• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Förvirring kring Panerais urverk

Moonphase

Omega
2-Faktor
Hej

Detta har kanske diskuterats tidigare men då har jag missat det i så fall. Testade några modeller idag och blev förvirrad över urverken.
Panerai använder samma urverk P.900 i nya quaranta modellerna och i 683 (bland andra). I quaranta så hackar (rätt benämning?) inte sekundvisaren men det gör det i 683. Varför har de inte olika namn på urverken?

683 har dessutom om jag inte har fel quick set timvisare medan 1272 har quick set datum

Kollar man på Panerais hemsida så står det 171 komponenter i urverket tillhörande 683 och exakt samma antal komponenter i 1272 trots att en hacking komponent saknas i den sistnämnda

Samma med P.9010 som sitter i 1392. Pre 2020 modellerna hade hacking men inte post. Fortfarande samma namn men urverket är modifierat
 

mårt

Patek
Paneristi
Pledge Member
2-Faktor
Det är inte första gången de byter innehåll men inte namn. Kolla på 1312 och 1392 exempelvis. Flera olika färger på index.
 

azcii

Patek
2-Faktor
Hej

Detta har kanske diskuterats tidigare men då har jag missat det i så fall. Testade några modeller idag och blev förvirrad över urverken.
Panerai använder samma urverk P.900 i nya quaranta modellerna och i 683 (bland andra). I quaranta så hackar (rätt benämning?) inte sekundvisaren men det gör det i 683. Varför har de inte olika namn på urverken?

683 har dessutom om jag inte har fel quick set timvisare medan 1272 har quick set datum

Kollar man på Panerais hemsida så står det 171 komponenter i urverket tillhörande 683 och exakt samma antal komponenter i 1272 trots att en hacking komponent saknas i den sistnämnda

Samma med P.9010 som sitter i 1392. Pre 2020 modellerna hade hacking men inte post. Fortfarande samma namn men urverket är modifierat
Det har diskuterats tidigare och det du skriver stämmer.

Både P.9010 och P.900 har uppdaterats. Inget av urverken har hacking längre

P.900 har aldrig haft jumping hour, alltid haft quick-set date.

Dessutom har finishen på P.9010 ändrats.

I övrigt ska det inte vara några skillnader.
 
Senast ändrad:

Moonphase

Omega
2-Faktor
Det har diskuterats tidigare och det du skriver stämmer.

Både P.9010 och P.900 har uppdaterats. Inget av urverken har hacking längre

P.900 har aldrig haft jumping hour, alltid haft quick-set date.

Dessutom har finishen på P.9010 ändrats.

I övrigt ska det inte vara några skillnader.
Men P.900 har hacking i 683
 

JockeX

Breitling
Det har varit mycket skriverier om p9000 och p9010, just för de ändrade och tog bort hacking. Se bla https://perezcope.com/2022/03/27/the-new-panerai-p-9010-perpetual-downgrading/
Ugh... Tur att jag enbart skaffar klockor med öppen caseback. Vill kunna beundra urverket lite då och då. Även om man inte kan se så hemskt mycket på t.ex. PAM 915 så ser man att ngt rör på sig i alla fall och att det är lite dekorerat och genomtänkt. Märkligt nog stängde de baksidan på 915 på den senaste generationen så jag behövde leta begagnat för att få en med öppen caseback.
 

mårt

Patek
Paneristi
Pledge Member
2-Faktor
Ugh... Tur att jag enbart skaffar klockor med öppen caseback. Vill kunna beundra urverket lite då och då. Även om man inte kan se så hemskt mycket på t.ex. PAM 915 så ser man att ngt rör på sig i alla fall och att det är lite dekorerat och genomtänkt. Märkligt nog stängde de baksidan på 915 på den senaste generationen så jag behövde leta begagnat för att få en med öppen caseback.
Jaha, den modellen med alltså. Jag undrar verkligen hur de tänker?
 
Topp