• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Farfars gamla JLC - Samt ett par frågor

Btotheb

Omega
Har förkovrat mig här sedan forumet startade, men inte haft någon direkt anledning att bidra förrän nu. Tog examen förra veckan, och fick då min farfars gamla klocka i present av farmor. På baksidan finns ingraverat:

"För gott arbete, Erik XXX, 1951-1966"

Extra kul, då vi delar namn. En annan reflektion är att de var generösa back in the days, som bjuckade på en så fin klocka efter bara femton år. Å andra sidan var han enligt farmor jäkligt uppskattad och reste under de här åren mycket runt i Afrika och översåg uppförandet av tandkrämsfabriker.

Farfar dog 1987 och klockan har legat i en låda sedan dess. Jag har kostat på den en ny, i mitt tycke jäkligt fin rem. Dyr som huggorm trots att det inte ens är äkta huggorm utan bara en gammal odlad krokodil från amerikanska södern som fått sätta livet till. Nu till mina frågor och funderingar:

1) Har letat runt lite kring serienummer, urverk, tillverkningsår och liknande men inte kommit ända i mål. Är det någon som är duktig på gamla JLC här som kan bidra? Ett hett tips, baserat på gravyren, blir väl att den är producerad 1965-1966.

2) Dessvärre finns inte orginalspännet kvar, antar att någon urhandlare utan samvete "tagit hand" om det någon gång när farmor/farfar bytt band på klockan. Ett passande 16-millimeters spänne från JLC vore pricken över i, men misstänker att det kommer kosta en slant. Har mailat Nymans som är AD, men det finns säkert andra kanaler också. Ebay? Någon här som sitter på ett?

3) Angående service har den med all sannolikhet inte fått någon kärlek de senaste 28 åren. Det är någonting som skall ändras på i sommar när jag får min första lön. Dessutom är plexit lite repigt och behöver fräschas upp. Är detta verk (vilket det nu är som sitter i) något som bör skötas via AD, eller kan urmakaren på stan fixa det? Den går dock fint, håller tiden bra och är mjuk att dra upp.

Denna tråd är ingenting utan bilder, så nu kommer de mot slutet. Samt om det inte framgått av texten så är den inte till salu för allt smör i Småland. Enjoy!


image.jpg
image.jpg
image.jpg
 

LongCon

Miss Softie
2-Faktor
Fantastiskt trevlig gåva! Vårda den väl!

Tycker du att bandet kostade huggorm tror jag en AD-service skulle kännas dyr. Hör med någon duktig fristående om de kan fixa den. farfarsklocka.se eller kanske ABC.
 

willbur

Rolex
2-Faktor
Vilken fin klocka! Jag tycker verkligen du ska kosta på den en helservice. Kolla med farfarsklocka (en butik som heter så) om de kan ge dig ett kostnadsförslag.
Välkommen hit btw :D
 

Btotheb

Omega
Tack för ditt svar! Det ämnar jag göra.

Bandet var förvisso dyrt, men det var ur ett studentperspektiv. När första lönen ramlar in blir det en skön spa-vistelse för klockan, kosta vad det vill. Mo money mo problems, som Biggie lärde oss -97.
 

LongCon

Miss Softie
2-Faktor
Tack för ditt svar! Det ämnar jag göra.

Bandet var förvisso dyrt, men det var ur ett studentperspektiv. När första lönen ramlar in blir det en skön spa-vistelse för klockan, kosta vad det vill. Mo money mo problems, som Biggie lärde oss -97.

Bra att du ger den kärlek. Om AD skickar till JLC kan det bli apdyrt men gör det dig inget är det bara att köra :)
 
Skitfin klocka och intressant story bakom. Vore kul att se den leva vidare en generation till. Någon chans att man kan få se baksidan av boetten?
 

Fixoflex

Patek
2-Faktor
Grattis till en fin klocka!

Tror inte urmakare var så elak så han bytte krona i varje fall. Ser ut som original i profil. Är den signerad JL?
Självklart skall du fixa till den. Låt boetten vara (ingen polering). Glaset kan du med gott samvete ge lite glans om du vill. Det viktiga är ju självklart att verket
får en service.
 

JohannSebastian

Panerai
2-Faktor
Vacker klocka! Bär den med glädje!

Min känsla är att den här typen av äldre "märkesurverk" behöver man inte gå till AD med (möjligen undantaget Rolex som håller hårt på delar) men jag kan ha fel, och väntar på att de som har större erfarenhet på området säger sitt.

