• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Farmors fickur. Något värde?

RobertD

Ingenting
2-Faktor
Hej!

Jag har haft farmors gamla fickur i en låda. Nu har jag hittat hit och tänkte kolla om någon vet vad det är, och om det har något värde? (Affektionsvärdet är lågt)

Det står Technos på tavlan och kronan är vid kl 6. Det är extremt litet, så det är kanske tänkt som ett damur?

Den går iaf utan problem, startar efter ett-två varv på kronan. Är i bra skick, så jag tänker mig att den sannolikt inte är så himla gammal?

Vore intressant att höra om någon här vet vad det är?

En bild på klockan:
ja4eju2e.jpg


Edit: slänger upp en till bild för att visa storleken:
dejahazu.jpg


/Robert
 

P-A

Sir Spamalot
Var hon kanske sjuksköterska?
Jag är ingen expert, men det är inte några stora pengar iaf. 300kr kanske.
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Var hon kanske sjuksköterska?
Jag är ingen expert, men det är inte några stora pengar iaf. 300kr kanske.

Beror ju även på materialet i boetten...
Oftast brukar man räkna värdet för fickur efter materialet och vikten (Guld,silver etc.) Värdet utöver ädelmetallen brukar vara ganska lågt om det inte är något "high end" märke som Patek Philippe, Vacheron Constantin IWC etc...
Det finns såklart undantag och jag vill inte uttala mig om detta är ett sådan, men jag tror precis som P-A att det nog rör sig om ett så kallat sjuksköterskeur (kronan sitter klockan 6) och att det nog inte är värt mer än några hundralappar. (Om det nu inte är gjort i guld/silver)
 

RobertD

Ingenting
2-Faktor
Nej, hon var inte sjuksköterska. Hon var av den generationen då kvinnan såg till att maten stod på bordet när mannen kom hem. Så hon använde kanske klockan för att tajma det... ;)

Tack för svar. Då åker den tillbaka i lådan till nästa flyttstädning...

/Robert
 
  • Like
Reactions: ssl
Topp