• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Förväntad livsläng läderarmband

Daffy

Breitling
Vill kolla här vad folk har för erfarenhet av livslängden på läderarmband. Historien är den att jag köpte en Omega Ladymatic till min fru för 2 år sedan och redan nu har färgen på armbandet "flagna" av. När jag var inne på Krons ur så säger de att detta är normalt och att man skall byta armband efter 1,5 år. Frugan har aldrig använt klockan i vatten och är allmänt väldigt skötsam med sina grejer. Jag tycket att man borde kunna förvänta sig bättre livslängd på en klocka som kostar 90k. Synpunkter tack! Eller är det bara att bita i det sura äpplet och köpa ett nytt Omega armband (något annat passar inte)?
 

sjökvist

<—Axel Nilson
kalvläder slits fortare, alligator, struts och krokodil har en tendens att hålla sig fräscha längre, det är min erfarenhet
 

Daffy

Breitling
Jag gjorde misstaget att bada med min Breitling Chronomat för många år sedan och det var verkligen inte bra för läderarmbandet så jag bytte det mot stållänk i stället
 

sjökvist

<—Axel Nilson
personligen föredrar jag länk, men på en vintageklocka är läder ett måste, dock inte kalvläder, jag tycker det är stelt och det känns lite tjockt
 

Casual Bum

Panerai
2-Faktor
Vill kolla här vad folk har för erfarenhet av livslängden på läderarmband. Historien är den att jag köpte en Omega Ladymatic till min fru för 2 år sedan och redan nu har färgen på armbandet "flagna" av. När jag var inne på Krons ur så säger de att detta är normalt och att man skall byta armband efter 1,5 år. Frugan har aldrig använt klockan i vatten och är allmänt väldigt skötsam med sina grejer. Jag tycket att man borde kunna förvänta sig bättre livslängd på en klocka som kostar 90k. Synpunkter tack! Eller är det bara att bita i det sura äpplet och köpa ett nytt Omega armband (något annat passar inte)?
Det är väl inte helt orimligt att armbandet börjar bli slitet efter 2 år. Även om man inte badar med klockan, så utsätts den för fukt och värme från armen samt väder och vind.
 

Jonaz

Rolex
Är inne på år sju med alligatorn på min Monaco. Den rullar iofs med ett gäng kompisar, och jag andra band att byta med. ( använder du samma skor dagligen lär livslängden vara ganska kort )
Tror inte att priset på klockan påverkar livslängden på lädret ( som är organiskt ) utan hur du behandlar det.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Det är väl inte helt orimligt att armbandet börjar bli slitet efter 2 år. Även om man inte badar med klockan, så utsätts den för fukt och värme från armen samt väder och vind.
Instämmer! Kan ju tillägga att ett läderband över över ett års daglig användning känns rätt ofräscht också, hudavlagringar och annat gött blir ju rätt äckligt efter så lång tid.

Man måste ju dessutom inte köpa originalband som kostar skjortan varje gång man byter.
 

Casual Bum

Panerai
2-Faktor
Ladymaticen har dock ett väldigt udda armband.
8947015.jpg
 

Hugii

Audemars
Jag tycket att man borde kunna förvänta sig bättre livslängd på en klocka som kostar 90k. Synpunkter tack! Eller är det bara att bita i det sura äpplet och köpa ett nytt Omega armband (något annat passar inte)?
Visst kan man tycka att man ska förvänta sig mer, men det är bara läder och slits när den sitter på armen. Sen att klockan kostar 90tkr eller 10tkr det gör inte saken annorlunda för det är knappast bandet som är det viktigaste/dyraste med klockan.

För några år sedan hade jag förmån att skratta gott åt en gubbe som fick punktering på sin bil: "Det så jävla märkligt att jag fick punktering. Det är en VOLVO!" :)
 

MrPlow

Rolex
Har du några bilder på din frus klockas armband? Svårt att avgöra vad som kan förväntas vara normalt slitage utan att se.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Visst kan man tycka att man ska förvänta sig mer, men det är bara läder och slits när den sitter på armen. Sen att klockan kostar 90tkr eller 10tkr det gör inte saken annorlunda för det är knappast bandet som är det viktigaste/dyraste med klockan.

För några år sedan hade jag förmån att skratta gott åt en gubbe som fick punktering på sin bil: "Det så jävla märkligt att jag fick punktering. Det är en VOLVO!" :)
Dyrare band har ofta bättre finish och bättre kvalitet på det material som är närmast huden men förutom det så håller jag med dig.
 

Hugii

Audemars
Dyrare band har ofta bättre finish och bättre kvalitet på det material som är närmast huden men förutom det så håller jag med dig.
Absolut håller med dig. Dyrare har bättre finsh å är av finare läder och är säkert lite tåligare än de som kostar 50kr. (Därför undviker jag klockor med integrerade band. Man blir låst till ett märke) :)

Lite som bildäck. Finns bättre å sämre kvalité man kan inte förvänta sig att de motsvarar bilens värde oavsett vad man betalar för dem. :)
 

Spindel

KS vulkanolog på Island
Tvätta det med jämna mellanrum (ljummet vatten och vanlig tvål (inte flytande skräp)) och smörj det med syntetiskt fett så håller det längre.

Men daglig användning så slits det ändå så med jämna mellanrum får man byta.

Som någon sa tidigare titta på ett par skinnskor som du använder varje dag utan att underhålla dem (då många aldrig underhåller sitt skinnarmband) hur länge tror du de håller.
 

burnham

Breitling
Antar att det, precis som hos skor, beror mycket på vilket djur och vilken del av djuret som lädret kommer ifrån. Hajläder är ett exempel på läder som håller länge och det är inte ovanligt att man kan ha det livet ut, men de flesta, inklusive mig själv, avstår nog från hajläder av etiska skäl. När det kommer till läder som vi vanligtvis använder, alltså kalvläder, beror det mycket på varifrån man får lädret. Läder som kommer ifrån svanskotan utgör enbart 13% av allt läder som kan utvinnas från en kalv/ko. Det är även denna del av lädret som håller högst kvalité då den inte blir skrynklig med tiden. En annan faktor som spelar in är hur man tar hand om lädret. Att balsamera och till och med möjligen impregnera läder då och då leder till lägre risk för sprickor i lädret samt bättre vattentålighet.

Här är en bild angående läderkvalitén från olika delar av en kalv: fkfkfkf
Här är en artikel som berör läder fast då på skor: http://www.manolo.se/artiklar/artik...-det-en-problematik-med-billiga-kvalitetsskor
 

Daffy

Breitling
Med tanke på att man är låst till att sätta in ett nytt av samma fabrikat med liknande beräknade livslängd för ett par tusen spänn känns heller inte ok
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Med tanke på att man är låst till att sätta in ett nytt av samma fabrikat med liknande beräknade livslängd för ett par tusen spänn känns heller inte ok
Ser inte hur infästningen ser ut men visst kan man beställa andra band. Som jag skrev innan kommer vita skinnband slitas fort, måste det vara vitt? Om det måste vara vitt så är mitt bästa tips stingrocka. Går att bleka skinnet/sköldarna tillräckligt för att man skall få ett genomfärgat band. Sedan finns det inget tåligare skinn än just stingrocka. Beställ ett från en bandmakare som gör specialbeställningar.
 
Topp