• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Fabriksny Grand Seiko vs The Mighty Omega Marine Chronometer

Vilken klocka avviker först?

• Totala väljare
    84

Arcticreef

Silver
6B469678-396E-4ED1-B724-1787D37AA523.jpeg
Jag gillar klockor som är exakta. Såg nyligen en film som handlade om ett atomur som beräknas dra sig mindre än en sekund under universums beräknade återstående livslängd. En följd av detta är att jag också gillar kvartsur även om de flesta klockor jag har är mekaniska. De två kvartsur jag harsom bör vara mest exakta är en snart 50 år gammal Omega Marine Chronometer som nyligen servats av Swisstec i UK samt en helt ny Grand Seiko som plockades ut från KM i Fältan igår. Tyckte att det vore kul att se vilken som snabbast avviker från tidsangivelsen från time.is.
Kunde vara kul att se vilken ni tror att avviker först (dvs förlorar). Kommer att redovisa bilder av de tre lite då och då. Som synes håller jag till i vårt östra grannland.

Ut och rösta!

För att kunna spekulera i utgången behövs lite mer information om hur du tänk gå till väga.

Japp, temperaturer och så, gissar att Omegan är känsligast där.
Jag gjorde ett liknande test för många år sen och då förvarade jag klockorna i ett tempererat skåp som simulerade att klockorna bars.
28 grader C på dag tid och 20 grader under natten som om dom var avtagna.
Det sket sig pga energibrist.

Japp, temperaturer och så, gissar att Omegan är känsligast där.
Jag gjorde ett liknande test för många år sen och då förvarade jag klockorna i ett tempererat skåp som simulerade att klockorna bars.
28 grader C på dag tid och 20 grader under natten som om dom var avtagna.
Det sket sig pga energibrist.
Precis vad jag syftade på. Jag tror jag läste början på det testet du gjorde :) Vad jag förstått är det optimala att ha boetten i kontakt med något i 28˚ respektive 20˚C. Någon typ av värmereglerad vattenballong typ...

Precis vad jag syftade på. Jag tror jag läste början på det testet du gjorde :) Vad jag förstått är det optimala att ha boetten i kontakt med något i 28˚ respektive 20˚C. Någon typ av värmereglerad vattenballong typ...
Omegan är inte värmereglerad. Vet inte hur det ligger till m GS

Senast ändrad:
Omegan är in värmereglerad. Vet inte hur det ligger till m GS
Om du menar termokompenserad så är GS´n det. Omegan minns jag inte, men kanske. Det som är avgörande är huruvida du har båda klockorna under testets gång. Ska du bära bägge samtidigt och lägga dom på sängbordet över natten, eller har du bara tänkt dom ligga på ett bord? Ska dom ligga i ett tempererat skåp. Rakt upp och ner kommer GS vinna.

Vad är historiken för respektive klocka och hur tänker du dig att mätningen skall ske? Laboratoriemiljö eller Verklig användning?

Om du menar termokompenserad så är GS´n det. Omegan minns jag inte, men kanske. Det som är avgörande är huruvida du har båda klockorna under testets gång. Ska du bära bägge samtidigt och lägga dom på sängbordet över natten, eller har du bara tänkt dom ligga på ett bord? Ska dom ligga i ett tempererat skåp. Rakt upp och ner kommer GS vinna.
MC är inte termokompenserad. Det hävdas att den drar sig 1/2000 sekund per dygn. Båda klockorna ligger på ett bord bredvid varandra i en luftkondionerad lgh.
Vi får väl se hur det går

MC är inte termokompenserad. Det hävdas att den drar sig 1/2000 sekund per dygn. Båda klockorna ligger på ett bord bredvid varandra i en luftkondionerad lgh.
Ingen av tillverkarna har väl garanterat sina siffror under dessa omständigheter? Men av egen erfarenhet av GS så säger jag GS.

Mycket spännande! :) Lite läsning om termokompensering medan vi väntar:

https://forums.watchuseek.com/f9/thermocompensation-methods-movements-2087-2.html#/topics/2087

"Because a solid quartz crystal is much stiffer than a tine shaped one, these oscillations are very high frequency. Two early quartz watches -- the 4 MHz Citizen Crystron Mega and the 2.4 MHz Omega Megaquartz 2400 -- used AT-cut crystals. They were specified to vary less than 3 seconds per year and 12 seconds per year respectively without thermocompensation. This rivals the performance of the best thermocompensated watches today, which is impressive considering that these watches were designed thirty years ago."

Satte kaffet i halsen då jag uppfattade att du skulle låta en sprojlans GS ligga på ett bord på obestämd tid.:eek:
Men så illa var det alltså inte. Skönt...

Snabb fråga om någon vet;
Hur mycket kostade Omegan på sin tid i inflationsjusterade kronor? Var den dyrare eller billigare än GS'en?
Hepp! :)

761 UK pound [1658-2015] in year 1974 could buy the same amount of consumer goods and services in Sweden as 46836.49757227759 Swedish krona [1873-2015] could buy in Sweden in year 2015. This comparison should be used if the purpose of the analysis is to compare absolute worth over time rather than relative worth.

Another way to compare the worth of money in different periods is to estimate how much labour power an amount of money could buy. 761 UK pound [1658-2015] in year 1974 was the amount a male worker in Sweden received in wage for 376.4425442491201 hours work. A male worker in Sweden in 2015 received 78749.61636608915 Swedish krona [1873-2015] in wage for 376.4425442491201 hours worked. This comparison should be used if the purpose of the analysis is to compare relative worth over time rather than absolute worth.

www.historicalstatistics.org/Currencyconverter.html
https://en.wikipedia.org/wiki/Omega_Marine_Chronometer

Hepp! :)

761 UK pound [1658-2015] in year 1974 could buy the same amount of consumer goods and services in Sweden as 46836.49757227759 Swedish krona [1873-2015] could buy in Sweden in year 2015. This comparison should be used if the purpose of the analysis is to compare absolute worth over time rather than relative worth.

Another way to compare the worth of money in different periods is to estimate how much labour power an amount of money could buy. 761 UK pound [1658-2015] in year 1974 was the amount a male worker in Sweden received in wage for 376.4425442491201 hours work. A male worker in Sweden in 2015 received 78749.61636608915 Swedish krona [1873-2015] in wage for 376.4425442491201 hours worked. This comparison should be used if the purpose of the analysis is to compare relative worth over time rather than absolute worth.

www.historicalstatistics.org/Currencyconverter.html
https://en.wikipedia.org/wiki/Omega_Marine_Chronometer
Så Omegan var något dyrare än GSen?

Så Omegan var något dyrare än GSen?
Båda jämförelserna är nog relevanta, beroende på om man tänker som en löntagare eller som en förmögen person som redan har pengarna :) I den första jämförelsen är svaret "ja", i det andra fallet kan man kanske påstå att det för en vanlig dödlig hade dubbelt så lång tid att spara ihop till Omegan år 1974 än det hade gjort att spara ihop till GS:en idag (jag har för mig att den listar i krokarna kring 35k). Har inte begrundat det hela särskilt noggrant, kan säkert ha fel :)

Edit: stryk jämförelse 2, jag har nog fel ovan, det är för tidigt på morgonen för mig för det här :D

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp