• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

F2F-affär av beggat ur hos urmakare

Marhoi

Friends of KS
Hej KS!

Jag kan omöjligen vara först med att undra, men hittade faktiskt ingen tråd om detta tidigare. Förmodligen är jag dålig på att söka bland historiska trådar...

Jag har hittat en Speedmaster jag vill köpa, men tyvärr inte via KS (då hade jag inte varit nojig), utan via Blocket. En plats som alltid ger mig tveksamma vibbar. I detta fallet har jag egentligen ingen anledning att misstro säljaren eller klockan, men vill ändå göra upp affären hos en AD. Kan ni rekommendera en AD i Stockholm för detta att genomföra sådana här affärer? Vad brukar det kosta? Hur går det till (öppnas klockan upp osv)? Säljaren har ett cert, underlättar det för urmakaren i verifiering? På vilket sätt (slå serienr mot en databas)?

Tack på förhand samt ev. ursäkt om jag borde gått tillväga på något annat sätt än att skapa en ny tråd för att bli klokare...

/Martin
 

Stenbocken

Breitling
Riktigt bra fråga. Är själv intresserad av dessa svaren, men då främst gällande butiker omkring Göteborg om någon vet.
 

Asplund

Patek
2-Faktor
Besök vilken AD som helst för märket i fråga, i stockholm rekomenderas Rob Engström, be om en äkthetskoll, brukar kosta ett par hundra utan papper på det, ska man ha ett intyg brukar det ta lite längre tid och kosta 400-600 kr ungefär!
 

Fabian

Patek
2-Faktor
Få AD's vill att man göra privata affärer i deras lokaler men att iallfall gå dit, göra en snabb äkthetskontroll, och sedan avsluta affären på café/ restaurang har alltid funkar för mig.
 

Marhoi

Friends of KS
Ringde till Rob Engström och det kostar 550 spänn, men skulle ta ett par dagar. Det är ju inte riktigt aktuellt vid en sådan här affär. Nej, känns inte helt bra det här.
 

Compiss

Patek
2-Faktor
Jag gjorde det hos Rob för några månader sedan, kostade 450 kr, tog 10 min, fick dokumentation på att klockan var äkta, och ett trycktest. Sen var det klart!
 

Marhoi

Friends of KS
Där ser man, då måste jag fått oturen att prata med en praktikant eller så. Det du beskriver verkade ju absolut inte vara genomförbart. Han behövde dessutom be mig vänta i luren för att fråga en kollega om mina svar... Får nog göra ett nytt försök.
 

Rivalen

Rolex
Kollade äkthet på en Rolex hos Bergströms i Göteborg. Bad dem bara öppna och titta och tala om vad de såg. Efter några minuter kom han tillbaks och berättade att allt var Ok och att givetvis hade de trycktestat efter öppning. Jag ville betala, men han bara vinkade avvärjande. Får alltid perfekt bemötande hos dem och jag är ingen känd kund där.

Apropå OPs affär. Undvik kontanter - det är en riskhöjare. Går du på cafe för ägarbytet så kolla om du inte kan betala med swish. Annars gå på sådan tid att du kan gå till din bank och göra upp. Försiktighet får ofta ingen tydlig belöning, men obetänksamhet kan straffa dig direkt.

Lycka till!
 

cab

Audemars
2-Faktor
På Robs FB står det: Äkthetskontroll 450:- och värderingsintyg 650:-

Jag betalade 450kr för en äkthetskontroll någon månads sen. Det tog knappt en timme bara.
 

Rivalen

Rolex
Har inte själv swish ännu, men ju mer jag lärt mig om det och om överföringsbedrägerier, så har jag skrivit om hela delen som handlar om betalning på min hemsida och pushar för swish och ägarbyte på bra ställe eller på bank, Provswisha en slant först och kolla så att allt är rätt. Kontanter bort.

Vi får snart höra om det första swish bedrägeriet/rånet. Det behövs inte mycket fantasi för att inse hur en löpstark buse skall klara det. Val av plats för ägarbyte är viktigt. Miljö med kameror avskräcker troligen. Ett swishbedrägeri kommer att vara spårbart för polisen - det är inte kontanter.
 

Marhoi

Friends of KS
På Robs FB står det: Äkthetskontroll 450:- och värderingsintyg 650:-
Jag betalade 450kr för en äkthetskontroll någon månads sen. Det tog knappt en timme bara.

Var då? Känner mig inte som den vassaste kniven i lådan just nu.

Alla som sysslar med klockaffärer F2F borde använda Swish.

Det håller jag med om. Det är också tanken i detta fall.

Har inte själv swish ännu, men ju mer jag lärt mig om det och om överföringsbedrägerier, så har jag skrivit om hela delen som handlar om betalning på min hemsida och pushar för swish och ägarbyte på bra ställe eller på bank, Provswisha en slant först och kolla så att allt är rätt. Kontanter bort.

