• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Första vintage-klockan

theargonaut

Patek
Pledge Member
2-Faktor
Oj, vilken svår fråga! Ber att få återkomma, då jag fått fundera och rotat igenom gamla bilder. Men förmodligen någon gammal, mer eller mindre fungerande, vintagedressare för max 500 kr.

/ TF theargonaut "You are not a beautiful and unique snowflake..."
 

Mangbang

Omega
2-Faktor
Oj, vilken svår fråga! Ber att få återkomma, då jag fått fundera och rotat igenom gamla bilder. Men förmodligen någon gammal, mer eller mindre fungerande, vintagedressare för max 500 kr.

/ TF theargonaut "You are not a beautiful and unique snowflake..."

Härligt! Jag hade tänkt lägga kanske 2-3 Tkr på den första. Helst vill jag ju att den ska funka utan att man behöver skicka på service med en gång:)
 

Camo00

Patek
En Oris från Tradera för nån hundring. Övade på den och lärde mig att; älska vintage; öppna boett; få loss krona, visare och tavla; byta glas; samt att osmorda verk inte funkar så länge... :)

IMG_2411.jpg
 

Mangbang

Omega
2-Faktor
Nice, tack för bild!! Kanske skulle lagt till i mitt första inlägg att det hade varit kul om man skrev något om de första verktygen man skaffade :)
 

theargonaut

Patek
Pledge Member
2-Faktor
Härligt! Jag hade tänkt lägga kanske 2-3 Tkr på den första. Helst vill jag ju att den ska funka utan att man behöver skicka på service med en gång:)
Den första vintageklockan jag kommer på, är nog faktiskt denna Longines från -55, som jag köpte på en pantbank för drygt 2 år sedan, då klocktokeriet börjat ta fart ordentligt. Den funkade fint, även om urtavlan kunde varit i ett bättre skick ;) Gav ca 800 kr och köpte till några band och ett Longinessignerat spänne. Tror jag sålde den senare till Undersköterskan, om jag minns korrekt. Sedan dess har väl ca 100 st vintageklockor kommit och gått :). Strax efter jag köpt Longinen, köpte denna underbara Certina argonaut 200m, från ca -76. Köpte den av en urmakare för ca 2-3 k. Den var vattentät och funkade hur bra som helst. Fixade till en passande länk, och den blev en klar favorit, som jag fortfarande kan sakna lite. Den fick stanna drygt ett år, och är väl en av de som fått stanna längst hittills ;) Lycka till med inköpet!


 

TorNet

Panerai
2-Faktor
Något otippat kanske men mitt klockintresse började med ryska klockor, tror den vita Pobedan till vänster var det allra första köpet, känns som en evighet sedan.



Köpte så småningom en Poljot Shturmanskie med cal 3133:



Sen var inte steget långt till (schweiziska) kronografer från 70-talet (med t.ex. Valjoux 7734 som ju är förebilden för Poljot 3133), vilket blivit mitt huvudsakliga intresse när det gäller klockor.
 

watchowner

Cartier
Min 1:a vintage är en gammal Precimax.
Satt ett gammalt slitet läderband på ersatt av ett svartvitt perlonliknande.
Klockan funkar fortfarande bra men är liten som fan, runt 30 mm.
Används ibland på cykelturer - det är ju en Grand Prix.
1tgkgPG.jpg
 

Denke

Brännström
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Min första var en gammal Glycine. Har tyvärr inte kvar den eller har några bilder på den...
 

Mangbang

Omega
2-Faktor
Den första vintageklockan jag kommer på, är nog faktiskt denna Longines från -55, som jag köpte på en pantbank för drygt 2 år sedan, då klocktokeriet börjat ta fart ordentligt. Den funkade fint, även om urtavlan kunde varit i ett bättre skick ;) Gav ca 800 kr och köpte till några band och ett Longinessignerat spänne. Tror jag sålde den senare till Undersköterskan, om jag minns korrekt. Sedan dess har väl ca 100 st vintageklockor kommit och gått :). Strax efter jag köpt Longinen, köpte denna underbara Certina argonaut 200m, från ca -76. Köpte den av en urmakare för ca 2-3 k. Den var vattentät och funkade hur bra som helst. Fixade till en passande länk, och den blev en klar favorit, som jag fortfarande kan sakna lite. Den fick stanna drygt ett år, och är väl en av de som fått stanna längst hittills ;) Lycka till med inköpet!

Riktigt fina båda två. 100 stycken klockor på två år? Jag instämmer med klocktokeriet ;)

Tack för tipsen!!
 

Kettil

Vacheron
2-Faktor
Min första klocka var även min första vintage då jag fick den 1969. En Helvetia från 1941. Jag reparerade den hos farfars klocka för 2800:- förra året. Det var nog ingen bra affär, men det är kul att den fungerar igen.

Edit: Hemska misstanke; är det för att jag fick släpa på en gammal Helvetia 1969 som jag idag har ett så gott öga till klockor från runt 1970....

Nä, som jag vill minnas det tyckte jag den var stencool när jag fick den, men när jag kom upp i tonåren var den helt off och hamnade i en låda.

:)
 

maxmol

Panerai
qarezady.jpg


Det var nu första vintage. Sen dess har jag kanske haft ett 10 tal vintage. Nu har jag egentligen bara en (beror på vart man drar gränsen)

ybyqe5ub.jpg
 
Topp