• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Försvinner någonsin klockångesten?

Nicbex

Audemars
2-Faktor
Jag har provat mig igenom ett antal klockor de senaste åren och har till slut landat i 116610 som väl borde vara den perfekta dykaren...OWG och hela paketet.. eller? Jag vet inte, nästa omedelbart efter att jag fick klockan började jag fundera på vad klockan egentligen annars skulle kunna vara...t.ex. nästan en Speedy + Aqua terra. Och skulle jag flippa och skaffa de klockorna är väl hjulet i rullning ännu en gång :(

Jag vet att det stötts och blötts förut på forumet men blir någon någonsin riktigt nöjd med sina köp eller lider ni också av problemet att man ständigt tittar efter vad man annars skulle kunna köpa? Visserligen är det ju möjligt att spara ihop till ett stort bibliotek med många klockor men så länge det inte finns obegränsat med pengar och möjliga klockköp tror jag inte att det förändrar grundproblemet.
 

christian-h

Vacheron
2-Faktor
Jag lägger det här intresset åt sidan en tid framöver. Tid & pengar ska läggas på annat i stället.

Det som har varit min graal sitter redan på handleden. Och vad vill jag få sagt med detta? Ja... Läser du på klocksnack & om klockor så fort tillfälle ges kommer du garanterat att vilja prova något annat, så är det bara. Det finns alltid något "roligare". Men fan. Gräset är inte alltid grönare på andra sidan. Stålrolle is the shit.
 

isbjörn

Panerai
Ångest, nej. Men strävan efter nytt/annat känns nog igen för de flesta här. Den "totala tillfredställelsen" efter ett nyförvärv varar inte så länge. Själv är jag egentligen ganska nöjd i nuläget men... det finns alltid några intressanta modeller på den mentala listan så jag spanar lite ändå.
Man KAN nog bli frisk, men för de flesta går nog sjukdomstillståndet lite upp och ner över tid.
 

Wiliamo

Panerai
Kan bara tala för mig själv, blir inte nöjd helt enkelt. Till en början, men det svalnar fort och jakten på något nytt börjar. Och då har jag ändå inga sjukt dyra pjäser utan flippar i prisklassen 0-5000 kr typ. Vill inte ens veta hur det ska gå när jag hugger min första sportrolle. :(
 
Det finns massor av snygga fina klockor. Om man strävar efter nya finare klockor hela tiden
är det möjligt att man har ingen glädje av de som man redan har i samlingen. Att vill ha
nya klockor till samlingen är normalt bland klocknördar, tycker jag.
 

M.U

Rolex
Spelar ingen roll hur dyra eller många klockor man har, trånandet efter nytt kommer aldrig att försvinna :cool:
 

Lundgren🥊

Rolex
Friends Of KS
2-Faktor
Svaret är väl troligt nej! Den dan du tröttnar på klockor och därmed strävan efter något nytt så kommer du känna dig relativt nöjd med det du har. Samma fenomen visar sig i alla intressen som har med prylar att göra, forum som detta gör ju inte saken bättre då allt går ut på vad nästa köp ska bli... typ. Har hängt endel på hifi forum och samma tendenser visar sig där, finns några som byter prylar hej vilt för stora summor där. Men vid nyköp så är det de bästa de har hört för att sedan hamna på köp och sälj efter några veckor. Själv är jag inte lika intresserad längre och de grejerna jag har nu har jag haft längst, som sagt tidigare så tror jag att när intresset svalnar kommer du behålla din klocka.
 

Nicbex

Audemars
2-Faktor
Säkerligen borde man sluta läsa här så frekvent som man gör. Samtidigt, när är det rätt tid att nöja sig :D är det nu när jag har vad som oftast är måttstocken för en dykarklocka?
 

Parabellum

Rolex
2-Faktor
Är i exakt samma sits som trådstartaren, jämt. Jag ångrar emellanåt att jag upptäckte Klocksnack.

