• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Farfarsklocka. Hur sjutton gör man?

Tjena. Jag har kommit över en gammal farfarsklocka från min mors sida. Tycker personligen att den är riktigt snygg där den nu hänger på väggen. Men jag inser att jag inte har en aning om hur man drar upp eller ställer så att den inte ringer. Någon som vet eller kan peka mig åt rätt håll?

tempImageORSfnT.png

Hejsan!
Grattis, ser jättetrevlig ut.
Jag utgår från att du har en uppdragsnyckel.
Slaget bör vara på vänster sida, gång till höger. Vrider du upp så ska loden hissas upp mot urverket. Skulle gissa att din klocka kan ha en gångtid på 6-7 dagar. Ställer den gör du genom att föra minutvisaren framåt, till rätt klockslag. Timvisaren ska följa med själv, i sin egen takt, när du ställer minutvisaren.
Sedan sätter du igång pendeln.
Längst ner på pendeln bör du ha en liten ställskruv. Den kan du använda för lite justering av gången, om klockan skulle gå för fort eller för långsamt. Skruva pendelvikten uppåt så går klockan fortare. Nedåt, långsammare
Har du ställskruvar på fodralet, mot väggen, använder du även dem för att finjustera.
Ofta slitstarka verk, men tråkigt nog är de idag kraftigt undervärderade klockor som nästan inte kostar någonting alls på auktioner. De blir osålda och med minsta skavank så går de ofta istället till tippen.

Hejsan!
Grattis, ser jättetrevlig ut.
Jag utgår från att du har en uppdragsnyckel.
Slaget bör vara på vänster sida, gång till höger. Vrider du upp så ska loden hissas upp mot urverket. Skulle gissa att din klocka kan ha en gångtid på 6-7 dagar. Ställer den gör du genom att föra minutvisaren framåt, till rätt klockslag. Timvisaren ska följa med själv, i sin egen takt, när du ställer minutvisaren.
Sedan sätter du igång pendeln.
Längst ner på pendeln bör du ha en liten ställskruv. Den kan du använda för lite justering av gången, om klockan skulle gå för fort eller för långsamt. Skruva pendelvikten uppåt så går klockan fortare. Nedåt, långsammare
Har du ställskruvar på fodralet, mot väggen, använder du även dem för att finjustera.
Ofta slitstarka verk, men tråkigt nog är de idag kraftigt undervärderade klockor som nästan inte kostar någonting alls på auktioner. De blir osålda och med minsta skavank så går de ofta istället till tippen.
Hej. Tack så mycket för givande svar. Har nu fått igång den. Den slår varje halv och hel timme men har fått för sig att klockan är fyra timma mer än vad den är. Dvs, när klockan är två så slår den fyra gånger. Är det möjligt att stänga av slaget innan klockan gått hela sin gångtid?

Så länge du har kraft ifrån lodet så har du slag. I annat fall får man gå in i verket.
Urmakarna i forumet vet säkert att ge tips där.

Lägg gärna upp bättre bilder på klockan här

Tillbaka
Topp