• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

förvara klocka (automat)

Hej,

har precis blivit ägare till en till automatare, så nu har jag två. Vad är bäst för klockorna när det gäller den man för tillfället inte använder? Ska man bara låta den ligga tills den stannar och sen ställa den igen när man använder den, eller ska man dra ut kronan så den stannar? Alternativet kan ju vara att skaffa sig en winder också? Vad rekommenderas?
 

M.U

Rolex
Winder brukar ju vara att rekommendera för låter man klockan stanna för att vrida upp igen så sliter det mycket hårdare på den om jag inte misstar mig.

Annars kan du köra en på höger och en på vänster?? ;)
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Funktionen att dra ut kronan så att sekundvisaren stannar är till för att kunna ställa tiden exakt, inte till förvaring. :)

Låt den ligga när du inte använder den. Winders är överkurs.

Edit: Stör du dig på att sen stannar så kan du ju dra upp den var tredje dag om urverket har manuellt uppdrag.
 

vikgul

Lilla Buh
2-Faktor
Lägg den i din tvättmaskin varje gång du tvättar. Är den inte vattentät så kan du lägga den i en diskret plastpåse UTAN färger.. Annars är winder ett bra altenativ! ;)

Skoja bara..
 

Niclas

Omega
Jag använder winder. Bekvämt och sliter klart mindre att snurra än att dra upp manuellt en gång i veckan( enligt min urmakare ).
Var och en blir salig på sin tro...
 
Jag låter de klockor jag för tillfället inte använder bara få ligga i klocklådan, stannar de, så ok, det är bara att ställa om, en ganska trevlig sysselsättning :)
 

john b

Rolex
Har en klocka skruvad krona är det inte superbra för packningarna (inte superfarligt heller iofs) att hålla på och skruva ut och in den för att dra upp klockan hela tiden.
 
Topp