• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Första riktiga klockan

Kasper

Friends of KS
Tjena! Mitt namn är Kasper, jag är ny på forumet, 20 år och är på väg att göra mitt första köp av en "riktig" klocka. Har blivit riktigt intresserad det senaste halvåret men jag känner att jag behöver hjälp med att välja rätt. Tanken är att ha en klocka som jag kan ha på mig varje dag och inte behöver vara särskilt rädd om, (läs: den ska inte gå sönder av minsta lilla eller lite regn.) Har varit inne på flertalet olika modeller och är mest insnöad på dykarklockor. Var b.l.a. inne på en Oris Aquis men blev lite avskräckt då man inte kan byta till natoband särskilt lätt om man nu skulle vilja och det finns andra jag är mer sugen på!

De klockor jag tittar mest på för tillfället är:

Tudor Pelagos
Riktigt imponerad av denna klocka, den nya versionen som kommer i år med inhouse movement verkar grym (särskilt den blåa!) Det verkar vara en tålig klocka som funkar till det mesta tycker jag, frågan är om den kanske är i största laget? Mina handleder är cirka 17cm.

Rolex Submariner
En självklar klocka att titta på tycker jag. Nya ligger en bit över min prisklass så jag tittar mest på begagnade/vintage. Lite fundersam över hur tåliga vintage submariners är? Vågar man ha en sån varje dag, år ut & år in?

Panerai Luminor

Även denna tittar jag på som begagnad/vintage. Tycker Panerai gör extremt snygga klockor om man bortser från radiomir. Samma fråga angående denna och vintage/begagnat.

Är självklart jätteöppen för andra förslag (vill gärna ha dem!) och uppskattar all feedback och förslag jag kan få! Min budget ligger runt 40k, kan väl sträcka mig lite i nödfall eller gå ner som så vore. Inser ju såklart att man troligtvis kommer införskaffa fler klockor i framtiden, men vill gärna ha en daglig klocka också, som jag kan ha ett bra tag.

Hoppas ni orkat läsa såhär långt, tackar för all hjälp jag kan få!:)
 

Joffrey

Vacheron
2-Faktor
Jag äger för närvarande en PAM000 och en 114060
image.jpg
image.jpg

Bägge är helt fantastiska klockor. Vilken smäller högst? Rollen, utan tvekan. En begagnad sub (typ 14060, 16610) skulle vara en helt fantastisk första klocka för dig! Paneraien är också riktigt cool, men subben är mer av en allt-i-allo klocka som passar till det mesta. Jag tycker dock att en Pelagos vore kul, särskilt om du kan köpa den ny! Men då är det en klocka som helt går under folks radar, Tudor är ett märke för klocknördar och inget som massan generellt känner till

Mina handleder är 16.5 cm som referens :)
 

Kasper

Friends of KS
Jag äger för närvarande en PAM000 och en 114060
image.jpg
image.jpg

Bägge är helt fantastiska klockor. Vilken smäller högst? Rollen, utan tvekan. En begagnad sub (typ 14060, 16610) skulle vara en helt fantastisk första klocka för dig! Paneraien är också riktigt cool, men subben är mer av en allt-i-allo klocka som passar till det mesta. Jag tycker dock att en Pelagos vore kul, särskilt om du kan köpa den ny! Men då är det en klocka som helt går under folks radar, Tudor är ett märke för klocknördar och inget som massan generellt känner till

Mina handleder är 16.5 cm som referens :)

Grymt snygga klockor!

Angående Pelagosen så är det en stor del av charmen för mig, att "vanliga" människor inte skulle lägga så stort märke till den. Skulle kännas rätt speciellt och man slipper oönskad uppmärksamhet. Många i min ålder som är studenter ser bara märket och tänker pengar. Funderar på om det skulle vara en nackdel med exempelvis Rolex.
 

Joffrey

Vacheron
2-Faktor
Grymt snygga klockor!

Angående Pelagosen så är det en stor del av charmen för mig, att "vanliga" människor inte skulle lägga så stort märke till den. Skulle kännas rätt speciellt och man slipper oönskad uppmärksamhet. Många i min ålder som är studenter ser bara märket och tänker pengar. Funderar på om det skulle vara en nackdel med exempelvis Rolex.
Det är det, jag är också student och den frågan tycker jag är dryg att svara på! Jag tycker du ska prova pelagosen, den är riktigt bra! @cultshit släng upp lite bilder med länk och olika armband så @Kasper får se hur man kan variera!
 

Hexagon

KS Picasso
2-Faktor
Jag hade köpt en Sub av dom där. Även om alla de tre är feta klockor ligger Rolex iallafall mig närmst hjärtat av de tre. Submariner känns som en riktigt bra varje-da-klocka. Att hitta en schysst Submariner utan datum för en nice peng är rätt enkelt! Kör!
 