Jag skulle vilja göra liknelsen att man har en kvinna som är en 7/10 men att man ständigt omges av lediga (eller som här, överbryggningsförhållanden, dvs håller på att lämna nuvarande ägare..) fina tjejer (8'or, 9'or och vad man tror är 10'or).
Man vet innerst inne att gräset inte alltid är grönare på andra sidan, men man blir så pass frestad att testa att det till slut blir oundvikligt.
Jakten är dock i slutändan det enda som är roligt. Man får helt enkelt antingen undvika att utsätta sig för frestelserna eller fortsätta.
Jag önskar att jag hade "stadgat" mig med min första dyra fina klocka. Vid det här laget hade den klockan fått vara med om x antal resor, händelser, fått ett antal ärr.

Nu efter ett 15-tal dyra lyxklockor senare är jag tillbaka på ruta ett igen. Jag ångrar förvisso inte resan, man måste ju testa lite allt möjligt innan man inser att den första var "rätt"

Men livet är kort - jag har testat alla moderna klockor jag velat testa - inte bara på bild och recensioner. Det är som med bilar - man vet ju inte hur det känns förrän man sitter och kör runt i en och äger den ett tag.
 
Senast ändrad:

N.Bathes

Cartier
Jag har provat mig igenom ett antal klockor de senaste åren och har till slut landat i 116610 som väl borde vara den perfekta dykaren...OWG och hela paketet.. eller? Jag vet inte, nästa omedelbart efter att jag fick klockan började jag fundera på vad klockan egentligen annars skulle kunna vara...t.ex. nästan en Speedy + Aqua terra. Och skulle jag flippa och skaffa de klockorna är väl hjulet i rullning ännu en gång :(

Jag vet att det stötts och blötts förut på forumet men blir någon någonsin riktigt nöjd med sina köp eller lider ni också av problemet att man ständigt tittar efter vad man annars skulle kunna köpa? Visserligen är det ju möjligt att spara ihop till ett stort bibliotek med många klockor men så länge det inte finns obegränsat med pengar och möjliga klockköp tror jag inte att det förändrar grundproblemet.
Jag har inte köpt min Rolex än
MEN har bytat modell redan 3 ggr i huvudet.....
 

N.Bathes

Cartier
Är i exakt samma sits som trådstartaren, jämt. Jag ångrar emellanåt att jag upptäckte Klocksnack.

Jag skulle vilja göra liknelsen att man har en kvinna som är en 7/10 men att man ständigt omges av lediga (eller som här, överbryggningsförhållanden, dvs håller på att lämna nuvarande ägare..) fina tjejer (8'or, 9'or och vad man tror är 10'or).
Man vet innerst inne att gräset inte alltid är grönare på andra sidan, men man blir så pass frestad att testa att det till slut blir oundvikligt.
Jakten är dock i slutändan det enda som är roligt.
Jag önskar att jag hade "stadgat" mig med min första dyra fina klocka. Vid det här laget hade den klockan fått vara med om x antal resor, händelser, fått ett antal ärr.

Nu efter ett 15-tal dyra lyxklockor senare är jag tillbaka på ruta ett igen. Jag ångrar förvisso inte resan, man måste ju testa lite allt möjligt innan man inser att den första var "rätt"

Men livet är kort - jag har testat alla moderna klockor jag velat testa - inte bara på bild och recensioner. Det är som med bilar - man vet ju inte hur det känns förrän man sitter och kör runt i en och äger den ett tag.
Gräset är bara grönare på andra sidan om man i te sköter sin egna trädgård...
Så man får skärma av sig lite....
 

Oew

Rolex
Väldigt svårt det här, jag har aldrig sålt en klocka och därför så testar jag inte lika många nya klockor. När det kommer till nyköp hinner jag ändra mig både en och två gånger innan pengarna samlats ihop. Tror jag skulle kunna vara nöjd i framtiden men behöver ha några klockor som jag aldrig kan få ur mitt huvud. Kan tänka mig att möjligtvis ha en plats i klocklådan som bytts ut då och då för att testa nytt.
Ska tilläggas att jag är nöjd med de jag har idag och skulle vara nöjd med endast en klocka. Allt handlar om perspektiv, jag är glad att kunna titta ned på min handled flera gånger om dagen och le.
 

