• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Första steget i en lång resa

Nils

Breitling
Hej och god jul på er alla!

Igår var det julafton och dagen till ära fick jag mig en liten box att förvara mina klockor i. Nu är det så att lådan har 8 förvaringsplatser men jag äger "bara" 4 klockor. Så självfallet är det dags att införskaffa en ny dinka för att fylla ut de tomma platserna. Till denna dag är de klockor som är i min ägo presenter av olika slag, så jag tänkte att det var dags att skaffa mig min första, denna gången på riktigt, egna klocka. En klocka som jag kan göra vad jag vill med utan att känna att jag gör mig av med en gåva.

Nuvarande klockorna:
YQXR0YV.jpg


Nu är det så att jag är i ett tidigt stadie i livet och har därefter en limiterad budget. Därmed tänkte jag starta ett litet experiment. Jag tänkte att jag lägger upp några bilder på klockor som jag sett på bild här på forumet och på webben. Dessa klockor ligger medvetet en bra bit utanför min budget. Sen så kommer ni förhoppningsvis med förslag på klockor som jag kan införskaffa på min resa till en ekonomisk situation där jag faktiskt kan köpa någon/några av de klockor jag har visat på bild. Det kan vara liknande klockor men i billigare versioner eller klockor som bara håller värdet väldigt bra som jag kan ha och sedan sälja vidare när jag har låst upp pengar till ett nytt köp.

Den nuvarande budgeten ligger på max 10k, helst mindre.

Ska bli väldigt spännande att se vad ni föreslår! Skriv gärna en liten motivation till varför ni tycker det är ett bra köp. (Inser att det där fick mig att låta som en mellanstadielärare)

y5AH3XA.png

46UMBDA.png

36Z4J5e.png

Zf5EVSx.png

9qi4FzR.png

(Bilder direkt kapade från google)
Förhoppningsvis ska jag kunna fortsätta på denna träden när en framtida flipp händer.
//Nils
 

Nils

Breitling
Min tanke var att de nuvarande klockorna inte skulle spela in i besluten, men här de iaf. (Halvkass iPhonebild)
YQXR0YV.jpg
 

Tuktuk

Patek
2-Faktor
Förstår inte upplägget riktigt; du har en budget på max 10k men lägger upp bilder på klockor från 20k och uppåt?
 

Kejsaren

Audemars
2-Faktor
(Halvkass iPhonebild)
Håller med.
Skriv vad det är, ser ut som en speedmaster date och en SS. De övriga ser iaf jag inte.
Mitt råd är att spara till det du vill ha. Det är svårt att hitta liknande klockor som är värdebeständiga i 10k-klassen. Eller ta dina 10k, sälj daten och köp en tudorsub. Bör få en för ca 20, och håller nog värdet bra.
 

Tuktuk

Patek
2-Faktor
Håller med.
Skriv vad det är, ser ut som en speedmaster date och en SS. De övriga ser iaf jag inte.
Mitt råd är att spara till det du vill ha. Det är svårt att hitta liknande klockor som är värdebeständiga i 10k-klassen. Eller ta dina 10k, sälj daten och köp en tudorsub. Bör få en för ca 20, och håller nog värdet bra.
+1 :)
 

Nils

Breitling
Jag kanske var otydlig i åvanstående text, men de klockor jag äger jag fått som gåvor på årsdagar och liknande. Det är i dagsläget ej aktuellt att sälja dem.

Från vänster till höger; Omega Speedmaster 57' med nya 9300 verket, Sjöö Sandström automatik S1 numrerad som jag har fått ärva av min far, oklar kvartsdressare i guld och sist en victorinox kvars som var min första klocka.

Tanken var mer klockor jag kunde köpa påvägen till de på bilderna. Klockor som håller ett stabilt värde och som jag kan använde under mitt sparade till nästa klocka.

Hoppas jag har förtydligat eventuella frågetecken.
 

Tuktuk

Patek
2-Faktor
Bra val från theargonaut. En kvartsdriven AT går nog att hitta för den pengen också, eller Breitling Colt t ex. Sen har det åtminstone legat ute (kanske fortfarande?) en Rolex Precision för 10k jämnt :)
 

Donkii

Boushh
2-Faktor
Du kan köpa en Speedmaster 3510.50 .. 39mm, håller värdet och är lätt att sälja då du vill frigöra kapital och gå på den "riktiga" 42mm. Skit i vad de andra snurrar i gällande att spara. Spara gör du under tiden du sitter med lite andra klockor på armen som du sedan enkelt säljer. Konsten är att välja klockor som du lätt kan flippa. Sinn är ett märke som inte alltid är lättflippat. Så välj klockor med omsorg längs vägen så ska du se att det här blir en rolig resa.

P1000537.jpg
 

Dalomo

Rolex
2-Faktor
Jag har kört precis samma taktik, att köpa beggade klockor som håller värdet för att sedan sälja och köpa dyrare. Bra mycket roligare än att lägga pengar på hög bara för att man så småningom ska köpa nåt annat. Kräver dock lite tempo i flippade för att modellen inte ska bli för opoppis och sjunka för mycket. Eller att man spårar ur och köper udda grejer.

Konkret har jag inga riktiga stalltips dock. 10k är lite svår gräns. Finns mycket för halva eller dubbla pengen. Sinn, Glycine, Oris är iaf några märke att kolla runt bland.

Happy hunting! :)
 

Dalomo

Rolex
2-Faktor
Helt klart intressanta idéer från olika håll. Ska se vad som kan droppa in.




I 10k klassen? Vart hittar jag detta? Känns som att det sälla ligger ute speedys under 20?

Jodå, den mindre modellen går absolut att hitta runt 10k. Spana runt här för att bilda dig en lite bättre uppfattning om vad du gillar för ref och vart de ligger ungefär i pris. Känner du inte till chrono24 så är det som blocket för klockor.

http://www.chrono24.se/omega/speedmaster--mod74.htm?dosearch=true&query=Speedmaster&sortorder=1
 

StarMan

KS Explorers Club
2-Faktor
Jag brukar rekommendera Longines Legend Diver i denna prisklass. Känns klart prisvärd och lätt att sälja om man bestämmer sig för det.
 
Topp