• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Farfars guldklocka Omega - en kopia?

Dabide

Basic
Min far visade mig nyligen en guldklocka som tillhörde hans far. Högt affektionsvärde osv. men jag blev nyfiken på dess pengamässiga värde, men blev snabbt tveksam ifall detta verkligen var en guldklocka eller ens en äkta Omega. Vad jag kan se finns ingen stämpel varken som indikerar guld eller serienummer, så jag misstänker starkt att det är just en kopia. Är det några andra tecken som tyder på att det är en kopia?

20220730_204216.jpg

20220730_204236.jpg

20220730_204245.jpg

Min far visade mig nyligen en guldklocka som tillhörde hans far. Högt affektionsvärde osv. men jag blev nyfiken på dess pengamässiga värde, men blev snabbt tveksam ifall detta verkligen var en guldklocka eller ens en äkta Omega. Vad jag kan se finns ingen stämpel varken som indikerar guld eller serienummer, så jag misstänker starkt att det är just en kopia. Är det några andra tecken som tyder på att det är en kopia?

20220730_204216.jpg

20220730_204236.jpg

20220730_204245.jpg
Ingen Omega expert men skulle tro att den är OK men inte inte guld(?). (I väntan på de som kan).

Senast ändrad:
Jag avråder spontant från att öppna och leta stämplar själv om du inte är säkert på att du vet vad du gör. Massivt guld är relativt mjukt och det är ganska lätt att skada boetten med fula märken eller värre. De flesta bör nog låta en urmakare göra det. Hittar du någon stämpel i låset på länken förresten?

Du kan också gå in till närmaste pantbank/seriösa auktionsverk så tar de en liten svabb och ger dig svar på guldhalten. Detta är normalt kostnadsfritt och utan krav på att du säljer den sen.

Tillbaka
Topp