• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Första Rollen (generellt sätt)

80talisten

I wish a could afford a real gold Rolex!
Vad anser panelen? - bör den första Rollen i regel vara en Submariner eller spelar det mindre roll? Något säger mig att det är just Subben som brukar rekomenderas först och främst om det är ens första Rolex som ska inköps. Borde inte ens övriga klockor i samlingen få styra upp där lite? :)
 

Bawkins

Cartier
Nja.. Tycker verkligen inte att första Rollen måste vara en Sub. Min första Rolle var en vintage Datejust. Tycker det är en jäkligt fin instegsmodell med mycket känsla! Sen att den ligger väldigt bra i pris på andrahandsmarknaden är inte så dumt heller..
 

CaptainOats

Patek
2-Faktor
Beror väl på vad man gillar ?
Alla har ju väldigt olika utseende.

Dumt och köpa en klocka från Rolex om man inte vill ha en ?
Bara för att man ska menar jag.

Suben är väl annars en mångsidig klocka som skulle fungera som en "instegs" eller just kanske den räknas som det eftersom den är väldigt mångsidig och de flesta man ser men en på armen har just bara en klocka.
 

Camo00

Patek
Vi känner Dig nu, antingen har Du tråkigt eller så har Du en dålig dag. Eftersom tråden inte är så provocerande gissar jag på att Du bara har tråkigt?! ;)

On topic så finns det såklart inget rätt svar på frågan. Intresse, smak, budget och övriga samlingen avgör såklart.
Generellt känns det ju dock som att man bör veta vad man gör eller köpa av nån man litar på om man tänker vintage?! Det är ju trist att bli blåst! Alltså borde nytt vara bäst om man inte är rejält påläst.

Har man bara dykare så behöver samlingen kanske en kronograf också?!

Summa summarum finns det bara en vettig Rolex för just Dig just nu; en sprillans ny Daytona!
 

80talisten

I wish a could afford a real gold Rolex!
Vi känner Dig nu, antingen har Du tråkigt eller så har Du en dålig dag. Eftersom tråden inte är så provocerande gissar jag på att Du bara har tråkigt?! ;)
Där blev man genomskådad.... :)
Har man bara dykare....
Det är faktiskt exakt där min fundering ligger, för att få så omfångsrik samling som möjligt bör jag nog tänka utanför Submariner... Finns ju en massa Rolex-modeller att kika på...

Daytona är dock utanför budgeten till ens kommande "present"...
 

Vintage92

Audemars
2-Faktor
Det är faktiskt exakt där min fundering ligger, för att få så omfångsrik samling som möjligt bör jag nog tänka utanför Submariner... Finns ju en massa Rolex-modeller att kika på...

Daytona är dock utanför budgeten till ens kommande "present"...

Var inte du sugen på en Rolex Daydate för ett tag sedan? Du får ju en fin begagnad DD på länk för samma pris som en ny sub. Om du bara vill ha den på ett läderband så kommer du undan riktigt billigt, runt 35k.
 

Årsboken77

Breitling
Jag kände aldrig suget (inte nu heller f.ö.) att äga en Sub. Faktum är att det bara var två modeller i Rolex lineup som faktiskt tilltalade mig, Explorer och Explorer II (polar). Jag gick direkt på ExpII då den talade till mig som ingen annan rolexmodell gjorde vid tidpunkten. Idag är jag smått sugen på en Explorer 36mm men likväl är dessa de enda som tilltalar mig just nu, kanske kommer det att ändras i framtiden. Så, jag köper det jag gillar och det jag kan tänka mig leva med. Jag försöker undvika att flippa allt för mycket och vilket leder till att jag också enbart köper det jag är relativt säker på att jag kommer att gilla. Troligtvis blir det ändring på det också i framtiden. Sålunda kan det tyckas hyfsat irrationellt av mig (utifrån tidigare nämnda "approach") att börja med Subben som jag överhuvudtaget inte är intresserad av.

Så du kan nog gissa mitt tips... ;)
 

Rivalen

Rolex
Vad anser panelen? - bör den första Rollen i regel vara en Submariner eller spelar det mindre roll? Något säger mig att det är just Subben som brukar rekomenderas först och främst om det är ens första Rolex som ska inköps. Borde inte ens övriga klockor i samlingen få styra upp där lite? :)[/quot

Om sport så är det typ 14060 eller med bubbla och däromkring som sitter gjuten. Om mer allround så finns det mkt att välja på - inte minst en klassisk datejust.
 
Topp