• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Falska klockor på svenska återförsäljare över internet?

D

delegeferenda

Guest
Var och tittade på lite klockor hos en urmakare vid området runt Globen idag. Förklarade för ägaren att jag ville kika och testa på lite klockor från Omega. Kanske inte med otrevlig attityd men med viss irritation förklarade han att det här inte är något showroom för att pröva klockor och sedan gå ut på nätet och köpa en. Han drog därefter en del svammel som att man inte har någon garanti eller ångerrätt om man handlade på internet. Sedan sa han att just Uret.se dessutom hade massa anmälningar på sig för att ha sålt falska klockor.

Stämmer det? Och hur är egentligen säkerheten med våra internetshoppar? Jag förstår att han har ett intresse som går före om att själv sälja klockor direkt från butik, men frågan var ändå tillräckligt viktig att grubbla på tycker jag.
 

slimjim

Rösten från Bro
2-Faktor
Var och tittade på lite klockor hos en urmakare vid området runt Globen idag. Förklarade för ägaren att jag ville kika och testa på lite klockor från Omega. Kanske inte med otrevlig attityd men med viss irritation förklarade han att det här inte är något showroom för att pröva klockor och sedan gå ut på nätet och köpa en. Han drog därefter en del svammel som att man inte har någon garanti eller ångerrätt om man handlade på internet. Sedan sa han att just Uret.se dessutom hade massa anmälningar på sig för att ha sålt falska klockor.

Stämmer det? Och hur är egentligen säkerheten med våra internetshoppar? Jag förstår att han har ett intresse som går före om att själv sälja klockor direkt från butik, men frågan var ändå tillräckligt viktig att grubbla på tycker jag.
Låter som ord från en bitter man.
(sen kan man tycka vad man vill om gråhandel, men det är en annan sak).
 

daviden

Founder
Pledge Member
2-Faktor
Att anklaga en etablerad klockbutik, online eller fysisk butik, för att sälja fake-klockor är ganska allvarligt.
Ett påstående som kräver ganska övertygande bevis, har han det?

Har personligen svårt för att tänka mig att uret.se skulle sälja fake-klockor.
 
D

delegeferenda

Guest
Vem jag var hos spelar väl ingen roll, men vill man verkligen veta så skicka mig ett PM. Jag tog inte direkt illa vid över hans påstående och tog det med en nypa salt, så klart. Speciellt när han inte verkade ha så bra koll på konsumenträtt.

I övrigt var han annars väldigt hjälpsam och och trevlig när det handlade om klockspecifika frågor. Nästan så att jag ville köpa klockan på plats, men, priset var ändå för högt.
 

Ministern

Founder
2-Faktor
Vem jag var hos spelar väl ingen roll, men vill man verkligen veta så skicka mig ett PM. Jag tog inte direkt illa vid över hans påstående och tog det med en nypa salt, så klart. Speciellt när han inte verkade ha så bra koll på konsumenträtt.

I övrigt var han annars väldigt hjälpsam och och trevlig när det handlade om klockspecifika frågor. Nästan så att jag ville köpa klockan på plats, men, priset var ändå för högt.

Självklart säljer inte uret falska klockor. Men jag kan förstå hans frustration, varför skall han lägga tid och pengar på folk som ändå senare köper över nätet.. Nu är mitt svar inte riktat mot TS.
 

POO

Panerai
Att utnyttja anledningen till fysiska butikers högre priser för att sedan handla online är oförskämt, dock verkar ju många fysiska handlare inte fatta att det starkaste kortet i sin kamp mot näthandel är service. Trash talka konkurrenter är oftast ganska ocharmigt det med.
 

Compiss

Patek
2-Faktor
Man får rätt mkt mer i vanlig butik som jag uppskattar, tex personlig kontakt/service.
Nu har ju vissa företag(ej klockrelaterat) tagit bort sista ledet i kundservice.... Det går bara att maila dem och de garanterar svar inom 48 Tim????????

Va fan är det!!!!!

