• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Fake eller mod?

Emlan

Cartier
Paneristi
2-Faktor
Sett massor av Seiko mod när nästintill inget är orginal från en Seiko. Det enda som är från Seiko är ett nh35/nh36 verk och möjligtvis tavlan.

Är detta klassat som mod verkligen? Det är ju inte en Seiko från grunden? Bara eftermarknads delar och ett nh verk som inte är tänkt till en Seiko egentligen.

Skulle detta vara ok om man gjorde med en Patek?
 

Professor S

Panerai
2-Faktor
Seikomod är en subkultur i sig där det mesta anses okej såvida det förhåller sig till SKX/SPRD. Ju mindre original desto bättre.

Alla får göra som de själva vill med sina klockor men någon subkultur med hemmamods på finklockor är sällsynt. Oftast då väldigt professionellt utfört - tex Artisans de Genève. I andra fall blir det väl snarast franken på ett sätt eller annat, alternativt om servicedelar använts vilket det ses ner på. Så för att svara på frågan - endast Seiko och endast ett fåtal av deras modeller är OK att modda - Patek är en no-go zone (imho).
 

Emlan

Cartier
Paneristi
2-Faktor
Seikomod är en subkultur i sig där det mesta anses okej såvida det förhåller sig till SKX/SPRD. Ju mindre original desto bättre.

Alla får göra som de själva vill med sina klockor men någon subkultur med hemmamods på finklockor är sällsynt. Oftast då väldigt professionellt utfört - tex Artisans de Genève. I andra fall blir det väl snarast franken på ett sätt eller annat, alternativt om servicedelar använts vilket det ses ner på. Så för att svara på frågan - endast Seiko och endast ett fåtal av deras modeller är OK att modda - Patek är en no-go zone (imho).
Förstår exakt vad du menar. Men förstår inte hur det kan vara skillnad på märke och märke. En klocka med 90% aftermarket delar är inte en äkta vara?

Vet inte ifall svenska lagen ens tillåter det
 

Emlan

Cartier
Paneristi
2-Faktor
Nu börjar det låta som en filosofisk fråga. Men varför skulle det inte vara okej? Få som dock är sugen på att pilla på en klocka värd halv mille.
Tog bara ett exempel. Är det okej att ta ett ETA 2824-2 och allt annat aftermarket med aftermarket Tudor tavla och kalla det ett Tudor mod?
 

Emlan

Cartier
Paneristi
2-Faktor
En AP med original tavla, visare och urvek. Får denna kallas AP mod? Trots att boett och krona är felaktig?

IMG_20210114_202929.jpg
 

Bilagor

  • IMG_20210114_185153.jpg
    IMG_20210114_185153.jpg
    164.7 KB · Visningar: 76

SeikoZ

Patek
2-Faktor
Tog bara ett exempel. Är det okej att ta ett ETA 2824-2 och allt annat aftermarket med aftermarket Tudor tavla och kalla det ett Tudor mod?
Alltså, homage, kopia och mod. Gränsen är hårfin mellan dessa. Tror alla tycker olika vad som är okej och inte okej. Vissa tycker det är okej att modda med eftermarknadsdelar, medan andra inte. Vissa tycker det är okej att endast använda sig av delar från Seiko och montera på en annan Seiko, osv. Vissa säger att anledningen till att Rolex ogärna vill ge tillbaka ens gamla tavla vid tavelbyte är för att motverka att någon sätter dit en Rolextavla på en annan klocka och göra en mod eller kopia.
 

Emlan

Cartier
Paneristi
2-Faktor
Alltså, homage, kopia och mod. Gränsen är hårfin mellan dessa. Tror alla tycker olika vad som är okej och inte okej. Vissa tycker det är okej att modda med eftermarknadsdelar, medan andra inte. Vissa tycker det är okej att endast använda sig av delar från Seiko och montera på en annan Seiko, osv. Vissa säger att anledningen till att Rolex ogärna vill ge tillbaka ens gamla tavla vid tavelbyte är för att motverka att någon sätter dit en Rolextavla på en annan klocka och göra en mod eller kopia.
Håller med dig. Det är en hårfin gräns. Jag vet inte varför men jag stör mig på att de säljer klockorna som "Seiko mod" när det bara är aftermarket dela ihopsatta. Då är det ju inte en modifierad klocka.
 

Professor S

Panerai
2-Faktor
Förstår exakt vad du menar. Men förstår inte hur det kan vara skillnad på märke och märke. En klocka med 90% aftermarket delar är inte en äkta vara?

Vet inte ifall svenska lagen ens tillåter det
En moddad Seiko för 2-5 tkr är nog många okej med. Det är sannolikt få som moddar för att öka eller bevara värdet i klockan utan mer som en kul grej. Motsvarande hyss på Patek med 100x budget drar sig nog de flesta för att göra av uppenbara skäl.