Hexagon

KS Picasso
2-Faktor
Grymt snygga klockor!

Angående Pelagosen så är det en stor del av charmen för mig, att "vanliga" människor inte skulle lägga så stort märke till den. Skulle kännas rätt speciellt och man slipper oönskad uppmärksamhet. Många i min ålder som är studenter ser bara märket och tänker pengar. Funderar på om det skulle vara en nackdel med exempelvis Rolex.
Jag är också ung, och har också vart lite nojig över det där. Men har aldrig vart några konstigheter eller problem, snarare tvärtom. Haft många roliga samtal/diskussioner när folk kommenterat klockan man har på sig. Är dålig på Tudor. Men är inte Pelagos rätt lik Sub?
 

Joffrey

Vacheron
2-Faktor
Jag är också ung, och har också vart lite nojig över det där. Men har aldrig vart några konstigheter eller problem, snarare tvärtom. Haft många roliga samtal/diskussioner när folk kommenterat klockan man har på sig. Är dålig på Tudor. Men är inte Pelagos rätt lik Sub?
Min Black Bay drog till sig frågor som: är det en kopia på en submariner...:grumpy:
 

Josef B

Bestraffaren
Väldigt fina klockor alla tre valen.
Vad säger magkänslan? Vad säger plånboken? Våga spara, stressa inte och köp det du verkligen vill ha. Inga substitut!
Har du tittat på Tudor Black Bay?
Har själv 17,5 - 18cm handled och tycker att 40mm passar bäst, men har haft klockor mellan 42-48mm som jag tyckte funkade.
 

Kasper

Friends of KS
Jag hade köpt en Sub av dom där. Även om alla de tre är feta klockor ligger Rolex iallafall mig närmst hjärtat av de tre. Submariner känns som en riktigt bra varje-da-klocka. Att hitta en schysst Submariner utan datum för en nice peng är rätt enkelt! Kör!

Ja, Submariners utan datum är nog favoriterna :) Får väl försöka leta runt lite och hitta några!

Jag är också ung, och har också vart lite nojig över det där. Men har aldrig vart några konstigheter eller problem, snarare tvärtom. Haft många roliga samtal/diskussioner när folk kommenterat klockan man har på sig. Är dålig på Tudor. Men är inte Pelagos rätt lik Sub?

Vad skönt att höra! Ja Pelagosen är väl ganska lik, gillar den sortens design!

Min Black Bay drog till sig frågor som: är det en kopia på en submariner...:grumpy:

Det skulle väl vara mardrömscenariot :D ännu värre än uppmärksamheten man får av att ha en Rolex!
 

Carlton

Cartier
Angående Pelagosen så är det en stor del av charmen för mig, att "vanliga" människor inte skulle lägga så stort märke till den. Skulle kännas rätt speciellt och man slipper oönskad uppmärksamhet. Många i min ålder som är studenter ser bara märket och tänker pengar. Funderar på om det skulle vara en nackdel med exempelvis Rolex.
Helt rätt inställning, men med det sagt är det sällan folk uppmärksammar vilken klocka man har.

Tycker att du borde satsa på en ny klocka snarare än begagnad som din "första riktiga klocka". Jag gjorde inte det och det är något jag tänkt på och ångrat mer än en gång. @AdamST sa dock det viktigaste; testa och se vad som känns bäst innan du bestämmer dig. Det finns många på forumet som säkert kan tänka sig att bli bjuden på en kopp kaffe och visa sin klocka för att du ska hitta rätt från början.
 

Kasper

Friends of KS
Väldigt fina klockor alla tre valen.
Vad säger magkänslan? Vad säger plånboken? Våga spara, stressa inte och köp det du verkligen vill ha. Inga substitut!
Har du tittat på Tudor Black Bay?
Har själv 17,5 - 18cm handled och tycker att 40mm passar bäst, men har haft klockor mellan 42-48mm som jag tyckte funkade.

Magkänslan pendlar mellan de tre under dagens gång! Pelagos på förmiddagen, Panerai på eftermiddagen och sedan kan jag inte somna utan att tänka lite på en Submariner...

Tittade en del på Black Bay, men föredrar Pelagosen faktiskt!
 

Kasper

Friends of KS
Helt rätt inställning, men med det sagt är det sällan folk uppmärksammar vilken klocka man har.

