• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Förstaköp - Tag Heuer Aquaracer vs Oris Great Barrier Reef (urverk)

Hej,
Jag är helt ny här på klocksnack så jag inleder mitt medlemskap med att posta ett första inlägg. Jag går just nu i tankarna på att införskaffa min första "riktiga klocka", helst en klocka med ett automatisk urverk. Denna klocka kommer att införskaffas med ett högt affektionsvärde så jag försöker göra ett köp baserat på mer hjärta än hjärna.

Jag har inte någon erfarenhet av att köpa klockor men jag har alltid haft ett någorlunda stort intresse. Jag har riktat in mig på vad jag skulle kalla entry level baserade priser, cirka 20,000kr. Precis som vid andra typer av köp är det lätt att klättra uppför prislistan och ju mer man letar desto fler alternativ hittar man såklart. Detta stör mig något då det skapar mycket ambivalens.

Efter en längre tids funderande / jämförande mellan modeller så lyckades jag ändå sålla ner mitt urval till två stycken intressanta klockor:

1. Oris - Great barrier reef (https://www.mywatch.nu/oris-great-barrier-reef-3)
2. Tag Heuer - Aquaracer (https://www.mywatch.nu/tag-heuer-aquaracer-104)

Jag gillar design/formspråk på både dessa klockor men jag tycker att Tag Heuer är en aning mer diskret. Om man dessutom endast äger en klocka så tror jag att den gör ett bra jobb som "daily driver". Oris å andra sidan är lite mer extrovert och utmanande. Jag inbillar mig också att den bidrar till en bra sak. Att den dessutom tillverkas som "limited edition" gör det hela lite mer intressant. Inte för att en potentiell värdeförändring har betydelse. Nu till min fråga, ni som är duktiga på urverk osv, från ett mekaniskt perspektiv, är det någon markant skillnad på dessa två?

Med vänliga hälsningar
 

nept

Panerai
Den Oris du länkar är en specialutgåva av modellen Aquis, som finns i andra färger också som är lite mer neutrala. Kanske värt att tänka på ifall du tycker att den är för "extrovert och utmanande" som du skriver

Båda klockorna har väl samma urverk i botten (SW-200-1) som i sig är rätt standard så om det är mellan dessa två du väljer borde inte urverket ha så stor betydelse för vilken du väljer.

Hade personligen valt orisen för jag gillar utseendet mer.
 

Mk2018

Omega
Har ingen erfarenhet av dessa klockor men rekommenderar dig att kolla på Seiko, dom har jätte mycket klockor som ligger under 20k. Mycket klocka för pengarna, rekommenderar folk i min omgivning som ska köpa sin första att köpa Seiko!

Lycka till!
 

nept

Panerai
Jag skulle rekommendera att gå till en butik och prova klockorna på armen så du får en uppfattning om dimensioner, vikt och så vidare. Sånt som ser bra ut på bild kan kännas kasst på armen och vice versa.

Du verkar vara inne på dykarur och automatiska verk, och då tror jag Oris (säker Tag också) är ett utmärkt val. Seiko, Certina, Longines med flera har ju också ett gäng överkomliga modeller i liknande stil.

Om du känner dig modig och kan tänka dig att leva utan den vridbara ringen runt tavlan kanske du skulle gilla en Sinn 556 eller rent av en high-end kvartsklocka, exempelvis Grand Seiko eller Citizen Chronomaster – några av dem borde gå att få för runt 20k.

Men nu är det du som ska välja och inte jag, så bestäm dig för det du tycker känns bäst, och som sagt, prova den gärna på riktigt innan du lägger ett femsiffrigt belopp på en liten blänkande accessoar du egentligen inte behöver. ;)
 

Erdna

Cartier
Tag Heuer.. just den där modellen är faktiskt bra och rejäl. Vågar säga att man får rätt mycket klocka för pengarna faktiskt.

Men.. TAG finnes hos många urhandlare och jag tror prutmån är mycket mycket god.
 
Det är 2 klockrena klockor (pun intended).
Det kan ju vara värt att undersöka andra bezel/tavelfärger på Tag:en om du vill hitta ett mellanting mellan "extrovert/roligt/klassiskt" men den grå är snygg, helt klart.
 

Makkanxd

Rolex
Kan också tips om Tag. Bättre och roligare enligt mig. Sen kan jag också rekommendera att du går till en AD och köper. Du får säkert samma pris (om inte bättre) och en rolig upplevelse :)
 

Löjtnant Svensson

Omega
2-Faktor
Hej! Har haft Tag Heuer aquaracer way2112.ba0928 i snart ett år. Tycker väldigt mycket om den. Ett fåtal sekunders avvikelse per dygn. Tvekade mellan den svarta och den blå. Det blev den blå, även om jag tycker den svarta kanske är mer användbar i olika situationer. Jag har ca 17 cm runt vristen och tycker klockans 40,5 mm är perfekt.
IMG_20190718_172806.jpg
 
Hej! Har haft Tag Heuer aquaracer way2112.ba0928 i snart ett år. Tycker väldigt mycket om den. Ett fåtal sekunders avvikelse per dygn. Tvekade mellan den svarta och den blå. Det blev den blå, även om jag tycker den svarta kanske är mer användbar i olika situationer. Jag har ca 17 cm runt vristen och tycker klockans 40,5 mm är perfekt.
IMG_20190718_172806.jpg

Den där i blått var min första "Graal", tavlan är awesome!
 

Bezelman

Audemars
2-Faktor
Kan också tips om Tag. Bättre och roligare enligt mig. Sen kan jag också rekommendera att du går till en AD och köper. Du får säkert samma pris (om inte bättre) och en rolig upplevelse :)
Här måste jag komma med en kontra rekommendation faktiskt! Ber om ursäkt för det men just Tag heuer är väldigt mycket (väldigt!) billigare hos handlare ute i Europa på Chrono 24. Visserligen är de då inte AD men handlar du hos en av de stora med bra renommé o kör deras "trusted checkout" så är du ganska safe. Jag prutade hemma hos AD på en Carrera från 27k till 23 o köpte sedan på C24 för 16700. Har handlat på C24 åtta gånger o hittills med noll problem. Men fråga/kontrollera att garantin är aktiverad! På Tag är det enkelt att kolla detta på nätet när du väl får hem dinkan. Oris brukar vara mindre skillnad på. Klockia (tro jag) körde iaf förra året en riktigt bra november rea på Oris där bla den då nya 39,5 låg på 13,9 om jag minns rätt. Och förresten.....Jag skulle gått på Tag heuer men båda är riktigt fina.
 

Berling

Cartier
Båda fina klockor, skulle nog säga att kvalitén är samma lika, det rullar på smak. Tag för min del, du kommer inte bli besviken oavsett val. Lycka till!
 
Topp