• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Farfars Ulysse Nardin fickur

Hej
Ny medlem här, men hoppas på lite hjälp med info om min farfars Ulysse Nardin fickur i 14K jag fått ärva.
Min farfar dog 1959, 71 år gammal, så jag gissar att han skaffat eller fått den någon gång på 40/50-talet.
Den har följt mig genom åren förvarad i diverse förvaringslådor, men nu när jag själv kommit upp i åldern kan jag tycka att det är ansvarslöst att förvara den på det sättet. En klocka så fin som den måste ju få leva sitt klockliv och vara till glädje för bäraren.
Urverket tickar på och ser väldigt "nytt" ut, men glaset i boetten är borta.
Se bifogade bilder.
Jag vänder mig till er med förhoppningen att ni har några råd hur jag ska hantera den.
Rengöring? Nytt glas? Putsa upp den? Värde?
Jag har kontaktat Lindahls urmakeri i Vetlanda efter tips från Krons då Krons själva inte hade reservdelar.
Tacksam för era synpunkter.
Mvh Anders Olow

Fakta:
Ulysse Nardin, Le Locle, Genève
Savonett-ur
Diameter ca 53 mm
Boetten har #330669
Urverket #113824

Bilagor

• IMG_4400.jpg
    IMG_4400.jpg
    193.6 KB · Visningar: 1
  • IMG_4402.jpg
    IMG_4402.jpg
    290.9 KB · Visningar: 1
  • IMG_4404.jpg
    IMG_4404.jpg
    411.3 KB · Visningar: 2
  • IMG_4408.jpg
    IMG_4408.jpg
    302.8 KB · Visningar: 2
  • IMG_4409.jpg
    IMG_4409.jpg
    270.4 KB · Visningar: 2
  • IMG_4412.jpg
    IMG_4412.jpg
    236.6 KB · Visningar: 1
Werner Koch på ABC Service Centrum Hornsgatan Stockholm servade min farfars gamla fickur för tiotalet år sedan, farfar var konstnär och iom det inte förmögen och uret grovt och så men nu vågar jag iallafall dra upp den emellanåt. Mitt ur hade nog legat typ 50 år..

Tillbaka
Topp