• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Faaaa------!!!!! Min SPORK gick i golvet!

seikoswede

Panerai
Häromdagen tog jag av mig min Seiko SPORK och placerade den på soffan bredvid mig. Lite senare hör jag ett dämpat "thud" när den möter mattan på durken här ombord! Faaaa------! :evil:

Men jag tar upp den och den ser lika fin ut som vanligt (med alla sina dings mm) och den verkar fungera precis som vanligt. Seikokvalitet! :D

Ett par timmar senare kikar jag på klockan och inser förvånat att den fortat sig ca 45 minuter! Just det, Faaa----! :evil:

OK! Får väl lämna in den när jag kommer hem inser jag till slut och tar av mig klockan och lägger den på bordet.
Där får den ligga ett par dagar tills jag tar upp den och försiktigt skakar den lite för att få igång den. Faaa----! :evil: Igen!

Nu rasslar det inuti den förstås! Dubbelt Faaa----! :evil: :evil:

Men av någon anledning får jag för mig att skruva upp kronan och ställa datumet. Gör så och tar på mig klockan och bär den ett par timmar och till min stora förvåning går den nu lika bra som vanligt! Den rasslar fortfarande men inte lika mycket som tidigare tycker jag och verkar hålla tiden lika bra som innan den föll i golvet?

Yes jag skall lämna in den när jag kommer hem vilket dröjer ett tag, men är det någon som har en tanke om vad det kan vara som är fel? Den fungerar ju uppenbarligen så förhoppningsvis är det inget allvarligt?

Jim
 

daviden

Founder
Pledge Member
2-Faktor
Aldrig varit med om att en klocka rasat efter att ha ramlat ner på en matta...

Beklagar verkligen :/
 

seikoswede

Panerai
Tack daviden!

Inte jag heller! Speciellt inte som det bara är cirka 35-40 cm i fallhöjd och mattan är relativt tjock!?

Får väl se när urmakaren öppnar den? Lite extra trist är det då den har varit en trotjänare i ca 18 månader med nästan daglig användning. Dessutom går (gick?) den otrolig exakt och jag ställde tiden på den kanske en gång i månaden.

Ja Ja! Ingen idé att gråta över spilld mjölk! Jag får glädjas åt min nya Orient 40th Anniversary som jag hämtar i Texas i december istället!

Jim
 

max

Dancing Queen
Har nog bara hoppat, bör kostar under 400kr att få fixat hos en urmakare var det nån som sa.

Edit: det var yonsson, kolla hans två första poster här viewtopic.php?t=653
Låter ju som att det är vad din har råkat ut för.
 

seikoswede

Panerai
Tack för tipset max! :D

Får korsa fingrarna och hoppas på det bästa nu då!

Skall jag bara försöka hitta en "vettig urmakare" i närheten av Norrköping eller kanske Linköping!

Tar tacksamt emot tips på sådana!

Jim
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Det som händer med det urverket när det får en hård smäll vid fel tillfälle är att huvudfjädern hoppar i fel läge. Man märker det på att klockan börjar gå väldigt fort. Det finns lite olika sätt att fixa det på. Den vågade personen kör "partytricket"; Nämligen låter urverket stanna och därefter slår klockan med sidan neråt mot något dämpande underlag, exempelvis en handflata. Då kan fjädern hoppa rätt igen, sen är det bara att tuta och köra.

Jag lämnade in min till en urmakare och berättade att detta kan hända på det urverket. Han fixade det fort och det kostade mig 150kr. Därefter gick klockan som vanligt igen. Jag kan googla fram lite faktareferenser om du vill.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Referens:
http://forum.tz-uk.com/showthread.php?1 ... UK-Ireland

Nu verkar det ju som om din gled tillbaka igen och att problemet är löst, men för framtida referenser kan det vara bra att veta att spaken som reglerar klockans hastighet kan hamna i max eller min position när detta händer, så om du tycker att den går "mindre rätt" än innan problemet, så löses det lätt med att reglera den (efter att fjädern är fixad).
 

seikoswede

Panerai
Ett stort tack för dina svar yonsson!!

Jo den går ju bra fortfarande men den rasslar något så den måste in på kontroll. Förhoppningsvis är det en enklare justering som skall till för att problemet skal lösas.

Jag återkommer när jag vet!

Jim
 
Topp