Laddar...
Nymansur

Förstaklocka för 10k – diver eller dressare?

Diskussion i 'Diskussion' startad av swissbeats, 14 augusti 2019.

1. swissbeats
    Trådstartare

swissbeats Titan

EDIT 2/9: Jag har köpt min första klocka, med hjälp av många goda råd i denna tråd. Det blev en kanonfin begagnad Tag Heuer Carrera Calibre 5. Men fortsätt gärna tipsa den som vill, det kan finnas nya nybörjare eller rutinerade rävar som drar nytta av dessa förslag! :) eller jag själv, längre fram. Det är ju ett väldigt intressant segment/gränsland.

Hej alla!
    Gör mitt första inlägg här nu. Introducerades till KS av en vän som tålmodigt fått hantera mina första mest basala nybörjarfrågor. Har också läst och vägletts av denna nybörjarguide och GADA-tråd. Stort tack för all trevlig information så långt!

Har nu en fråga som kan tänkas värd att diskutera. Min budget är +/- 10 000 och jag ska köpa min första klocka på många år. När jag var i senare tonåren hade jag en kvarts Tissot PRC200 med läderrem, som jag älskade tills den föll av handleden en kväll på Debaser Strand. Nu fyller jag snart 30 och vill ha en fin klocka att trivas med på jobb, fritid och fest. Stållänk, automatiskt urverk, en mer slimmad och allmänt snyggare och mer smakfull klocka.

Om jag fick plocka en klocka från nybörjarguiden helt gratis hade det nog blivit en Rolex Datejust eller Omega Aqua Terra. Gillar gränslandet mellan dressad klocka och sportigare klocka, ungefär. Och en diameter på omkring 38-39 mm. Men i detta lägre prissegment tycker jag att dressade klockor tenderar att ha lite okaraktäristiska urtavlor och allmänt lite tråkig design. Vilket drar mig mot sportigare klockor, mer renodlade GADA:s. Då "händer" det lite mer. Och till och med klockor i submariner-modell med vridbar ring, vilket jag aldrig hade trott skulle vara aktuellt när jag inledde det här researchprojektet.

De klockor som känns hetast och mest aktuella för mig just nu är:
    – Oris Aquis 39,5 mm.
    – Oris Classic Date 38 mm.

Om jag hittar begagnat eller gör något sorts kap:
    – Tudor 1926
    – Omega Aqua Terra
    – Tag Hauer Carrera

Andra klockor jag tittat på men inte riktigt fastnat för är Longines Conquest, Sinn 556 och Sinn 104.. och många andra som Seiko, Tissot etc. Till en början var Omega De Ville en drömklocka men sedan kändes den lite andefattig på något vis. Allt detta alltså enligt min personliga smak och i den linda av klockintresse jag befinner mig i! Är givetvis öppen för nya förslag.

Grundfrågan är alltså – om ni var i en nybörjares sits, tror ni att ni hade blivit lyckligast med en klocka som drar åt det sportiga eller det klassiska hållet? Vad håller i längden? När jag har läst om Oris på Klocksnack har det inte undgått mig att många gillar Aquis, 65 etc, medan klassiska modeller inte diskuteras (eller köps och säljs) alls lika mycket.

Jag vill kunna ha klockan i princip varje dag, men jag prioriterar att den känns fin på ett bröllop framför att kunna ha den när jag liar en äng.

Tack till er som orkade läsa, är tacksam för svar och tacksam för Klocksnack!

Bifogade filer:

Senast ändrad: 2 september 2019
    Crane, theargonaut, SpejsMan och 1 annan gillar detta.
  2. NRE

NRE Silver

Från:
    Stockholm
    Välkommen.

Har du kollat ML Aikon? Släpptes nyligen i mindre storlek.

DrDre, BarbaBaba och swissbeats gillar detta.
  3. swissbeats
    Trådstartare

swissbeats Titan

Tack!
    Nej, den var ny för mig. Fin, tack för tipset!

NRE gillar detta.
  4. spammerstakeahike

spammerstakeahike Platina

Jag röstar på Omega AT. Nästan en klassiker numera. Sportig och funkar till kavaj.

DrDre och swissbeats gillar detta.
  5. Magnusen

Magnusen Brons

Oris aquis av de du nämnt som är under 10k. Eller oris 65 serien kanske?

swissbeats gillar detta.
  6. Joffrey

Joffrey Guld Premium

Från:
    Westeros
    Om du pratar dykare för under 10k kan Squale 1521 vara ett bra alternativ, den är schysst och inte allt för bitig prismässigt

eriksson850 och swissbeats gillar detta.
  7. Makkanxd

Makkanxd Silver

Från:
    Stockholm
    Givetvis ska du ha en dykare! aquis eller en tag heuer aquaracer :)
    Lycka till!
    32C6ADD8-4A19-4F0A-883A-4E2E737B58C1. 89D6230B-F7D9-4271-95B5-8BBD24880EB9. A08B9F49-D73C-4929-BE15-D35958D65BC5.

