• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Första veckan med första riktiga klockan, frågor

Daniel_st

Cartier
Då har jag haft min första riktiga klocka( omega aquaterra) i en vecka. Några frågor och funderingar har man såklart dragit på sig och också upptäckt hur klockan funkar litegrann. Det senaste fyra dygnen har den enligt mina egna mätningar med fröken ur sprungit iväg 8 sekunder, ska ju va normalt sägs det så den verkar hålla sin METAS cert bra.
Några frågor:
Kan normal användning av klockan under en dag ge lika mycket uppdragning som om man drog upp den manuellt? Eller ungefär hur mycket dras den upp vid normala rörelser med handen under en dag?

hur ofta brukar ni ställa era klockor då dom gärna verkar vilja dra iväg några sekunder per dag?

allmän vård, vad brukar ni göra för att hålla era klockor rena,blänkande osv?
 

Bruset

Panerai
Grattis till ett bra val av klocka!
Vid normal daglig användning ska du aldrig behöva dra upp den manuellt.
Jag brukar själv ställa om mina klockor när de går mer än 30 sek fel.
Rengör med tandborste och tvål några ggr per år.
Ha det gott!
 

rickards

Rolex
2-Faktor
Vill man roa sig kan du testa hur klockan går beroende på hur du lägger den under natten, min Seiko går fortare med urtavlan nedåt, och tappar lite mer med urtavlan uppåt. På så sätt kan man justera tidgången. Likaså kan de gå olika på sidan m kronan upp eller ner. Finnas enkla appar för ändamålet, Watchcheck funkar fint till Android.
 

Djuup

Breitling
Då har jag haft min första riktiga klocka( omega aquaterra) i en vecka. Några frågor och funderingar har man såklart dragit på sig och också upptäckt hur klockan funkar litegrann. Det senaste fyra dygnen har den enligt mina egna mätningar med fröken ur sprungit iväg 8 sekunder, ska ju va normalt sägs det så den verkar hålla sin METAS cert bra.
Några frågor:
Kan normal användning av klockan under en dag ge lika mycket uppdragning som om man drog upp den manuellt? Eller ungefär hur mycket dras den upp vid normala rörelser med handen under en dag?

hur ofta brukar ni ställa era klockor då dom gärna verkar vilja dra iväg några sekunder per dag?

allmän vård, vad brukar ni göra för att hålla era klockor rena,blänkande osv?
Brukar aldrig behöva dra upp mina klockor manuellt. Vid dagliga användning ska inte det behövas. Men om du känner dig osäker skulle jag göra lite research på hur du ska serva den. Är den ny från AD hade jag lämnat tillbaka om den gick mycket fel.
 

Daniel_st

Cartier
Brukar aldrig behöva dra upp mina klockor manuellt. Vid dagliga användning ska inte det behövas. Men om du känner dig osäker skulle jag göra lite research på hur du ska serva den. Är den ny från AD hade jag lämnat tillbaka om den gick mycket fel.
På en vecka har den dragit iväg ca 16 sekunder så alltså ca 2 sekunder per dag, fullt rimligt enligt mig. Inte behövt dra upp den än iallafall och nu under vardagarna ligger den stilla ca 10 timmar om dagen. På tal om uppvridning, ungefär hur många varv är max/full uppvridning? Vissa säger 20, andra 80-90, ganska stor skillnad där.
 

Djuup

Breitling
På en vecka har den dragit iväg ca 16 sekunder så alltså ca 2 sekunder per dag, fullt rimligt enligt mig. Inte behövt dra upp den än iallafall och nu under vardagarna ligger den stilla ca 10 timmar om dagen. På tal om uppvridning, ungefär hur många varv är max/full uppvridning? Vissa säger 20, andra 80-90, ganska stor skillnad där.
Ja det låter väl rimligt. Det där med uppbrusning är nog lite individuellt för varje märke/modell.
 

Aros

Audemars
Friends Of KS
2-Faktor
På en vecka har den dragit iväg ca 16 sekunder så alltså ca 2 sekunder per dag, fullt rimligt enligt mig. Inte behövt dra upp den än iallafall och nu under vardagarna ligger den stilla ca 10 timmar om dagen. På tal om uppvridning, ungefär hur många varv är max/full uppvridning? Vissa säger 20, andra 80-90, ganska stor skillnad där.
Jag brukar bara vrida upp tills den kickar igång och lite till, resten får rotorn fixa medans jag använder klockan och rör mig. Det funkar bra tycker jag.
Såg att du fått tips om att prova olika lägen på natten. Där kan du nog hitta så du kan plussa nån sekund eller minska. 👍🏻
 
Senast ändrad:

Djuup

Breitling
Jag brukar bara vrida upp tills den kickar igång och lite till, resten får rotorn fixa mesans jag använder klockan och rör mig. Det funkar bra tycker jag.
Såg att du fått tips om att prova olika lägen på natten. För kan du nog hitta så du kan plussa nån sekund eller minska. 👍🏻
Detta är nog rätt sätt att vrida upp din klocka.
 

BarbaBaba

Patek
2-Faktor
På en vecka har den dragit iväg ca 16 sekunder så alltså ca 2 sekunder per dag, fullt rimligt enligt mig. Inte behövt dra upp den än iallafall och nu under vardagarna ligger den stilla ca 10 timmar om dagen. På tal om uppvridning, ungefär hur många varv är max/full uppvridning? Vissa säger 20, andra 80-90, ganska stor skillnad där.
På de allra flesta ur märker du att det blir lite trögare efter ett tag, på en del känner du när det hoppar till i fjädern, då är det fullt. Ju längre gångreserv desto flera varv är en riktlinje, men 30-50 är inte ovanligt. Dra inte upp den om den inte stannat säger jag.
 
Topp