Tycker att du borde satsa på en ny klocka snarare än begagnad som din "första riktiga klocka". Jag gjorde inte det och det är något jag tänkt på och ångrat mer än en gång. @AdamST sa dock det viktigaste; testa och se vad som känns bäst innan du bestämmer dig. Det finns många på forumet som säkert kan tänka sig att bli bjuden på en kopp kaffe och visa sin klocka för att du ska hitta rätt från början.

Precis så jag tänker också angående en ny klocka, att man kanske vill ha en helt ny som sin första. Men det känns som att jag inte kan veta det förrns jag väl har min första klocka :D.

Ja jag får väl se mig för på forumet om såna människor finns :)
 

Magnlar

Rolex
2-Faktor
Skulle våga påstå att submarinern också är helt under radarn.
När jag ägde min 16610 var det ingen som höjde ögonbrynen, eller ens lade märke till den.
Till och min förra 116710 som var helt klart blingare, märkte folk inte den heller.
Föreslår att du testar alla tre, och känna efter.. Men submarinern är en riktig klassisker och funkar till allt! :)
 

Kasper

Friends of KS
Skulle våga påstå att submarinern också är helt under radarn.
När jag ägde min 16610 var det ingen som höjde ögonbrynen, eller ens lade märke till den.
Till och min förra 116710 som var helt klart blingare, märkte folk inte den heller.
Föreslår att du testar alla tre, och känna efter.. Men submarinern är en riktig klassisker och funkar till allt! :)

Det var lugnande att höra! Ja, jag måste självklart testa :)

Pelagosen är mitt tips, min favorit bland dykare, här på grönt isofrane :
DSC_0271.JPG

Snyggt! Var inne på nymans i Västerås häromdagen för att testa den men de hade tyvärr ingen inne, får bli till helgen när jag åker till Stockholm!
 
  • Like
Reactions: joF

Roffe

Panerai
2-Faktor
Jag köpte begagnad Rolex som första klocka, 21 år var jag då, nu är jag 22. Får mest kommentarer så som "ROWLEKS, palla du lägger så mycket pengar på en klocka, jag beställde min för 8 kr ifrån eBay, varför lägger du så mycket pengar på en klocka?"
Brukar svara; "varför har du 3 bilar när du bor i centrum?", "varför springer du på krogen 2 gånger i veckan, hade du skippat det 1 månad hade du också haft en Rolex, OM du har intresse för det."

Det gäller att prioritera, om jag nu tycker klockor är en helt fantastiskt rolig hobby, och dyr, så får jag väl, som sagt prioritera, om pengarna nu spelar så stor roll.
Det är ju fan bättre ränta att ha pengarna på armen än på banken! ;) Min flickvän och min bror samt 2 vänner är dem ända som gett mig positiv feedback, typ. Men det skiter jag i, köper ju inte klockor för att alla andra ska bli nöjda!

Slänger in några bilder på min, som ett alternativ. Budget 30-40 k om du kan tänka dig begagnat. Det är inget som stör mig i alla fall, att den är begagnad, så länge den är fräsch! Ej dykare, men sportig, vattentät och helt jävla underbar! ;)

Länk:
IMG_9105.jpg

IMG_9270.jpg

IMG_9697.jpg

Gummi:
IMG_9565.jpg

IMG_9563.jpg

IMG_9559.jpg

Perlon:
IMG_9208.jpg

IMG_9216.jpg
 

Kasper

Friends of KS
Jag köpte begagnad Rolex som första klocka, 21 år var jag då, nu är jag 22. Får mest kommentarer så som "ROWLEKS, palla du lägger så mycket pengar på en klocka, jag beställde min för 8 kr ifrån eBay, varför lägger du så mycket pengar på en klocka?"
Brukar svara; "varför har du 3 bilar när du bor i centrum?", "varför springer du på krogen 2 gånger i veckan, hade du skippat det 1 månad hade du också haft en Rolex, OM du har intresse för det."

Det gäller att prioritera, om jag nu tycker klockor är en helt fantastiskt rolig hobby, och dyr, så får jag väl, som sagt prioritera, om pengarna nu spelar så stor roll.
Det är ju fan bättre ränta att ha pengarna på armen än på banken! ;) Min flickvän och min bror samt 2 vänner är dem ända som gett mig positiv feedback, typ. Men det skiter jag i, köper ju inte klockor för att alla andra ska bli nöjda!

Slänger in några bilder på min, som ett alternativ. Budget 30-40 k om du kan tänka dig begagnat. Det är inget som stör mig i alla fall, att den är begagnad, så länge den är fräsch! Ej dykare, men sportig, vattentät och helt jävla underbar! ;)

Håller helt med dig! Många som spenderar oerhört mycket pengar på sina hobbys men när det kommer till klockor blir det ett jävla liv... Men som sagt, det är ju till för en själv och inte andra! :) Alla bilder uppskattas!
 