Dykare funkar ju till finkläder också ;)
    5A581C6D-30FD-4EF0-BDA7-8437FCFE1DB9.

8. BarbaBaba

BarbaBaba Platina

Från:
    Stockholm
    Jag slår förstås ett slag för vad jag tycker är en av de mest prisvärda klockorna i den priskategorin, WEMPE Zeitmeister Quarz. Den går att få på läder eller länk och i stål eller guld PVD. Jag lånar några bilder ifrån deras hemsida vilket även är stället den inhandlas ifrån om man inte handlar i deras butiker på plats.
    WM040007_wempe_01.
    WM040007_wempe_05model.
    WM050003_wempe_01_g.
    Jag länkar även in dig till min lilla recension av den jag själv äger ;) https://klocksnack.se/threads/kort-recension-wempe-zeitmeister-glashütte-i-sa-38mm-quarz.107390/

9. swissbeats
    Trådstartare

swissbeats Titan

Den hade jag älskat att ha! Men är den verkligen möjlig att få tag på kring 10, eller åtminstone under 15..? har du förslag på årgång och pre owned-sajter för det? Såg förvisso en sådan kvarts gå för cirka 14 här på KS.. tack för tips!

Senast ändrad: 14 augusti 2019
  10. swissbeats
    Trådstartare

swissbeats Titan

Just nu känns den närmast till hands, absolut. Oris 65 ser också fin ut men den har jag inte känt på än. Det är mest att jag inte hade tänkt mig en dykare från början, så jag måste låta det bero en stund innan jag slår till i såfall! Försöker lyda det där rådet om tålamod som nya klockköpare får.. :)

11. swissbeats
    Trådstartare

swissbeats Titan

Makkanxd: blir sugen att joina klubben, tack för fina förslag! Din preferens mellan Oris Aquis och Tag Heuern som du föreslår?

12. swissbeats
    Trådstartare

swissbeats Titan

Tack också till BarbaBaba och Joffrey för fina förslag! Kommer läsa recensionen :happyhappy:

Blir ärligt glad för respons, fortsätt gärna tipsa!

BarbaBaba gillar detta.
  13. Roserud

Roserud Plast

Från:
    Göteborg
    Välkommen, jag själv har varit i tankarna på en Oris Aquis eller Tag Aquaracer ett tag och det kommer sluta med en Oris. Blå tavla är riktigt fin!

swissbeats gillar detta.
  14. Olipheus

Olipheus Brons Premium

Är ju själv lite kär i Sinn, och 104:an är väl perfekt daily som säkert funkar hjälpligt i dressiga sammanhang också.

En SS Worldtimer annars kanske? Sjöö Sandström är extra roligt som svensk, förstås. Dressing och sportig på ungefär samma sätt som Grand Seiko GMT, fast billigare.

Roserud, MaBr och swissbeats gillar detta.
  15. swissbeats
    Trådstartare

swissbeats Titan

De Sinn jag känt på var jättefina verkligen! Hade säkert kunna bli nöjd med en 104, men av okänd anledning frestar Aquisen mer.. sådär som det kan vara.

Sjöö Sandström Royal Classic har jag testat, den var fin i den mer Datejust-aktiga riktningen :) men ska kolla Worldtimer! Tack!

16. gronvit

gronvit Brons

Från:
    sthlm
    Köp bara någon så att du kommer igång. Sen kommer du köpa många fler och lägga mycket mer pengar.
    Alltså, det är inte så viktigt vilken du köper först eftersom du kommer ha bytt den och köpt flera andra inom ett år.

Crane, Bjooorn, Flecktarn och 1 annan gillar detta.
  17. Roserud

Roserud Plast

Från:
    Göteborg
    Schh, stämmer bra men inte säga det för högt så att sambon hör!

Bjooorn, swissbeats och SpejsMan gillar detta.
  18. DrDre

DrDre Guld

Ngt från Sjöö Sandström kanske? Bra vardagsklockor i design som håller länge.

363A2FF4-3A4E-4115-8384-739826159495. D1BFD6A4-8314-47B2-9B4D-19BC34049ED0.

