• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Förvirringen är stor: Sinn U1 eller U1 SDR?

hemingway1999

Friends of KS
2-Faktor
Ja, som rubriken lyder... Vilken ska man välja? Jag har tidigare en MKII Stingray med svart vridring. Den är på 42mm och den enda större klocka jag lyckats bära upp utan att det känns alldeles tokigt på mina smala armar. Därför tänker jag att SDR:n kanske är lämpligare i och med att den inte blingar och gör sin närvaro känd lika mycket. Samtidigt tycker jag att den vanliga nog är snyggare och tooligare. Det är dessutom den jag kikat på sedan flera år och fallit för.

Vad säger panelen?

/Henrik
 

Jockinho

Patek
2-Faktor
Jag föredrar nog den vanliga, fast den med svart är läcker på gummi. Men går väll byta bezel, inte superbilligt köpa till har jag för mig (när någon provade) men ger ju å andra sidan två olika klockor.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Aaah, det där med att byta är ingen dum idé. Måste kolla upp vad det kostar.

/Henrik
Har hört att Sinn fixar det mesta. Man kan, eller i alla fall kunde exempelvis beställa en klocka från fabriken med andra visare, så en extra vridring borde de kunna fixa. Tycker personligen den är coolast med svart bezel.
 

Parabellum

Rolex
2-Faktor
Tycker definitivt SDR. Ja jag är partisk :D

Den svarta vridningen är faktiskt riktigt snygg på nära håll när man inspekterar den. Det tegimenterade stålet ser lite "isigt" ut och ger en allmänt mer gedigen karaktär tycker jag.
Den vanliga versionen tycker jag blir lite väl toolig. Svart vridning är lite mer kompatibelt med olika straps-kombinationer enligt mig.

sinnU1-05.jpg

images

a8ec7cca5c17c812c7ff55f36eb2c180.jpg
 

Vess1an

IG-88
2-Faktor
SDR!
Det går ju såklart att byta ut i efterhand men jag har för mig att SDR-vridningen är orimligt dyr att köpa i lösvikt.. >3K Sek?
 

Hubbatix

Cartier
För flera år sedan, långt innan jag köpt min SDR, så var jag jäkligt sugen på den vanliga U1:an. Vid ett besök i Stockholm så beslöt jag mig för att lämna tryggheten och bege mig ut till grannkommunen Sumpan. Väl där så testade jag den grå, och den gjorde verkligen ingenting för mig. Tomt. En trist grå klump på armen bara. Så jag lämnade det spåret och kastade kosingen åt ett annat håll istället. Efter några år så fick jag återigen upp intresset för U1:an, men denna gång med den svarta ringen. Första gången jag satte klockan på armen så kändes det rätt direkt!

Så, utan fler förstahandserfarenheter av den grå än just det första testtillfället, så känner jag precis som Parabellum skriver, SDR:en är nog mer kompatibel med olika strapskombos än den grå. Den matta, svart ringen är riktigt fin att se på på nära håll och ger klockan ytterligare en dimension även på håll. Huruvida den förminskar klockans upplevda storlek vill jag inte ge mig in på, men jag är övertygad om att du kommer trivas med storleken med dina 17cm-handleder oavsett vilken du väljer.

Mina högst partiska fem ören. Lycka till!
 

EricMcG

Panerai
2-Faktor
Har hört att Sinn fixar det mesta. Man kan, eller i alla fall kunde exempelvis beställa en klocka från fabriken med andra visare, så en extra vridring borde de kunna fixa. Tycker personligen den är coolast med svart bezel.

Japp, dom var inte omöjliga att deala med. Inga problem att få dom att ställa in längd på länken eller att skicka med ett silikon-strap med garanti-returen.

Jag tycker TS ska välja en EZM3 ;)
 

EricMcG

Panerai
2-Faktor
Jag har faktiskt varit inne på det tidigare men aldrig sett den heller live. Ska ta en titt på den i morgon, men just nu känns U1 som vinnaren! :)

U1:an är väldigt nice. Jag gillar min EZM3 mycket, det är en väldigt speciell klocka med speciella lösningar när det gäller att klara extrema temperaturer och fukt.
Bara namnet på det är ju coolt, Einsatzzeitmesser!
 

EricMcG

Panerai
2-Faktor
Tack för den! Har inte tänkt på att datumet är rött på EZM3. Bara en sådan liten detalj tror jag skulle störa mig för mycket. U1 ligger fortfarande högst på listan (om den nu inte visar sig vara för stor för mig...).

Att datumet är rött beror på att onödiga saker för tillfället på urtavlan inte ska synas när man är nere i mörkret och dyker. Alltså har det en tanke bakom. Det är inte ultimat men jag tycker det bara bygger karaktären på klockan.
 

hemingway1999

Friends of KS
2-Faktor
Sådär ja! Nu har jag varit på Erikssons och testat U1:an. Den kändes inte alls så stor och tung på armen som jag förväntat mig, så efter lite velande knatade jag ut med en ny klocka på armen... Jag valde den vanliga U1:an på länk. SDR-ringen är i och för sig riktigt fin men det var den här jag förälskade mig i först och det kändes bäst att gå på den impulsen. Det känns lite mer toolig på något sätt. Får se hur det känns efter ett tag.

Tack till alla som kommit med glada tillrop och hjälpt mig att våga steget in i Sinn-världen!

Så några snabba bilder.

/Henrik

DSC_0549_zpsqhstfct0.jpg


DSC_0552_zpsnwzsggcd.jpg

DSC_0554_zpshlfckggy.jpg
 
Sådär ja! Nu har jag varit på Erikssons och testat U1:an. Den kändes inte alls så stor och tung på armen som jag förväntat mig, så efter lite velande knatade jag ut med en ny klocka på armen... Jag valde den vanliga U1:an på länk. SDR-ringen är i och för sig riktigt fin men det var den här jag förälskade mig i först och det kändes bäst att gå på den impulsen. Det känns lite mer toolig på något sätt. Får se hur det känns efter ett tag.

Tack till alla som kommit med glada tillrop och hjälpt mig att våga steget in i Sinn-världen!

Så några snabba bilder.

/Henrik

DSC_0549_zpsqhstfct0.jpg


DSC_0552_zpsnwzsggcd.jpg

DSC_0554_zpshlfckggy.jpg

Grattis, riktigt riktigt grym dinka det där...
 

Rivalen

Rolex
Sinn U1 besk.jpg
Grattis! Har haft min 2007a sedan 2009 och stortrivs. Jag har tunn arm och inbillar mig att SDR skulle göra att den bär större. Att byta till SDR är ju förnyelse, men då är Sinns gummi också en attraktiv förändring. Stortrivs med det och SDR skulle nog matcha bra. Kul att ha en sådan relativt billig förändring finns som en möjlighet. När jag får tillfälle skall jag också "lämna tryggheten" och kolla upp en SDR.
 
Topp