Att ställa en fråga med kanske en el två följdfrågor, beroende på svar kan alltså ta en vecka!
Väljer att handla i vanlig butik, kanske lite dyrare men jag tycker det är bättre!
 

alfgren

Rolex
2-Faktor
Struntprat från en handlare på dekis.

Det här är samma historier som däckgubbarna i Sverige höll på med när näthandeln etablerades.
"Det är gamla däck"
"Det är varianter som bara är gjorda för Asien"
"Det är andrasortering"

allt för att förklara att deras priser var dubbelt så höga. Grejerna var, och är, exakt samma.
 

RicVin

Dirty Grandpa
Forumpersonal
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Vem jag var hos spelar väl ingen roll, men vill man verkligen veta så skicka mig ett PM. Jag tog inte direkt illa vid över hans påstående och tog det med en nypa salt, så klart. Speciellt när han inte verkade ha så bra koll på konsumenträtt.

I övrigt var han annars väldigt hjälpsam och och trevlig när det handlade om klockspecifika frågor. Nästan så att jag ville köpa klockan på plats, men, priset var ändå för högt.


Jag frågade för att den enda "urmakare" jag känner till i Globenområdet är Klockmäster. Om det var där du var så blir jag väldigt förvånad då jag varit där ett otal gånger och fått hjälp med lite av varje. Har testat både Omegor,Brattar,Seikos mm. Till och med de anställdas klockor har jag testat. Har aldrig varit några problem. Detta trotts att jag knappast kan räknas som storkund. Det dyraste jag köpt ör en Victorinox Chrono till frugan för några tusen..
Jag har ALLTID fått ett kanon bemötande hos dem och det har varit både ägare och anställda vid de olika tillfällen jag varit där.
Så det så...:)
 

Ministern

Founder
2-Faktor
Struntprat från en handlare på dekis.

Det här är samma historier som däckgubbarna i Sverige höll på med när näthandeln etablerades.
"Det är gamla däck"
"Det är varianter som bara är gjorda för Asien"
"Det är andrasortering"

allt för att förklara att deras priser var dubbelt så höga. Grejerna var, och är, exakt samma.

Vill vi ha arbetstillfällen i Sveriges, är vi beredda på att betala marknadsmässiga löner, ha lokala handlare där du kan känna samt prata med personalen? Är dessa frågor viktiga så väljer du att handla lokalt. Annars kan man ju göra som man vill.
 

par

Patek
2-Faktor
Struntprat från en handlare på dekis.

Det här är samma historier som däckgubbarna i Sverige höll på med när näthandeln etablerades.
"Det är gamla däck"
"Det är varianter som bara är gjorda för Asien"
"Det är andrasortering"

allt för att förklara att deras priser var dubbelt så höga. Grejerna var, och är, exakt samma.



Jag är inte däckhandlare men det säljs endel skräp däck online=)
 

alfgren

Rolex
2-Faktor
Absolut. Men det sker minst sagt i gummihandeln också. Inte alls ovanligt att du blir rekommenderad Nankang, Linglong, Achilles och annan dynga. Men vi kanske ska ge oss om sidospåret. Ville bara poängtera att argumentationen är bekant.
 
  • Like
Reactions: par

Jonulf

Audemars
2-Faktor
Jag frågade för att den enda "urmakare" jag känner till i Globenområdet är Klockmäster. Om det var där du var så blir jag väldigt förvånad då jag varit där ett otal gånger och fått hjälp med lite av varje. Har testat både Omegor,Brattar,Seikos mm. Till och med de anställdas klockor har jag testat. Har aldrig varit några problem. Detta trotts att jag knappast kan räknas som storkund. Det dyraste jag köpt ör en Victorinox Chrono till frugan för några tusen..
Jag har ALLTID fått ett kanon bemötande hos dem och det har varit både ägare och anställda vid de olika tillfällen jag varit där.
Så det så...:)

Samma här! Mycket trevliga och hjälpsamma och då har jag enbart hittills kollat och fått hjälp med en länk, gratis!:)
 