Vi får snart höra om det första swish bedrägeriet/rånet. Det behövs inte mycket fantasi för att inse hur en löpstark buse skall klara det. Val av plats för ägarbyte är viktigt. Miljö med kameror avskräcker troligen. Ett swishbedrägeri kommer att vara spårbart för polisen - det är inte kontanter.

Håller med hellt och hållet.


Tack till alla för all input i tråden!
 

Marhoi

Friends of KS
Drog mig ur just denna affär nu. Fick inga bra vibbar av säljaren. Översittarattityd och helt utan ödmjukhet - sådant som är viktigt för mig. Sätter nu mitt hopp till KS! :)
Har i alla fall blivit klokare för framtiden mha denna tråd hur som helst - tack!
 

Optimisten

Cartier
Har inte själv swish ännu, men ju mer jag lärt mig om det och om överföringsbedrägerier, så har jag skrivit om hela delen som handlar om betalning på min hemsida och pushar för swish och ägarbyte på bra ställe eller på bank, Provswisha en slant först och kolla så att allt är rätt. Kontanter bort.

Vi får snart höra om det första swish bedrägeriet/rånet. Det behövs inte mycket fantasi för att inse hur en löpstark buse skall klara det. Val av plats för ägarbyte är viktigt. Miljö med kameror avskräcker troligen. Ett swishbedrägeri kommer att vara spårbart för polisen - det är inte kontanter.

Visst kan swish vara kul nu. Men hur kul är det att lägga 4% i avgift (eller vad de nu kommer att ta) i framtiden?

 

Optimisten

Cartier
Jag har Handelsbanken och för mig är det gratis fram till årsskiftet, därefter 1 kr/betalning. Inte så farligt... :)

Jättetroligt att bankerna på sikt kommer att nöja sig med 1 kr för betalningar på säg 50 000...


Det verkar inte helt smidigt heller, man måste uppenbarligen föranmäla betalningsmottagaren innan man går hemifrån...

Pris
I Handelsbanken är tjänsten avgiftsfri till och med 31 december 2013. Ordinarie pris är 1 kr per skickad betalning.
Priset kan skilja sig åt mellan bankerna. Det kan tillkomma kostnader från din mobiloperatör för exempelvis datatrafik utomlands eller om du skickar ett "tipsa-en-vän-sms" från Swish-appen.

Beloppsgränser
Du kan skicka högst 5 000 kr per betalning, dock maximalt 15 000 kr under en fyradagarsperiod.
Vill du göra en större betalning upp till 150 000 kr behöver du föranmäla detta i Internettjänsten. Föranmälan kan vara giltig i upp till sju dagar. Du kan som mest ha tre föranmälningar samtidigt. Beloppsgränserna kan skilja sig åt mellan bankerna.
 

Rivalen

Rolex
Skall det vara säkert så skall det inte vara för enkelt - det är väl en balansgång? Du vill inte att dina konton skall kunna tömmas via mobilen av en som hotar dig med ett vapen. Att vissa ändringar måste göras i datorn känns Ok. Man har väl ett speciellt motkonto för swish? Skulle jag vilja ha, så att jag har koll på hur stor risk jag tar om någon kommer över mitt swish.
 

Marhoi

Friends of KS
Det är nog inte generella regler för Swish utan upp till varje bank att bestämma sina egna. Har fått för mig att min bank är ganska generös med egna inställningar via internetbanken.
 

Porsan

Efraim
2-Faktor
Jättetroligt att bankerna på sikt kommer att nöja sig med 1 kr för betalningar på säg 50 000...


Det verkar inte helt smidigt heller, man måste uppenbarligen föranmäla betalningsmottagaren innan man går hemifrån...

Pris
I Handelsbanken är tjänsten avgiftsfri till och med 31 december 2013. Ordinarie pris är 1 kr per skickad betalning.
Priset kan skilja sig åt mellan bankerna. Det kan tillkomma kostnader från din mobiloperatör för exempelvis datatrafik utomlands eller om du skickar ett "tipsa-en-vän-sms" från Swish-appen.

Beloppsgränser
Du kan skicka högst 5 000 kr per betalning, dock maximalt 15 000 kr under en fyradagarsperiod.
Vill du göra en större betalning upp till 150 000 kr behöver du föranmäla detta i Internettjänsten. Föranmälan kan vara giltig i upp till sju dagar. Du kan som mest ha tre föranmälningar samtidigt. Beloppsgränserna kan skilja sig åt mellan bankerna.
Nja, du höjer beloppet för en viss period, behöver inte knyta det till ett visst nummer/person.
 

