• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Första servicen på 40 år

erlpes

Omega
Så farsan var här i julas. Beklagade sig över att hans gamla klocka inte funka som den skulle. Klockintresserad som man är ställde man ett batteri med frågor. Det visade att far sedan inköpet haft inne klockan 3-4 gånger för att byta glas. Men att klockan aldrig varit på någon riktig service. Vi enades om att det kanske var dags. Klockan var trots allt köpt i Köpenhamn i början av 70-talet (!).

Idag fick jag den stora äran av att hämta upp klockan nyss inkommen från service hos Omega i Schweiz. Tänkte att jag skulle bjuda forumet på några bilder på denna gamla Omega Constellation.






image.jpg


image.jpg


image.jpg


image.jpg
 

meo_swe

Audemars
Dessa gamla arbetshästar är ju underbara! Lite som den där gmtII T/T (eller var det en sub T/T?) Som hade fungerat som beater:)
 

erlpes

Omega
Kul story - Vore ju intressant att höra vad som behövde göras/bytas med verket. Fick ni någon spec på det?


Fick inte med någon spec - men väl alla gamla delar som de bytt ut. Förutom glaset (som bytts igen) så är det lite packningar, en metallring av något slag, den gamla urtavlan och så vad jag antar är själva sprinten till kronan och så kronan själv. Lägger upp en bild.
 
Erlpes skrev:
Fick inte med någon spec - men väl alla gamla delar som de bytt ut. Förutom glaset (som bytts igen) så är det lite packningar, en metallring av något slag, den gamla urtavlan och så vad jag antar är själva sprinten till kronan och så kronan själv. Lägger upp en bild.

Intressant om det är så pass få delar som behövts bytas på ett verk som gått i så många år utan service - bra kvalitet helt enkelt!
 

alexndr

Rolex
2-Faktor
haha kul, det verkar ju knappt vara en enda verkdel som har bytts förutom (minutröret?!) :D


Fin connie!


Är det minutöret då? Ser ju ut som en boetthals? eller?

Det är otroliga hantverk som bara maler på. Har en gammal Lagonda som inte servats sedan 50-talet och den tickar på ypperligt.. Inget jag skulle rekommendera dock. Utan olja slits delarna ganska hårt :).
 

DrDre

Patek
jupp, har själv ur som inte servats på ungefär samma tid. det där serva vart 5e år hypen tror jag inte på.

Jag läste en artikel för ett tag sedan som pekade på att äldre urverk ofta har en lägre frekvens (18-20 000) medan moderna ofta har högre (28 800 verkar vara det vanligaste) och att det är förklaringen till att äldre urverk ofta/ibland kan ha klarat sig rätt bra trots utebliven service, men att ett modernt urverk skulle ta mer skada om det inte får omvårdnad. Jag är dock inte urmakare så jag vet inte om det stämmer.
 

alexndr

Rolex
2-Faktor
Det kan säkert stämma. Igår öppnade jag ett gammalt AS1701 - verk som inte servats på 50 år. Verket var verkligen snustorrt. Till skillnad från trådens huvudperson gick verket inte alls bra. Låg amplitud och opålitligt.
Det största slitaget verkar ha blivit på balansaxeln och dess motstenar. Balansaxeln hade faktiskt nött små gropar i motstenarna. Med en högre frekvens kan jag tänka mig att en sådan nötning blir starkare..
 

Ariste

Audemars
2-Faktor
Kul att du och pappsen är nöjda, det glädjer mig att se en gammal klocka komma till liv på ett varsamt sätt!
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Är det minutöret då? Ser ju ut som en boetthals? eller?

Det är otroliga hantverk som bara maler på. Har en gammal Lagonda som inte servats sedan 50-talet och den tickar på ypperligt.. Inget jag skulle rekommendera dock. Utan olja slits delarna ganska hårt :).


Ja du har rätt en boetthals, vad är den andra lilla saken som ligger innanför ringarna?
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Tror ni att urmakaren skickar med de delar som bytts eller vad mumlar ni om när det gäller att få delar har bytts?
Jag har två gamla omegor från 60-talet som tickar på fint. Den ena är helt oservad sedan ny och den andra har fått en eller två servicar. Jag har även en Seiko från 68 som håller tiden oförskämt bra. Inga konstigheter.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Jag läste en artikel för ett tag sedan som pekade på att äldre urverk ofta har en lägre frekvens (18-20 000) medan moderna ofta har högre (28 800 verkar vara det vanligaste) och att det är förklaringen till att äldre urverk ofta/ibland kan ha klarat sig rätt bra trots utebliven service, men att ett modernt urverk skulle ta mer skada om det inte får omvårdnad. Jag är dock inte urmakare så jag vet inte om det stämmer.

Det beror ju på vad det är för klocka man pratar om. Självklart slits ett 21600 mindre än ett 36000bhp-urverk, men det finns en hel del GSar från 60 och 70-talet som tickar på fint trots utebliven service. Oftast är det ju fukten som är den riktiga boven när det kommer till urverk.
 

DrDre

Patek
Det beror ju på vad det är för klocka man pratar om. Självklart slits ett 21600 mindre än ett 36000bhp-urverk, men det finns en hel del GSar från 60 och 70-talet som tickar på fint trots utebliven service. Oftast är det ju fukten som är den riktiga boven när det kommer till urverk.

Jo, min ide att ett långsammare verk kan klara sig lite bättre utan service än ett snabbt bygger ju på antagandet "allt annat lika". Om man häller vatten på ett långsamt verk så kommer det ju givetvis förstöras fortare än en snabbt som är torrt.
 

alexndr

Rolex
2-Faktor
Tror ni att urmakaren skickar med de delar som bytts eller vad mumlar ni om när det gäller att få delar har bytts?
Jag har två gamla omegor från 60-talet som tickar på fint. Den ena är helt oservad sedan ny och den andra har fått en eller två servicar. Jag har även en Seiko från 68 som håller tiden oförskämt bra. Inga konstigheter.


Det är väl inte ovanligt att man får bytta delar i en påse tillbaka?
 
Topp