Ingenjören

Panerai
2-Faktor
Har stött på samma bittra kommenarer när jag ville pruta lite för att i alla fall komma något närmare nätpriset då jag ville supporta min lokala urmakare. Bara att för butikerna "gilla läget" och inte vara bittra. Kan man inte konkurrera med nypris så satsa på service, reparationer (en sorts klock Mekonomen). Kommer alltid att finnas butikskunder som vill ha "tryggheten" att handla över disk, även om de stadigt minskar. Personligen ser jag ingen anledning att jag skall betala deras hyra för en Stockholmslokal. Har heller inga skrupler att prova löparskor i "fina butiken" för att sedan gå hem o beställa från UK för halva priset, från firmor med större utbud, priser i SEK och "free shipping". Det blåser nya vindar nu.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Funderade på en grej. ADs kanske borde börja med att erbjuda första service gratis till de som vill pruta och tycker priset är högt jämfört med på nätet. Då får köparen en anledning att komma tillbaka och uppleva varför man ska återvända till en AD.
 

RobertD

Ingenting
2-Faktor
Funderade på en grej. ADs kanske borde börja med att erbjuda första service gratis till de som vill pruta och tycker priset är högt jämfört med på nätet. Då får köparen en anledning att komma tillbaka och uppleva varför man ska återvända till en AD.

Var inne på Krons Ur igår och kollade på klockor med en kompis som är sugen. Säljaren där sa, utan att vi hade börjat pruta, att köper man klockan där så är man välkommen in en gång per år för gratis täthetskontroll/trycktestning. Det är ju ett steg i just den riktningen... Satsa mer på service och "all inclusive" om man köper klockan i butik.
 

POO

Panerai
Har stött på samma bittra kommenarer när jag ville pruta lite för att i alla fall komma något närmare nätpriset då jag ville supporta min lokala urmakare. Bara att för butikerna "gilla läget" och inte vara bittra. Kan man inte konkurrera med nypris så satsa på service, reparationer (en sorts klock Mekonomen). Kommer alltid att finnas butikskunder som vill ha "tryggheten" att handla över disk, även om de stadigt minskar. Personligen ser jag ingen anledning att jag skall betala deras hyra för en Stockholmslokal. Har heller inga skrupler att prova löparskor i "fina butiken" för att sedan gå hem o beställa från UK för halva priset, från firmor med större utbud, priser i SEK och "free shipping". Det blåser nya vindar nu.


Jag har inger emot internethandel. Men du förstår väl själv att du inte bara betalar hyran för en butikslokal utan även möjligheten att prova, vilken du tydligen gladeligen utnyttjar.
 

Merlin

Vacheron
2-Faktor
Har stött på samma bittra kommenarer när jag ville pruta lite för att i alla fall komma något närmare nätpriset då jag ville supporta min lokala urmakare. Bara att för butikerna "gilla läget" och inte vara bittra. Kan man inte konkurrera med nypris så satsa på service, reparationer (en sorts klock Mekonomen). Kommer alltid att finnas butikskunder som vill ha "tryggheten" att handla över disk, även om de stadigt minskar. Personligen ser jag ingen anledning att jag skall betala deras hyra för en Stockholmslokal. Har heller inga skrupler att prova löparskor i "fina butiken" för att sedan gå hem o beställa från UK för halva priset, från firmor med större utbud, priser i SEK och "free shipping". Det blåser nya vindar nu.

Om du har barn i dagisålder, lämna in dom på nätet. Det är nya tider nu.
 

Ingenjören

Panerai
2-Faktor
Jag har inger emot internethandel. Men du förstår väl själv att du inte bara betalar hyran för en butikslokal utan även möjligheten att prova, vilken du tydligen gladeligen utnyttjar.
Självklart förstår jag det! Men via min bakgrund från teknikindustri har jag lärt mig att man "skänker bort" (säljer utan / med låga marginaler) och håvar in de stora stålarna på eftermarknad. Jag investerar i en "pryl" en gång men vill hålla den i skick i många år. Do the math!
 
Topp