• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Förvara klockor digitalt?

Luigi

Basic
Hej alla,

Jag har en idé som jag skulle vilja få er åsikt om. Jag funderar på att utveckla en tjänst som är digital plattform för att förvara viktig information om sina klockor och smycken etc.

Tanken är att man ska kunna ladda upp bilder på sina klockor, samt ange information som värde, inköpskvitto och eventuella värderingsintyg. Syftet är dels för att jag själv skulle vilja se min samling digitalt och det jag äger men också för att ha allt jag behöver för att hantera försäkringsärenden.

Innan jag går vidare med detta projekt skulle det vara intressant med åsikter och feedback. Är detta något ni skulle vara intresserade av? Finns det några specifika funktioner ni skulle vilja se i en sådan app? Alla tankar och synpunkter är välkomna!

Tack på förhand för er input!

Vad är skillnaden mot att lagra bilder och skannade dokument själv på dator och backuppdisk? Idéen är naturligtvis bra så till vida att man behöver spara information och då gärna digitalt. Framför allt om man oförhappandes skulle stryka med. Då ska någon anhörig försöka uppskatta värden och para ihop alla papper och tillbehör med klockan. (Sedan stämmer förstås inte aktuellt värde med gamla värderingsintyg).
Jag ifrågasätter bara om det behövs en app för det. Och jag skulle aldrig lägga upp informationen externt.

Själv hade jag backupat sånt där på egen hand snarare än betalat för en tjänst.

Om det ska bli till att tjäna pengar på idén, och för att få mig som kund, så måste du söka samarbeten och bli mitt försäkringsbolags auktoriserade tjänst för att hålla koll på det där, gärna i samarbete med polisen. En snabb googling visar att ett sådant samarbete/tjänst redan finns i UK, så där finns kanske inspiration att hämta. De påstår sig vara UK polisens enda auktoriserade tjänst. Vidare finns andra icke-auktoriserade varianter redan, jag förmodar att de är från USA

Idén är det inga fel på, men att få ekonomisk bärighet i den kan nog bli klurigt.

Tjänsten finns i flera varianter redan.
Digital Watch vault är väl den som är närmst din beskrivning.

Tillbaka
Topp