• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Förvaring och värde på DD (dom från HovR)

MBx

Cartier
Läste en dom från Svea Hovrätt om ett klockrelaterat försäkringsärende. Lite torr juridikprosa men (saxat från domen):

En person köpte år 1986 i Schweiz en Oyster Perpetual, Day-Date, Chronometer, Cal. 3035, med diamanturtavla och presidentlänk med viklås - av den modell som kallas "Tridor" (länk och annat är sammansatt av tre sorters guld - rött, vitt och gult). Några år senare kompletterades klockan med en glasring [sic] som omgav urtavlan med 24 baguetteslipade diamanter om tillhopa 3,56 ct. Enligt ett intyg den 1 juni 1995 utfärdat av juvelerarfirman Bucherer var uret värt 83 000 schweizerfranc, motsvarande ca 650 000 kronor.

Under perioden 30 mars-2 april 2011 for ägaren med sin hustru på resa till Finland och lämnade i samband därmed den omförmälda klockan hemma i sitt hus, löst liggande i en byrålåda med underkläder i sovrummet. Under perioden släppte brodern vid ett tillfälle in en hantverkare för obevakat arbete en stund i huset där klockan fanns. När makarna efter resan återvände till huset på morgonen den 2 april 2011 var klockan borta och har sedan dess inte kommit till rätta.

Föräkringsbolaget lät göra en värdering av klockan. En värderare från Stockholms Handelskammare har i intyg angett att klockan hade ett värde av 120 000 kr och att den krans med diamanter, som enligt hans uppfattning satts på senare, hade ett värde av 65 000 kr.

Hovrätten utgick i sin fortsatta bedömning från att klockan, med krans, hade det värde som framgick av värderarens intyg, dvs. 185 000 kr.

Hovrätten fann att ägarens agerande måste bedömas som förhållandevis allvarligt och att därför en kraftig nedsättning av försäkringsersättningen är befogad. Hovrätten fastställer därför att nedsättning ska ske med 75 procent av klockans värde, dvs. 46 250 kr. Från detta belopp ska avdrag göras för självrisken, 8 560 kr, varvid den ersättning som ägaren ska tillerkännas ska fastställas till 37 690 kr.

Svea Hovrätts dom meddelad i Stockholm den 6 november 2014, mål nr T 6477-13.

Jaha. Sensmoral?
 

Dicktatorn

NJA 1980 s. 725.
Friends Of KS
Man kan inte gärna belasta FB för att man anlitar klåpare till hantverkare. Vore så fallet hade premierna varit så höga att gemene man inte hade haft råd att ha en försäkring.
 

V

Cartier
En viktig sak verkar vara att stämma av eventuella värderingar med sitt försäkringsbolag. Skillnaden mellan 650' till 185' är ju minst sagt dramatisk och på bara 15år.

Om man har klockor i det prissegmentet bör man väl uppdatera sig åtminstone med ett par års mellanrum.
 

Turbotom

Omega
Det är väl redan känt för de flesta att försäkringsbolagen har en övre gräns för saker som blir bestulna utanför bostaden? Brukar vara runt 100k.

Hur slutade domen?
 

Matts

Vacheron
Pledge Member
2-Faktor
Intressant ämne, kollade själv upp med min hemförsäkring förra veckan, jag har ingen begränsning i lösöre i själva försäkringen men mynt, klockor, tavlor bör nog fullvärdesförsäkras för att man ska känna sig säker. Ett litet fastbultat säkerhetsskåp av bättre kvalitet är säkert också en bra ide.
 

Merlin

Vacheron
2-Faktor

Tror att du har en poäng där. Det måste ha varit brodern. Vad skulle hantverkaren fixa? Brodera korsstygn på långkalsongerna, tror inte det.
frontpagecolumbo1.jpg
 

Matts

Vacheron
Pledge Member
2-Faktor
Mysteriet tätnar... Var det manliga eller kvinnliga underkläder. Vad var det för kön på hantverkaren?
 

David

Bödeln
Sensmoral: oavsett vad som är rätt och rättvist så dikterar sunt förnuft att man inte har småplock för en halv miljon liggandes om okända människor ska få härja fritt under tiden man är borta.

(Utöver det är jag rätt nöjd med att försäkringsbolagen inte delar ut mina premiepengar till idioter åt höger och vänster.)

Om man reser mycket, blir det ju jobbigt med all spring till banken. Ett kassaskåp av bra kvalitet känns praktiskt och smartare, och bör inte vara så mycket sämre än på banken.

Ser inte problemet. Jag har alla mina dyrare klockor i bankfack, även när jag är hemma.
 

Sond

Patek
Så otroligt korkat att ha en klocka man köpt för över en halv miljon i klädlådan. Och värderingen var väl inte helt tokig? Nypris kontra återskaffningsvärde/restvärde. Det är väl frågan om han ens skulle få ut 185' om han sålde den?
 

Magnlar

Rolex
2-Faktor
Ser inte problemet. Jag har alla mina dyrare klockor i bankfack, även när jag är hemma.

Om man nu använder de så sällan så är det självklart ett sätt. Men vid flitig användning torde kassaskåpet vara ett bättre alternativ.
Men vad vet jag... Har iofs aldrig testat bankfack
 

poormans

Rolex
givetvis att man ska flippa klockan för 650 k istället för att den ska bli norpad

tråkig historia dock tycker jag båda värderingarna är orealistiska med tanke på att det säljs tridors ganska ofta och aldrig till de priserna som nämns samt att lämnar man en klocka han säkert betalat totalt runt 200-250k för i en byrålåda får man nog räkna det som oaktsamhet om den försvinner, oavsett om det är för jävligt att man inte får ha sina prylar i fred

ska faktiskt ta och kolla med mitt bolag för jag har frågat och inga begränsningar finns på vad man får ha hemma i guld/stenar/klockor ect däremot max 5k i kontanter


cheers
christian
 

poormans

Rolex
Om man nu använder de så sällan så är det självklart ett sätt. Men vid flitig användning torde kassaskåpet vara ett bättre alternativ.
Men vad vet jag... Har iofs aldrig testat bankfack


bankkfacket är ju öppet 5 dagar i veckan och bara att gå ner och byta, enkelt, säkert och tryggt

ett kassaskåp är bra men då ska de vara riktigt stora och bultade i vägg/golv

cheers
christian
 
Topp