Stenbocken

Breitling
Ett äkthetsintyg kostar 1000 kr hos Bergströms Ur i Göteborg. Och då de är den enda Rolex AD'n i Göteborg, har man ju inte så många val som ni i Stockholm har.
 

Optimisten

Cartier
Jättetroligt att bankerna på sikt kommer att nöja sig med 1 kr för betalningar på säg 50 000...


Det verkar inte helt smidigt heller, man måste uppenbarligen föranmäla betalningsmottagaren innan man går hemifrån...

Pris
I Handelsbanken är tjänsten avgiftsfri till och med 31 december 2013. Ordinarie pris är 1 kr per skickad betalning.
Priset kan skilja sig åt mellan bankerna. Det kan tillkomma kostnader från din mobiloperatör för exempelvis datatrafik utomlands eller om du skickar ett "tipsa-en-vän-sms" från Swish-appen.

Beloppsgränser
Du kan skicka högst 5 000 kr per betalning, dock maximalt 15 000 kr under en fyradagarsperiod.
Vill du göra en större betalning upp till 150 000 kr behöver du föranmäla detta i Internettjänsten. Föranmälan kan vara giltig i upp till sju dagar. Du kan som mest ha tre föranmälningar samtidigt. Beloppsgränserna kan skilja sig åt mellan bankerna.

Nja, du höjer beloppet för en viss period, behöver inte knyta det till ett visst nummer/person.

Som sagt skiljer det mellan banker. Nedre delen av mitt inlägg är kopierat från SHB:s hemsida.
 

Marc

Breitling
Jättetroligt att bankerna på sikt kommer att nöja sig med 1 kr för betalningar på säg 50 000...


Det verkar inte helt smidigt heller, man måste uppenbarligen föranmäla betalningsmottagaren innan man går hemifrån...

Pris
I Handelsbanken är tjänsten avgiftsfri till och med 31 december 2013. Ordinarie pris är 1 kr per skickad betalning.
Priset kan skilja sig åt mellan bankerna. Det kan tillkomma kostnader från din mobiloperatör för exempelvis datatrafik utomlands eller om du skickar ett "tipsa-en-vän-sms" från Swish-appen.

Beloppsgränser
Du kan skicka högst 5 000 kr per betalning, dock maximalt 15 000 kr under en fyradagarsperiod.
Vill du göra en större betalning upp till 150 000 kr behöver du föranmäla detta i Internettjänsten. Föranmälan kan vara giltig i upp till sju dagar. Du kan som mest ha tre föranmälningar samtidigt. Beloppsgränserna kan skilja sig åt mellan bankerna.


Köpte nyligen dator genom att jag swishade en polare i USA. Gick in och föranmälde att jag skulle swisha max 35k den veckan, skickade iväg 35 och allt gick smidigt. Går fort att föranmäla betalningar över 15'000, undrar om man inte t.om. kan göra det i mobilen...
 

Optimisten

Cartier
Köpte nyligen dator genom att jag swishade en polare i USA. Gick in och föranmälde att jag skulle swisha max 35k den veckan, skickade iväg 35 och allt gick smidigt. Går fort att föranmäla betalningar över 15'000, undrar om man inte t.om. kan göra det i mobilen...

Men, den "polaren" hade då svenskt mobilnummer och svenskt bankkonto?
 

Bitars

Omega
Gå in på valfri pantbank med klockan för att se vad dom kan tänkas panta in klockan för, sen vips drar ni er i sista sekund när klockan är verifierad.
Gratis är gott:)
 

Optimisten

Cartier
Gå in på valfri pantbank med klockan för att se vad dom kan tänkas panta in klockan för, sen vips drar ni er i sista sekund när klockan är verifierad.
Gratis är gott:)

Är det verkligen en bra idé??? :clown:

Pawnbroker: Burnt my fingers, man.
Louis Winthorpe III: I beg your pardon?
Pawnbroker: Man, that watch is so hot, it's smokin'.
Louis Winthorpe III: Hot? Do you mean to imply stolen?
Pawnbroker: I'll give you 50 bucks for it.
Louis Winthorpe III: Fifty bucks? No, no, no. This is a Rouchefoucauld. The thinnest water-resistant watch in the world. Singularly unique, sculptured in design, hand-crafted in Switzerland, and water resistant to three atmospheres. This is *the* sports watch of the '80s. Six thousand, nine hundred and fifty five dollars retail!
Pawnbroker: You got a receipt?
Louis Winthorpe III: Look, it tells time simultaneously in Monte Carlo, Beverly Hills, London, Paris, Rome, and Gstaad.
Pawnbroker: In Philadelphia, it's worth 50 bucks.
Louis Winthorpe III: Just give me the money.
[looking in display case]
Louis Winthorpe III: How much for the gun?

1000w

http://www.hodinkee.com/blog/2011/3...auld-world-complication-the-watch-from-t.html
 
Topp