Roffe

Panerai
2-Faktor
Håller helt med dig! Många som spenderar oerhört mycket pengar på sina hobbys men när det kommer till klockor blir det ett jävla liv... Men som sagt, det är ju till för en själv och inte andra! :) Alla bilder uppskattas!
Nu kom bilderna upp, var lite het på att posta, utan bilder ;)
 

Kasper

Friends of KS
Gör en liten followup på denna tråd som jag skapade i början av min KS-karriär!

Har fortfarande inte köpt någon av klockorna jag nämnt. Har däremot köpt två andra billigare klockor att ha. Väldigt mycket för att jag har saknat att ha någonting på handleden och om man köper någonting så billigt så tycker jag inte att de behöver kännas helt 100 heller :) Med det sagt så är jag ändå nöjd med klockorna!

IMG_0334.jpg


Jag tittar fortfarande på lite dyrare klockor men inte riktigt samma som tidigare! Har bestämt mig för att jag vill ha en ny klocka, således är begagnat och vintage ute ur bilden. De jag tittar på mest för tillfället är:


Rolex Submariner 114060/116610LN

En bra bit utanför min ursprungliga budget, men om jag verkligen vill ha den så är det väl bara att spara :) Lite osäker kring datumbubblan. Måste klämma på den lite irl för att få någon känsla om vad jag tycker om den. Angående 114060 så kanske man tröttnar på att den är så simpel, utan komplikationer? Tittade även en del på GMTn men gillar inte de polerade mittlänkarna och bezeln faller mig inte i smaken heller.

Rolex Explorer II Vit

Riktigt häftig tycker jag, är dock osäker på om den blir stor med sina 42mm? Väldigt utstickande utseende också, funderar på om man kanske tröttnar på att ha denna varje dag?

Tudor Pelagos Blå


Tittar fortfarande på denna men är lite osäker på storleken, 42mm och ganska hög också... Kommer det kännas klumpigt på handleden? Visst, den är lätt, men det är storleken jag är fundersam över och kommer det bara kännas som ett submariner-substitut?

Omega Speedmaster Professional 311.30.42.30.01.005

Riktigt snygg klocka tycker jag, som gör sig väldigt bra på både länk och läder. Men lite osäker på om det kommer vara jobbigt att ha en manuell klocka, varje dag, samt den låga vattentätheten. Visst jag kommer troligtvis inte hålla på och dyka med en klocka (men det kan ju hända....) Men jag vill heller inte behöva vara försiktig med den. Också ganska stor klocka denna...


Så det finns ju en del alternativ jag tittar på! Måste tilläga att detta troligtvis inte kommer bli min enda klocka och att jag slutar intressera mig för andra klockor efteråt. Det kan mycket möjligt vara så att jag i framtiden skaffar alla dessa klockor. Det svåra är - vilken borde jag skaffa just nu? Som student har man ju inte råd med hur mycket som helst, så det kommer dröja (läs: minst 1 år) innan nästa klockköp inträffar :) Det jag söker är en klocka som jag är nöjd med att ha varje dag, även om jag kommer variera den med andra klockor i framtiden.

Tar tacksamt emot tankar & idéer om hur jag ska resonera, om någon känner för det eller har varit i en liknande sits! :)
 

BCKSTRM

Rolex
Tudor Pelagos -mest prisvärda klocka. Riktig hit!
image.jpg

Saknar min gamla väldigt mkt... Får se om min precis köpta Sub-C som kommer hem i veckan lyckas fylla tomrummet. Lite tveksam ärligt talat, även om Rollen blir kul ;) Pelagos är så jävla egen och enligt mig den fulländade dykaren.
 

Kasper

Friends of KS
Tudor Pelagos -mest prisvärda klocka. Riktig hit!
image.jpg

Saknar min gamla väldigt mkt... Får se om min precis köpta Sub-C som kommer hem i veckan lyckas fylla tomrummet. Lite tveksam ärligt talat, även om Rollen blir kul ;) Pelagos är så jävla egen och enligt mig den fulländade dykaren.

Ja den är riktigt snygg! Vad tyckte du om storleken på klockan? Flög den? Och isåfall, vad har du för omkrets på handleden? Något att säga om höjden? Bombar med frågor nu :D

Håller med en 16570 vit skulle jag satsat på ! Grym klocka, (vittavla)

image.jpg
image.jpg

Sjukt snygg, men rätta mig om jag har fel, denna är den förra modellen? Den nyare är väl större och har orange visare istället för röd? Föredrar egentligen den gamla modellen... Men är tveksam inför att köpa begagnat
 
Topp