• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Första Seiko-modden

Colmander

Basic
Hej på er alla, vill bara börja och säga att det är detta forum som startat modding-djävulen i mig och jag har nu slutfört första modden.

Starten var en gammal risig beggad SKX men med safirglas redan bytt, som fått följande nya delar (bilder kommer när jag är hemma igen och fixat lite strul)
* OSC Typhoon
* DLW Grön ceramic bezelinsert
* Safirglas (dock ej double domed, blir senare mod)
* Strapcode super jubilee bracelet
* Watchuseek - NH36 (SII)
* Krona med rött S från tools852

Kanske lite mycket att göra som en första-gången mod men blev hyffsat =)

Mina erfarenheter av alla köp och installationer;
* OSC och Krzysztof är grym att ha att göra med. Perfekt finish och väldigt fint packat
* DLW tog 2 månader innan det kom (3 veckor för DLW och över en månad för Postnord att tulla) och är utanför EU så det tillkom moms vilket gjorde den väldigt dyr. Fint resultat men tröttsamt när det tog sådan tid.
* Strapcode var grymma att ha att göra med men var tvungen att fila ner sidorna på endlinks för att få på klockan, känns surt när det endå är rätt dyra. Kvaliteten på länken är dock gamechanger mot originalet (och bättre än alla mina övriga klockors länkar).
* NH36 - Watchuseek var bara bra, snabb leverans (2 veckor), kräver egentligen att man är registrerad urmakare men de kollar inte sverige så dinos urmakeri fungerade bra som referens ;) Kom med en test-stam och en oklippt, svårare att göra bytet än jag trodde trotts youtube-guide mm. framförallt var det visarna och datum-hjulet (c-clippen var sjukt meckig att få av, troligen det som gjort att jag sabbat den).
* Kronan var inga konstigheter, tog 2-3 veckor att få men perfekt kvalitet och passform

Jag har dock ett par problem kvar att lösa som någon kanske har lite erfarenhet av,
* Bezeln klickar inte fast trots att jag i stort sett hoppar på den. Den sitter helt flat men man kan peta av den med naglarna vilket inte känns tryggt
* Datum byter inte med 24 timmars interval utan lite då och då, frågan är om datumhjulet är böjt eller om det är c-clippen som inte ligger platt, vad tror ni? Har jag sabbat den eller går det att gå tillbaka och fixa? Kan tillägga att jag blev klar typ 2 på natten vilket såklart är mardrömstid för att trött och dum göra tid och datum-inställningar.
* Packningen på baksidan (runt casebacken) är slapp och för stor, tror inte att den är original. Funderar på att få en urmakare att byta packning till rätt sort och samtidigt göra trycktest för att få den vattentät igen?

Clipset brukar vara lättast att peta rakt upp . Sticka in en tunn mejsel och lyfta ena benet och sen lite i taget till den lossnar helt. Samma sak när man monterar. Bara lägga på den och trycka ner med korntång. Var försiktig så du inte skadar dagskivan bara. Peta den rakt ut brukar göra att man får ligga på golvet å leta eller får en snygg repa i dagskivan. Har nog nåt clips om du behöver?
Lite lite fett på bezeln brukar hjälpa. Kolla så inte glaset tar emot. Eftersom du byt glas är det ju inte omöjligt?

Clipset brukar vara lättast att peta rakt upp . Sticka in en tunn mejsel och lyfta ena benet och sen lite i taget till den lossnar helt. Samma sak när man monterar. Bara lägga på den och trycka ner med korntång. Var försiktig så du inte skadar dagskivan bara. Peta den rakt ut brukar göra att man får ligga på golvet å leta eller får en snygg repa i dagskivan. Har nog nåt clips om du behöver?
Lite lite fett på bezeln brukar hjälpa. Kolla så inte glaset tar emot. Eftersom du byt glas är det ju inte omöjligt?
Tack, c-clipen löste sig till slut men den sätt så hårt att jag inte fick under mejseln och jag vågade inte riktigt trycka för hårt utan att skada dagskivan. Fick upp den till slut men som sagt risken är att jag böjt antingen c-clippen eller skivan eftersom den inte byter vid rätt intervall. Får göra om det när jag är hemma.

Glaset byttes av förra ägaren och original-bezeln satt fint om än hårt så borde inte vara problemet.

Tillbaka
Topp