19. Gary Coleman

Gary Coleman Titan Premium

Från:
    Persien
    Kan du sträcka dig till att gå upp 4k, samt finna dig att köra en quartz kan du hitta en Omega Aqua Terra. Storleken är den samma och mig veterligen är de ej speciellt mycket som skiljer utseendemässigt.

swissbeats gillar detta.
  20. Ryssen

Ryssen Titan

Från:
    Stockholm
    Har väl ingen direkt modell att tipsa om men om du inte redan gjort det så slå ett öga på Longines och spana genom deras katalog. Finns en del intressant i den prisklassen.

swissbeats gillar detta.
  21. Bezelman

Bezelman Silver

Slår ett slag för 104an som IMG_20190302_181120. IMG_20190413_105741. IMG_20190417_062929. är en väldigt allround klocka. Med brunt skinn blir den vintage (med lite speed master vibbar) med nitar blir den flygare o med tropic en perfekt badklocka. Tycker dock att A modellen är betydligt trevligare än stick index.

Crane, Rossi och swissbeats gillar detta.
  22. Gary Coleman

Gary Coleman Titan Premium

Från:
    Persien
    Har du handleder modell mindre, kan ju Tudor Oysterprince vara ett alternativ? Då kan du även dressa upp och ner med läder, oyster- samt jubileelänk.

swissbeats gillar detta.
  23. Suktinis

Suktinis KS Explorers Club

Nu är jag ingen expert på dressklockor, men dykare gillar jag! Lobbar in två amerikanska sidobollar;

Retrostuk med Bulova devil diver
    s-l1600.
    Hamilton Frogman
    08htpwqwtb111.

Flerro, Aerospace, Saltkråkan och 1 annan gillar detta.
  24. Bossebäver

Bossebäver Brons

Skulle vilja peta in "nya" (allting är ju relativt) Hydroconquest.
    Longines-HydroConquest-2018-4.
    Annars så tycker jag att en trehands-Carrera är ett snyggt dress-sportalternativ. Igenkänningsfaktorn på Tag är rätt hög också, vilket kan vara både bra eller dåligt beroende på preferens.
    TAG-Heuer-Carrera-Cal-5-Day-Date-6.

Edit: Visste att jag sett en del Carreror till vettig kurs.
    https://klocksnack.se/threads/tag-heuer-carrera-39mm.116770/

https://klocksnack.se/threads/tag-heuer-carrera-39mm-helgbump-före-ev-byte.111875/

https://klocksnack.se/threads/tag-heuer-carrera-calibre-5-prisbump.107394/

Jag tycker Carreran är nog konservativ för att vara klassisk samtidigt som den inte ser tråkig ut, bra mix imo.

Senast ändrad: 15 augusti 2019
    Aerospace, Fixxxer, BarbaBaba och 3 andra gillar detta.
  25. Fredrik77

Fredrik77 Titan

Ball engineer ohio ii
    Steinhart
    Beg aquaracer bör inte kosta mer än 10

Rena dressklockor är lite nisch, välj om det verkligen är din stil och du vet att du trivs med dem och kan bära upp dem

DrDre och swissbeats gillar detta.
  26. galácticon

galácticon Diamant

En quartz ska du nog kunna få tag i för runt 15k. Hittar du den för 10k (och det inte är ett vrak) ska du nog köpa en lott samma dag. För övrigt är den överlägsen de andra klockorna du listar, imho.

swissbeats gillar detta.
  27. swissbeats
    Trådstartare

swissbeats Titan

Carreran seglar upp som ett toppalternativ!! Ska verkligen bevaka kommande annonser, visste inte att de gick för så bra pris. Har provat en på Kaplans, den var fin i modellen men inte klockren i färgerna, och rätt så sliten och överprisad. (15000 kr plus provision, från 2014). Igenkänningsfaktorn känner jag varken bu eller bä för. Lite kul är det väl kanske.

28. swissbeats
    Trådstartare

swissbeats Titan

Ball! Fin! Hade aldrig hört talas om.

Tack för rådet. Det är väl det där man inser efter en stunds letande och testande.. från att man först kollat på vintage Omega seamasters i begagnat-affärn..

29. swissbeats
    Trådstartare

swissbeats Titan

Har kollat lite på Tudor, Style och 1926. Fina. Görs Oysterprince fortfarande, eller tänker du en äldre i såfall? Har iaf inte hittat någon ny.

Smala men inte supersmala handleder tror jag, har inte mätt dem. En Style (väl?) jag provade på Rob Engström satt såhär. Minns faktiskt inte om den var 36 eller 39 mm, tror det senare. 1926:an var 38 mm.

Bifogade filer:

30. swissbeats
    Trådstartare

swissbeats Titan

Sidobollar uppskattas som tusan! Från er alla, tack! Om det blir en dykare blir det nog snarare en submariner-modell av något slag, men som ni säger är det ju inte omöjligt att det blir fler klockor och man börjar ta ut svängarna...

EDIT: den första kanske iförsig var en submariner-modell..? men liksom lite väl stor och dykig för min smak! ;)

Mollstedt