• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Fake, "franken" eller moddad Seiko 5?

Tictak

Breitling
Hej,
köpte precis min första Seiko 5 med en riktigt stilig gul/guld urtavla.
Huset har troligtvis polerats och glaset ser nytt ut, men nu har jag några frågor till experterna.

1. Säljaren angav att klockan är från 1983, kan det stämma?
2. Är urtavlan original, aftermarket eller lånad från någon annan seiko 5?
3. Är urverket ett 7009-3180 som anges på baksidan och stämmer det med formen på huset?
4. Gjorde jag ett bra köp eller har jag i misstag köpt en snygg "frankenwatch" =)?

_dsc2011.jpg
_dsc2038.jpg
_dsc2037.jpg
_dsc2043.jpg
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
1: Ja
2: Tycker den ser schysst ut.
3: Urverlet heter 7009. 3180 är namnet på boetten.
4: Ingen aning. Jag tycker allt ser bra ut, det enda som oroar mig är att den ser helt ny ut utan skav på baklocket.

Datumskivan, trycket på tavlan, Seiko5-logon och lyspastans applicering på visare och index ser kanon ut.

Det enklaste du kan göra är att kolla om lyspastan är radioaktiv. De hade nämligen Prometium som lyspasta under den tidsperioden. Lägg klockan i en mörk låda i 3 dygn och ta fram den när det är mörkt, utan att tända lampan osv. Lyser lyspastan då så är den radioaktiv och tavlan är korrekt. Om tavlan är korrekt så lär resten också vara det.
 

pemlock

Panerai
2-Faktor
1: Ja
2: Tycker den ser schysst ut.
3: Urverlet heter 7009. 3180 är namnet på boetten.
4: Ingen aning. Jag tycker allt ser bra ut, det enda som oroar mig är att den ser helt ny ut utan skav på baklocket.

Datumskivan, trycket på tavlan, Seiko5-logon och lyspastans applicering på visare och index ser kanon ut.

Det enklaste du kan göra är att kolla om lyspastan är radioaktiv. De hade nämligen Prometium som lyspasta under den tidsperioden. Lägg klockan i en mörk låda i 3 dygn och ta fram den när det är mörkt, utan att tända lampan osv. Lyser lyspastan då så är den radioaktiv och tavlan är korrekt. Om tavlan är korrekt så lär resten också vara det.
Hm... det är väl Prometium 147 i så fall? Det har en halveringstid på 2,6 år, kan det verkligen synas efter 38 år?
 

Tictak

Breitling
1: Ja
2: Tycker den ser schysst ut.
3: Urverlet heter 7009. 3180 är namnet på boetten.
4: Ingen aning. Jag tycker allt ser bra ut, det enda som oroar mig är att den ser helt ny ut utan skav på baklocket.

Datumskivan, trycket på tavlan, Seiko5-logon och lyspastans applicering på visare och index ser kanon ut.

Det enklaste du kan göra är att kolla om lyspastan är radioaktiv. De hade nämligen Prometium som lyspasta under den tidsperioden. Lägg klockan i en mörk låda i 3 dygn och ta fram den när det är mörkt, utan att tända lampan osv. Lyser lyspastan då så är den radioaktiv och tavlan är korrekt. Om tavlan är korrekt så lär resten också vara det.
Tack för svaren, måste testa lyspastan ifall jag kan lägga från mig klockan om någon vecka eller så =). Blev själv misstänksam då baklocket nästan ser orört ut. Antingen är den väl omhändertagen eller så var förra ägaren skicklig på att polera/brushing.
Kan tillägga att den verkar hålla tiden med ca. -15s/d och att allt fungerar bra.
 

Exxet

Rolex
Hej,
köpte precis min första Seiko 5 med en riktigt stilig gul/guld urtavla.
Huset har troligtvis polerats och glaset ser nytt ut, men nu har jag några frågor till experterna.

1. Säljaren angav att klockan är från 1983, kan det stämma?
2. Är urtavlan original, aftermarket eller lånad från någon annan seiko 5?
3. Är urverket ett 7009-3180 som anges på baksidan och stämmer det med formen på huset?
4. Gjorde jag ett bra köp eller har jag i misstag köpt en snygg "frankenwatch" =)?

_dsc2011.jpg
_dsc2038.jpg
_dsc2037.jpg
_dsc2043.jpg
Ser inte ut som en typisk Mumbai-Seiko, men jag är kluven till den här, mitt tips är att söka på nätet efter en som ser likadan ut, sök på 7009-3180, hittar man ingen så brukar det vara en signal att något inte är riktigt som det ska vara, själv skulle jag hoppa den här.

Chrono24 klockor brukar vara rejält överprisade, tycker själv att den ser rejält överpolerad ut, bakboetten ser lite väl fin ut och texten/siffrorna ser inte stansade ut, mer etsade, men som jag brukar säga -är man nöjd själv så är det okej-
 
Topp