• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Farer Watches

Hjelm

Guld
Halloj!

Läste precis om Farer Watches och fastnade rätt hårt för designen. Någon som har erfarenhet av märket? 1175 euro för en swiss made GMT känns rätt prisvärt. Speciellt den blå tavlan känns lockande :)

FARER-GMTS.jpg

Länkar en artikel hos w&w för lite fredagsläsning!
http://wornandwound.com/farer-introduces-3-new-mechanical-gmts/

Superfina. Finns ett avsnitt av W&W podcast om dem. De antyder att de har en supercompressor i pipen...

Den blå ser rätt vass ut. Men de andra två... nja...
Tycker att de blir ganska röriga med så pass mycket färg.
Förstår inte riktigt varför inte kronan kunnat få vara i stål? Även den blå är lite rörig tack vare detta.

Mina 2c.

Har aldrig klämt på en men måste säga att Farer är ett mikromärke som gör det rätt, dvs apar ej efter ett ”klassiskt” designspråk och säljer det som ”kinesisk kvarts-lyx”, utan istället leker de med klassisk design med roliga färger och uttryck. Det blir ärligt och skoj då. Kan tänka mig en Farer.

Gillade faktiskt deras färgade GMT.
Skulle jag köpa en, tveksamt men gör mycket rätt iaf
Med vänlig hälsning
Ola G

20180703_153315.jpg

Denna har jag i min ägo. Carter II har jag för mig modellen heter. Köpte den här på forumet. Föll direkt för designen. Hade önskat något bättre vattentäthet (5 atm). En rolig detalj är att kronan är i mässing. Överlag känns den bättre byggd än prislappen antyder. Denna modellen är quartz. Kan bara rekomendera:)

Är inne och sneglar på Farer ibland och gillar mycket av det jag ser. Visst är de lite "mycket" med alla färger och detaljer, men de har något eget utan att det för den skulle bli konstigt eller överdrivet. Som microbrand tycker jag de är helt rätt ute, sub-homager finns det ju redan några 100 märken som gör.

Det jag tycker de missar på mest är nog prisnivåerna... designmässigt är deras mekaniska kronografer nog mina favoriter:

Chrono-Straps-BLACK-Horween-BROWN_c8c35d5c-1ce9-485a-99ff-ee68ea27539b_922x922.jpg

Chrono-Straps-BLACK-Horween-BLACK_1024x1024.jpg

... men på 1,850 EUR slåss de i ett segment där det finns väldigt mycket fint att välja på bland bra, klassiska etablerade märken. Farers kvartsare ligger desto bekvämare i pris men är lite tråkigare i designen.

Sedan är jag löjligt förtjust i den här manuella också:

37mm_FRONT_STANHOPE_Navy_bbe09ae8-e1e0-488a-8acd-8280da40d801_922x922.jpg

Tillbaka
Topp