Själv tycker jag om att modda billigare klockor. Det är ett av få sätt att faktiskt utöva denna skumma hobby utöver att prata om den.
 

Diskaren

Audemars
2-Faktor
Seikomod är en subkultur i sig där det mesta anses okej såvida det förhåller sig till SKX/SPRD. Ju mindre original desto bättre.

Alla får göra som de själva vill med sina klockor men någon subkultur med hemmamods på finklockor är sällsynt. Oftast då väldigt professionellt utfört - tex Artisans de Genève. I andra fall blir det väl snarast franken på ett sätt eller annat, alternativt om servicedelar använts vilket det ses ner på. Så för att svara på frågan - endast Seiko och endast ett fåtal av deras modeller är OK att modda - Patek är en no-go zone (imho).
what he said.
 

Nilas

Patek
2-Faktor
För min del så får man gärna modda vad man vill så länge man är tydlig med det. Vet inte varför svenska lagen skulle ha något emot det?
Värre blir det när man försöker att utge klockan för att vara något som den inte är som vid en försäljning. Om jag t.ex skulle få för mig att sätta en Seiko-bezel på min Breitling (inget jag funderar på dock) så tror jag inte det är olagligt.
Däremot jäkligt svårsålt skulle jag tro 😊.
 

Emlan

Cartier
Paneristi
2-Faktor
För min del så får man gärna modda vad man vill så länge man är tydlig med det. Vet inte varför svenska lagen skulle ha något emot det?
Värre blir det när man försöker att utge klockan för att vara något som den inte är som vid en försäljning. Om jag t.ex skulle få för mig att sätta en Seiko-bezel på min Breitling (inget jag funderar på dock) så tror jag inte det är olagligt.
Däremot jäkligt svårsålt skulle jag tro 😊.
Blir väl samma sak där. Utge det för att vara en Seiko även fast 90% är aftermarket?
 

Nilas

Patek
2-Faktor
Blir väl samma sak där. Utge det för att vara en Seiko även fast 90% är aftermarket?
Som jag skrev så behöver man ju vara tydlig med vad det är för något man har och säljer.
Var gränsen går för hur mycket som får moddas det är nog upp till var och en. Säger man däremot att det är äkta då är det en annan sak.
Gillar man inte moddar då bör man nog avstå det helt och hållet tänker jag.
 

HSK

Patek
2-Faktor
Förstår exakt vad du menar. Men förstår inte hur det kan vara skillnad på märke och märke. En klocka med 90% aftermarket delar är inte en äkta vara?

Vet inte ifall svenska lagen ens tillåter det
Det är klart att det är tillåtet men man skapar då en s.k. franken dvs. att det är ett ihopplock av olika delar (även om man använder originaldelar så skapar man en franken om de inte tillhör modellen i fråga). Olagligt blir det däremot om tavlan t.ex. bär en Seikologotyp men är tillverkad utan deras tillåtelse, då rör det sig om en varumärkesförfalskning.
Blir väl samma sak där. Utge det för att vara en Seiko även fast 90% är aftermarket?
Jag ser inga problem med det så länge man är öppen och tydlig med det och de flesta ser det bara som en kul grej. Man skulle kunna göra en liknelse med bilar där modifierade bilar oftast är strippade på så mycket originaldelar som det bara går men det ändrar inte det faktum att det fortfarande är en Toyota Supra eller vad det nu rör sig om för modell på samma sätt som att en moddad Seiko SKX ibland kan ha allt utom boetten utbytt. Det är ju inte så att man har plockat ihop delarna för att försöka att utge den för att vara någonting annat utan det är helt enkelt praktiska och kosmetiska förändringar baserat på ägarens preferenser.
 

Emlan

Cartier
Paneristi
2-Faktor
Det är klart att det är tillåtet men man skapar då en s.k. franken dvs. att det är ett ihopplock av olika delar (även om man använder originaldelar så skapar man en franken om de inte tillhör modellen i fråga). Olagligt blir det däremot om tavlan t.ex. bär en Seikologotyp men är tillverkad utan deras tillåtelse, då rör det sig om en varumärkesförfalskning.

Jag ser inga problem med det så länge man är öppen och tydlig med det och de flesta ser det bara som en kul grej. Man skulle kunna göra en liknelse med bilar där modifierade bilar oftast är strippade på så mycket originaldelar som det bara går men det ändrar inte det faktum att det fortfarande är en Toyota Supra eller vad det nu rör sig om för modell på samma sätt som att en moddad Seiko SKX ibland kan ha allt utom boetten utbytt. Det är ju inte så att man har plockat ihop delarna för att försöka att utge den för att vara någonting annat utan det är helt enkelt praktiska och kosmetiska förändringar baserat på ägarens preferenser.
Förstår vad du menar, men ändå inte. Är det okej att göra samma sak med en Tudor?

