• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Förtjänstklocka till anställd efter 25 år, vilken?

JaTack

Guld
2-Faktor
Jag är just nu i valet av en förtjänstklocka till en anställd i det företag jag jobbar på. Det gäller en person som varit på företaget i 25 år och jag har helt enkelt tagit på mig ansvaret att införskaffa en klocka till denna herre.

Först var jag såklart inne på en guldklocka, men för max 15k har jag inte hittat något roligt. Verkar i princip bara finnas tråkiga modeller som Certina Priska.

Så nu har jag kollat på en del annat, bland annat Certina DS-1, Longines conquest och Longines heritage flagship. Men vad har jag missat?

Har ni några förslag på vilken klocka jag skulle kunna köpa för lång och trogen tjänst?

Krav:
Minst 37mm, helst större
Budget på max 15 tkr
Passar som en minnesgåva
Gravyrvänlig baksida

Longines flagship
l4.795.4.78.2.jpg

Longines conquest
l3.778.4.58.6.jpg

Jag är just nu i valet av en förtjänstklocka till en anställd i det företag jag jobbar på. Det gäller en person som varit på företaget i 25 år och jag har helt enkelt tagit på mig ansvaret att införskaffa en klocka till denna herre.

Först var jag såklart inne på en guldklocka, men för max 15k har jag inte hittat något roligt. Verkar i princip bara finnas tråkiga modeller som Certina Priska.

Så nu har jag kollat på en del annat, bland annat Certina DS-1, Longines conquest och Longines heritage flagship. Men vad har jag missat?

Har ni några förslag på vilken klocka jag skulle kunna köpa för lång och trogen tjänst?

Krav:
Minst 37mm, helst större
Budget på max 15 tkr
Passar som en minnesgåva
Gravyrvänlig baksida

Longines flagship
l4.795.4.78.2.jpg

Longines conquest
l3.778.4.58.6.jpg
Har inga bra förslag att komma med tyvärr. Men personligen så hade jag genuint uppskattat Flagshipen. Longines är ett trevligt mörke med fin historia.

Som en lite skogig kille som spenderar mycket av min tid på kontor hade jag absolut uppskattat en Sinn. Även en Longines conquest. Självklart kul med traditionen med guldklocka fast nästan mer kul med en klocka man använder mycket och personligen hade jag uppskattat en som tål lite tuffare behandling och är med en genom det mesta väldigt länge.

Krav:
Minst 37mm, helst större
Budget på max 15 tkr
Passar som en minnesgåva
Gravyrvänlig baksida

Longines flagship
l4.795.4.78.2.jpg

Longines conquest
l3.778.4.58.6.jpg
Flagship är grym men den går det inte att gravera baksidan på då den är full med annat

Äsch, en minnesgåva behöver inte vara en skinntorr dressare. ;)

+1
Köp något han vill använda. Tagen är ju grym, bra mkt roligare än longines conquest. Oris dykare, Victorinox etc känns också som det kan funka. Jag skulle hellre ta en inox dykare för 4k än en ren dress för 15k personligen då det förstnämnda skulle användas (många guldklockor, ex min fars, som bara ligger orörda i en låda...). S&S är ju ett roligt alternativ med, svenskt och allt :)

+1
Köp något han vill använda. Tagen är ju grym, bra mkt roligare än longines conquest. Oris dykare, Victorinox etc känns också som det kan funka. Jag skulle hellre ta en inox dykare för 4k än en ren dress för 15k personligen då det förstnämnda skulle användas (många guldklockor, ex min fars, som bara ligger orörda i en låda...). S&S är ju ett roligt alternativ med, svenskt och allt :)
Ja han måste ju vilja använda den, då ligger Aquaracern bra till. Men även den är svårgraverad eftersom det säkert är en stor "bild" på baksidan.

Finns det fler tips? :)

Till skillnad från dom alternativen så har ju Sjöö Sandström tagit fram den här modellen för detta ändamål med en slät baksida avsedd för gravyr. Royal Steel 36 hade väl varit roligare men passerar 15K och glasbaksida (iofs graverbar kanske?).

Hade också sagt S&S men sen såg jag att det var quartz och det tycker jag är tråkigt på en jubileumsgåva (sen är det iofs säkert ett plus för 95% av mottagarna...).

Sinn, Nomos är ju fantastiska. Men som en jubileumsgåva till en verkstads-/skogs-kille skulle jag oxå satsa på ett mer "känt" märke. Conquest med GMT?

automatik-gmt-41mm-l3.687.4.56.6__0e795783e3.png
Ja, tänkte också att det skulle vara ett hyfsat känt märke. Men å andra sidan kanske man kan dra med honom ner i klockträsket med en Sinn eller liknande ;)

För den som inte är klockintresserad är quartz perfekt. En annan aspekt: Om man får en 25 års-klocka är man troligen inte vansinnigt ung. Med åldern kommer att man får sämre mörkerseende och sämre skärpa på nära håll utan korrektion. Klockan bör därför vara tydlig. En flieger, kanske? Visserligen en automat, men Stowa Flieger Sport ligger inom budget. Dessutom graverar Stowa gärna själva:
https://www.stowa.de/en/Flieger+Klassik+Sport+no+Logo.htm

133_D002.426.16.031.00_D002-426-16-031-00_1_4.jpg

Union Glashütte Belisar Grossdatum
Lagom skogshuggig/högtidlig balans. Tüsk kvalität med Schweiziskt automatiskt kvalitätsurwerk. 100M vattentät. Glasbaksida. Låt gravera sidorna av boetten, eftersom baksidan är lite busy! "För trogen tjänst" eller nåt sånt, på den tomma sidan och "årtal - krona - årtal" på kronsidan, lite som såhär:
ENGRAVED_wording_01.jpg

Borde glida in precis under budget, beroende på vad gravören tar betalt. Ingen svensk återförsäljare, men kolla nya klockor till försäljning på Chrono24!

Tillbaka
Topp