Urfunktion

Cartier
2-Faktor
Ångest, nej. Men strävan efter nytt/annat känns nog igen för de flesta här. Den "totala tillfredställelsen" efter ett nyförvärv varar inte så länge. Själv är jag egentligen ganska nöjd i nuläget men... det finns alltid några intressanta modeller på den mentala listan så jag spanar lite ändå.
Man KAN nog bli frisk, men för de flesta går nog sjukdomstillståndet lite upp och ner över tid.

+1 på "ganska nöjd, men..." Det är vad det brukar "koka ner till" för min del. Jag stillar min rastlöshet genom att ha en 5-6 olika klockor att växla mellan så att jag inte tröttnar. Behöver inte bara vara dyra klockor.
 

Riley

Panerai
Är i exakt samma sits som trådstartaren, jämt. Jag ångrar emellanåt att jag upptäckte Klocksnack.

Jag skulle vilja göra liknelsen att man har en kvinna som är en 7/10 men att man ständigt omges av lediga (eller som här, överbryggningsförhållanden, dvs håller på att lämna nuvarande ägare..) fina tjejer (8'or, 9'or och vad man tror är 10'or).
Man vet innerst inne att gräset inte alltid är grönare på andra sidan, men man blir så pass frestad att testa att det till slut blir oundvikligt.
Jakten är dock i slutändan det enda som är roligt.
Jag önskar att jag hade "stadgat" mig med min första dyra fina klocka. Vid det här laget hade den klockan fått vara med om x antal resor, händelser, fått ett antal ärr.

Nu efter ett 15-tal dyra lyxklockor senare är jag tillbaka på ruta ett igen. Jag ångrar förvisso inte resan, man måste ju testa lite allt möjligt innan man inser att den första var "rätt"

Men livet är kort - jag har testat alla moderna klockor jag velat testa - inte bara på bild och recensioner. Det är som med bilar - man vet ju inte hur det känns förrän man sitter och kör runt i en och äger den ett tag.
En Franken på en PO 42mm med glidelock och utbytbar bezel. Potential för en keeper?
 

Nicbex

Audemars
2-Faktor
Är i exakt samma sits som trådstartaren, jämt. Jag ångrar emellanåt att jag upptäckte Klocksnack.

Jag skulle vilja göra liknelsen att man har en kvinna som är en 7/10 men att man ständigt omges av lediga (eller som här, överbryggningsförhållanden, dvs håller på att lämna nuvarande ägare..) fina tjejer (8'or, 9'or och vad man tror är 10'or).
Man vet innerst inne att gräset inte alltid är grönare på andra sidan, men man blir så pass frestad att testa att det till slut blir oundvikligt.
Jakten är dock i slutändan det enda som är roligt. Man får helt enkelt antingen undvika att utsätta sig för frestelserna eller fortsätta.
Jag önskar att jag hade "stadgat" mig med min första dyra fina klocka. Vid det här laget hade den klockan fått vara med om x antal resor, händelser, fått ett antal ärr.

Nu efter ett 15-tal dyra lyxklockor senare är jag tillbaka på ruta ett igen. Jag ångrar förvisso inte resan, man måste ju testa lite allt möjligt innan man inser att den första var "rätt"

Men livet är kort - jag har testat alla moderna klockor jag velat testa - inte bara på bild och recensioner. Det är som med bilar - man vet ju inte hur det känns förrän man sitter och kör runt i en och äger den ett tag.
Och var har du landat idag? :)
 

Nicbex

Audemars
2-Faktor
Kort svar; Det tar aldrig slut.
Man kan tro att det har tagit slut i ungefär ett år, därefter börjar det igen. :(
Haha JLC Deep sea? ;)

Av alla klockor jag haft är nog nästan Aqua terra den klocka jag älskat mest. Men samtidigt var det lite där som mitt klockintresse tog fart också, så det kanske skulle visa sig vara ett enormt misstag att börja om på den klockan igen.
 
Topp