De som ligger på blocket har ett nh35/36 verk och allt annat är oftast aftermarket. Ibland är tavlan orginal.

Är det då lika ok att köpa ett ETA 2824 och Tudor aftermarket case m.m och sälja som Tudor mod?
 

Emlan

Cartier
Paneristi
2-Faktor
Det är klart att det är tillåtet men man skapar då en s.k. franken dvs. att det är ett ihopplock av olika delar (även om man använder originaldelar så skapar man en franken om de inte tillhör modellen i fråga). Olagligt blir det däremot om tavlan t.ex. bär en Seikologotyp men är tillverkad utan deras tillåtelse, då rör det sig om en varumärkesförfalskning.

Jag ser inga problem med det så länge man är öppen och tydlig med det och de flesta ser det bara som en kul grej. Man skulle kunna göra en liknelse med bilar där modifierade bilar oftast är strippade på så mycket originaldelar som det bara går men det ändrar inte det faktum att det fortfarande är en Toyota Supra eller vad det nu rör sig om för modell på samma sätt som att en moddad Seiko SKX ibland kan ha allt utom boetten utbytt. Det är ju inte så att man har plockat ihop delarna för att försöka att utge den för att vara någonting annat utan det är helt enkelt praktiska och kosmetiska förändringar baserat på ägarens preferenser.
Om tavlan eller andra delar har Seiko logotyp utan tillstånd så är det ju olagligt att sälja i Sverige
 

DrDre

Patek
En typ av modifiering som kan bli rätt rolig är de professionellt utförda. T.ex. Bamfords Tag Monza är inte alls dum. Jag skulle inte bli förvånad om detta kommer att bli ännu mer populärt i framtiden. Efterfrågan på ngt mer unikt än en vanlig olimiterad klocka verkar öka. Butik-editions, editions för att fira ngt jubileum, klocksidor (Hodinkee mfl) tar fram ltd editions osv.


3A3E2CDC-430C-4880-BFDF-4A367B455203.jpeg

698AA259-C223-4D27-A547-4E1F6FA7DCB8.jpeg
 

Emlan

Cartier
Paneristi
2-Faktor
En typ av modifiering som kan bli rätt rolig är de professionellt utförda. T.ex. Bamfords Tag Monza är inte alls dum. Jag skulle inte bli förvånad om detta kommer att bli ännu mer populärt i framtiden. Efterfrågan på ngt mer unikt än en vanlig olimiterad klocka verkar öka. Butik-editions, editions för att fira ngt jubileum, klocksidor (Hodinkee mfl) tar fram ltd editions osv.


3A3E2CDC-430C-4880-BFDF-4A367B455203.jpeg

698AA259-C223-4D27-A547-4E1F6FA7DCB8.jpeg
Sant! Det är ju en rolig pjäs. Jäkla snygg också.

Men den är ju ändå baserad på en Tag Heuer. Sen modifieras den.

De seikona jag stör mig på är de som bara köper delarna aftermarket och sätter ihop till ett "Seiko" mod. Det blir ju skillnad att utgå från en riktig klocka och att utgå från aftermarket delar
 

HSK

Patek
2-Faktor
Förstår vad du menar, men ändå inte. Är det okej att göra samma sak med en Tudor?

De som ligger på blocket har ett nh35/36 verk och allt annat är oftast aftermarket. Ibland är tavlan orginal.

Är det då lika ok att köpa ett ETA 2824 och Tudor aftermarket case m.m och sälja som Tudor mod?
Nej, eftersom du då inte verkar använda några som helst originaldelar (och dessutom utger det för att vara en "Tudor" vilket det inte är hur man än vrider och vänder på det om samtliga delar är AM) till skillnad från Seiko där man i de allra flesta fall använder åtminstone originalboett och i en hel del fall även originaltavla men att t.ex. visare och vridringsinlägg är utbytt.

Hela poängen med att det oftast är Seiko SKX som ligger till grund är för att det finns en uppsjö av reservdelar (och även tredjepartstillverkade delar) och att grundprodukten faktiskt är ganska kass sett till urverk osv. Det är klart att man skulle kunna skapa en Tudormod genom att ta en befintlig Tudor och t.ex. byta ut visare och urverk men det finns ingen mening med det då det i de flesta fall skulle innebära en försämring både estetiskt, praktiskt men också monetärt.
Om tavlan eller andra delar har Seiko logotyp utan tillstånd så är det ju olagligt att sälja i Sverige
Ja? Det var väl det jag skrev men jag kanske var otydlig. 😊
 
Senast ändrad:

PNM

Panerai
Inget fan av homage men har inga problem med mods oavsett om det är Seiko eller Patek. Man har rätt att göra vad man vill med sina egna prylar - säljer man vidare måste man ju självklart vara öppen med vad som moddats. Sen moddas ju vissa Seikos till att bli homager och då blir man ju lite surmulen igen.
 
Topp