen är mycket klocka för pengen. Känns mycket välbyggd och solid!
 

joF

Panerai
Grattis, en mycket fin klocka. Hoppas du blir nöjd!

Gällande att använda klockan som elektriker bör inte ställa till några problem. Det är stora strömmar som genererar magnetfält och i luft blir magnetfälten väldigt väldigt små bara några millimeter ifrån strömmen. Om du nu inte jobbar med strömmar i kA-storleken.. :)
 

Richie

Audemars
2-Faktor
Tack alla! och kan instämma med er flesta att klockan känns jäkligt bang for the buck! Får se hur länge denna varar innan jag faller för något dyrare, kliar i fingrarna nu när man fått smak för det :D
 

Richie

Audemars
2-Faktor
Grattis, en mycket fin klocka. Hoppas du blir nöjd!
Gällande att använda klockan som elektriker bör inte ställa till några problem. Det är stora strömmar som genererar magnetfält och i luft blir magnetfälten väldigt väldigt små bara några millimeter ifrån strömmen. Om du nu inte jobbar med strömmar i kA-storleken.. :)
Som sagt så är jag bara "vanlig" elektriker så det är endast 230v och 400v jag arbetar med :)
 

Richie

Audemars
2-Faktor
Okej, nu behöver jag eran hjälp igen.. Detta forumet är ju absolut inte bra för plånboken!
Har redan börjat sukta efter något nytt!

I dagsläget vill jag inte ha Certinan på jobbet än eftersom jag är rädd att den skall bli alldeles för repig och liknande vilket vore synd om jag inte har något "finare" att ha på fritiden då :)

Står i kvalet mellan
Alt. 1: köpa en Seiko Sumo som jag kan ha som beater på jobbet och Certinan som lite "finare"
eller
Alt 2: spara ihop en mer rejäl slant och satsa på en Breitling (lutar isf åt en Superocean 44 eller en stålfisk) alt. en Omega PO .. Har svårt att bestämma mig vilken som är mest värd att lägga sina slantar på.. och i sånt fall ha Certinan som beater?

Förmodar att de flesta kommer att svara att jag skall satsa på något dyrare, men vet inte om jag är redo att lägga nästan en månadslön på en klocka än :p
 

Jonulf

Audemars
2-Faktor
Okej, nu behöver jag eran hjälp igen.. Detta forumet är ju absolut inte bra för plånboken!
Har redan börjat sukta efter något nytt!

I dagsläget vill jag inte ha Certinan på jobbet än eftersom jag är rädd att den skall bli alldeles för repig och liknande vilket vore synd om jag inte har något "finare" att ha på fritiden då :)

Står i kvalet mellan
Alt. 1: köpa en Seiko Sumo som jag kan ha som beater på jobbet och Certinan som lite "finare"
eller
Alt 2: spara ihop en mer rejäl slant och satsa på en Breitling (lutar isf åt en Superocean 44 eller en stålfisk) alt. en Omega PO .. Har svårt att bestämma mig vilken som är mest värd att lägga sina slantar på.. och i sånt fall ha Certinan som beater?

Förmodar att de flesta kommer att svara att jag skall satsa på något dyrare, men vet inte om jag är redo att lägga nästan en månadslön på en klocka än :p

Skippa sumon, PO blir aldrig fel!:)
 

gurta_g

Cartier
Klart du ska ha en PO, riktigt schysst klocka. Sedan hade flippat certinan, för att köpa valfri seiko dykare som beater! Lycka till :)
 

8kb6

Breitling
Den finns ju även i svart;) jag funderar på att köpa till en svart bezel så kan man variera sig lite. 2 in 1!:)

Tjena Jonulf! Vet du ifall värdet ändras något om man byter bezel, eftersom man ändrar klockan från sitt, så att säga, orginalutförande? Jag funderar nämligen på att byta mitt nämligen och tänkte på det!

Ha det bra!
 

Richie

Audemars
2-Faktor
Idag fick Certinan gå till en ny ägare pga nytt är på ingång! sjukt vad påverkad man kan bli på detta forum, haha :)
Återkommer med paketöppning så fort dem (ja, det blev 2 nya klockor) kommit hem :D:cigar:
 

mruhr

Panerai
2-Faktor
Nej är ju "bara" upp till 400v jag arbetar med så magnetfält är nog inget som förekommer i större utsträckning.. Jaså? Ja det känns som om den borde vara mer utsatt för en målare ju! enda jag tänker är att klockan är ju ett ledande föremål, kanske inte helt optimalt vid vissa moment då det förekommer spänning i närheten men då är det ju lätt att plocka av den vid de tillfällena :)
Det är klart att du behöver en milgauss för att kunna arbeta, du har en klockren story

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk
 

Jonulf

Audemars
2-Faktor
Tjena Jonulf! Vet du ifall värdet ändras något om man byter bezel, eftersom man ändrar klockan från sitt, så att säga, orginalutförande? Jag funderar nämligen på att byta mitt nämligen och tänkte på det!

Ha det bra!

Såg först nu din fråga:p kanske har du redan fått svar på frågan. Min PO ref 2208.50.00 orange bezel med röda siffror finns i utförande med svart bezel. Hur det blir med vita siffror och orange bezel kan kanske påverka priset men bara för att man lägger till en del byter det ju inte att man måste göra sig av med den andra:)
 
Topp