/Klocksebbe
 

Kettil

Vacheron
2-Faktor
Först och främst; Välkommen in på forumet :)
Gratulerar även till examen och den fantastiska presenten. Om du skall leta ett JLC-spänne, se då till att få ett om inte korrekt så i a f ett tidstypiskt. Borde gå att finna på bukten.
Vad gäller service så håller jag med ovanstående att vilken välrenomerad urmakare som helst torde klara den galant. Men det är ju förstås en viss känsla med ha kvittot från märkets service center. Ta en offert och besluta sedan.
/K
 

Danken

Friends of KS
Grattis till examen och grattis till en riktigt vacker klocka!
Det där är verkligen något du aldrig ska göra dig av med annat än kanske föra den vidare till någon i släkten, kanske dina egna barn eller barnbarn någon gång. Tänk vilket känslomässigt värde den har!
By the way... Tror ni att om man lämnar in en sådan klocka på service, finns det då något värde i att få tillbaka de delar som eventuellt byts så att man kan återställa den i ursprungligt skick?
/D
 

Btotheb

Omega
Tack alla för era svar och glada tillrop! Kronan är sannolikt original, och märkt med JL. Har kikat lite efter spänne på ebay, men inte hittat något som passar ännu. Får leta vidare antar jag. Samt dubbelkolla med farmor så att hon inte har spännet i en gömma någonstans.

Har i veckan flyttat från Stockholm till Skåne, finns det några fristående urmakare man kan betro med klockan här nere månne, eller blir det till att lämna in den nästa gång jag har vägarna förbi huvudstaden?

Som önskat bifogas även en bild på baksidan.
 

Btotheb

Omega
Bilden kom på villovägar, hoppas på bättre lycka denna gång...
 

Bilagor

  • image.jpg
    image.jpg
    70.4 KB · Visningar: 164

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Grym klocka för övrigt! Hade låtit bli att använda den tills den fick en service.
 

Btotheb

Omega
Tack igen för gratulationer och välvilliga tips!

Fortfarande ett par frågor som kvarstår obesvarade. Ingen här som är duktig på gamla JLC som kan uttala sig om referens, vilket urverk den har och så vidare? Vore kul med lite mer information om klockan.

Nästa grej jag fortfarande undrar är huruvida det finns någon välrenommerad fristående urmakare i Skåne (antar att Köpenhamn också kan räknas in), eller om det är att lämna in den i Stockholm som gäller när jag skall serva den?
 

paradis

Audemars
Per Ekelund Davidhallstorg 8 Malmö Per är Antikurmakare, av gammal skola. Han har jobbat för Antikrundan som deras värderare.problemet är att han har öppet bara på Tor-Fre 10-16 040/6112287 Han är bara bäst....
 

bjrn

Panerai
2-Faktor
Grattis till examen och fin klocka!
Extra kul att det är din farfars gamla fina klocka som du fått ta över och vårda! Kul!

Ursäkta om jag snor tråden lite:
Grym klocka för övrigt! Hade låtit bli att använda den tills den fick en service.
Novis som man är på området, varför skall man inte använda den tills den har fått service? Är det lätt att förstöra något?
Jag har köpt in några "gamla" guldklockor och gett till mina ungar, ingen har varit servad och alla har varit typ gamla "25-års klockor", skall jag stoppa dem från att använda tills de är servade?
 
Senast ändrad:

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Novis som man är på området, varför skall man inte använda den tills den har fått service? Är det lätt att förstöra något?
Jag har köpt in några "gamla" guldklockor och gett till mina ungar, ingen har varit servad och alla har varit typ gamla "25-års klockor", skall jag stoppa dem från att använda tills de är servade?
Torkad olja blandat med små små metallrester blir som slipmedel i urverket. Du kan ju tänka dig själv hur bra det är att använda ett urverk som drar runt slipmedel hela dagarna. Delar nöts och går tillslut sönder. :)
 

bjrn

Panerai
2-Faktor
Torkad olja blandat med små små metallrester blir som slipmedel i urverket. Du kan ju tänka dig själv hur bra det är att använda ett urverk som drar runt slipmedel hela dagarna. Delar nöts och går tillslut sönder. :)
Tack!
Skall genast stoppa användandet av deras klockor......blir väl jag som får pröjsa servicen och hålla med reservklockor under tiden de servas.....:( Fast det är klart vad gör man inte för sina ungar:)
 
Topp