• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Farmors klocka

Frida32

Breitling
119DA6EB-DC7D-47DC-8DAA-F34532419B40.jpeg
Hej på er kunniga människor!

Jag har ärvt min farmors damur. Det står Zenith på den och serienumret är 888861. Jag skulle vilja veta lite mer om klockan. Kan ni hjälpa mig? Hennes namn är graverat på baksidan. Är det en tjänsteklocka? Och går det att korta armbandet? Borde jag lämna in den på service?
 

BarbaBaba

Patek
2-Faktor
Hej Frida! Du behöver visa bilder ifrån sidorna och baksidan, gärna öppna locket på baksidan och kolla siffror på både insidan och utsidan av locket och på urverket för att kunna få så bra information som möjligt. Är armbandet flexande eller stumt? Det ser ut som ett flexband med lås? Hur som går det säkert att justera :) Spontant är det 50 tal...
 

Frida32

Breitling
Hej Frida! Du behöver visa bilder ifrån sidorna och baksidan, gärna öppna locket på baksidan och kolla siffror på både insidan och utsidan av locket och på urverket för att kunna få så bra information som möjligt. Är armbandet flexande eller stumt? Det ser ut som ett flexband med lås? Hur som går det säkert att justera :) Spontant är det 50 tal...

Tack för bra svar! Jag ska ta lite mer bilder!
Armbandet är flexande. Det är för stort för mig, så det skulle vara super om det gick att fixa. Kan de göra det på vilken uraffär som helst eller finns det någon som är lite bättre än någon annan? Jag bor i Värmland.
 

BarbaBaba

Patek
2-Faktor
Tack för bra svar! Jag ska ta lite mer bilder!
Armbandet är flexande. Det är för stort för mig, så det skulle vara super om det gick att fixa. Kan de göra det på vilken uraffär som helst eller finns det någon som är lite bättre än någon annan? Jag bor i Värmland.
Jag har ingen koll på värmländska urmakare, men en riktig urmakare kan justera armbandet, kanske inte alla klockkedjor typ sjärnurmakarna, men vanliga urmakare. Fungerar den om du vrider upp den några varv? Service behov kanske den har, ingen större erfarenhet av damur, men i Stockholm finns ett par urmakare som servar vintage. Det finns ett par duktiga på forumet också :) Ett fint läder armband kunde ju också passa?
 

Frida32

Breitling
54BDF682-4C47-4C1A-ABB0-EA94EEB417E8.jpeg
0060E5F2-00E4-4943-B41E-A2447D56E587.jpeg
018F7E14-A44D-4211-BE62-DA30C4478BE2.jpeg
Jag har ingen koll på värmländska urmakare, men en riktig urmakare kan justera armbandet, kanske inte alla klockkedjor typ sjärnurmakarna, men vanliga urmakare. Fungerar den om du vrider upp den några varv? Service behov kanske den har, ingen större erfarenhet av damur, men i Stockholm finns ett par urmakare som servar vintage. Det finns ett par duktiga på forumet också :) Ett fint läder armband kunde ju också passa?

Här kommer några fler bilder :) Nu känner jag mig jättedum, men hur öppnar jag locket? Den går om jag vrider upp den! Bra idé med läder :)
 

BarbaBaba

Patek
2-Faktor
Eftersom den fungerar kanske du bara skulle gå till en urmakare och kolla hur den går, då kan han öppna den åt dig. Annars borde det vara en liten skåra någonstans runt kanten på baklocket, finns inte det är det nog så att den öppnas genom att glaset tas bort. Du får säkert flera svar vad det lider. Trevlig klocka :) @rogart-63 @Martin Lovasz
 

Frida32

Breitling
En fråga till! Den är
Eftersom den fungerar kanske du bara skulle gå till en urmakare och kolla hur den går, då kan han öppna den åt dig. Annars borde det vara en liten skåra någonstans runt kanten på baklocket, finns inte det är det nog så att den öppnas genom att glaset tas bort. Du får säkert flera svar vad det lider. Trevlig klocka :) @rogart-63 @Martin Lovasz
Jag får pallra mig till en urmakare :) Ha en bra kväll!
 

DrKlocka

Audemars
Fin guldklocka! Zenith är fin kvalitet. Från sent 50- eller tidigt 60-tal. Är nog en gåva. Tjänsteur brukar ha annan gravyr. Värde omkring 1500.
Om du ska använda den bör du lämna in på service.
 

trumpetera

Panerai
Instämmer i råden om service. Eller var det i singular, rådet?

Hursomhelst-ett fint ur av en fin tillverkare! Grattis!

Hade du köpt det, hade även jag föreslagit ett läderband, men eftersom det är din farmors skulle i alla fall jag försöka använda länken som sitter på, av känslomässiga skäl.

Igen-grattis!
 

Psykel

Patek
Har inte mycket att tillägga om klockan än att det är ett riktigt fint damur som du absolut borde få ordning på och bära!
Däremot som flexlänksälskare kan jag påpeka att den är av märket JB Champion, vilket är ett av dom finare märkena när det kommer till flexlänkar. Flexlänkar är dock ökända för att bli riktigt skitiga, så rekommenderar att rengöra den. Förhoppningsvis kan urmakaren du går till köra den i ultraljudstvätt.
 

Frida32

Breitling
Fin guldklocka! Zenith är fin kvalitet. Från sent 50- eller tidigt 60-tal. Är nog en gåva. Tjänsteur brukar ha annan gravyr. Värde omkring 1500.
Om du ska använda den bör du lämna in på service.

Så frustrerande det är att inte veta vem som gav henne den! Önskar att jag frågat pappa medans han var i livet. Hon lär ha tyckt mycket om den eftersom pappa sparat den.
 

Frida32

Breitling
Instämmer i råden om service. Eller var det i singular, rådet?

Hursomhelst-ett fint ur av en fin tillverkare! Grattis!

Hade du köpt det, hade även jag föreslagit ett läderband, men eftersom det är din farmors skulle i alla fall jag försöka använda länken som sitter på, av känslomässiga skäl.

Igen-grattis!
Tack! :)
 

Frida32

Breitling
Har inte mycket att tillägga om klockan än att det är ett riktigt fint damur som du absolut borde få ordning på och bära!
Däremot som flexlänksälskare kan jag påpeka att den är av märket JB Champion, vilket är ett av dom finare märkena när det kommer till flexlänkar. Flexlänkar är dock ökända för att bli riktigt skitiga, så rekommenderar att rengöra den. Förhoppningsvis kan urmakaren du går till köra den i ultraljudstvätt.

Blir imponerad av vad ni kan allihop. Det ska jag be om. Tycker att länken är snygg med. Men den är som du säger ganska smutsig.
 

Exxet

Rolex
Håller med övriga talare, Zenith är ett respekterat märke i klockvärlden, flyger visserligen lite under radarn jämfört med t ex Omega som är ett jämförbart märke, guld? troligtvis, med tanke på att baksidan är guldfärgad och Zenith märkte guldboetterna med ett 6-siffrigt nummer, kan vara en version av cal. 88 verk som sitter i, hoppas kronan är märkt med en stjärna m ett Z i. Om inte länken har för mycket emotionellt värde så byt den, finns väldigt mkt gammal DNA kvar i dom, lr rengör noga, köp ett gäng med snygga läderband och byt då o då, t ex:
straps.jpg

guld passar ju till det mesta :)
 
Topp