• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Farmors ur

SSL

Audemars
Var hos farmor som rensar ut lite grejer, bland annat en del armbandsur. Hon tänkte ta uren till loppis men eftersom klockintresset ökat senaste halvåret så blev jag nyfiken och bad om att få titta på dom. Hon hade en klocka som fortfarande rullade, och som hon tänkte behålla, medan dom andra slaggade. Fick ärva den som tickade på och sen tog jag även några av dom andra som jag tyckte var intressanta.

Tänkte gå till farfars klocka på söder och se om det är nåt att ha. Den som tickar är den som jag kommer behålla oavsett, medan dom andra bara var en kul grej.

Men om det är någon här som har nåt att säga om någon av klockorna så var inte blyga. Intresserad av så mycket som möjligt av vad det är för märken osv. Har ingen direkt koll på storyn om dom mer än att dom tillhört Farmors senaste man som jag aldrig hann träffa.

Ur nummer ett: Partico "swiss made". Det är denna som rullar. Går igång när man sätter på sig den. Inte ställt om den än.
Nf5ifxH.jpg


Ur nummer två: Martel "swiss made". Gick igång nu också. Men går inte att ställa om visarna. Går säkert att fixa hos urmakare.



Ur nummer tre: Seiko "Japan". Batteridriven. "790917" står det på baksidan, om det säger nåt.


Ur nummer fyra: Certina "swiss made". Står "Volvo 1927-1977" på baksidan.

 

Zacke

Vacheron
2-Faktor
Jag gillar den där Seikon, ser ut som att den har original länken kvar dessutom. Har du något nummer på den?
 

SSL

Audemars
Jag gillar den där Seikon, ser ut som att den har original länken kvar dessutom. Har du något nummer på den?

Vilket nummer behöver man för att se? Finns två nummer på klockan: 790917 och 7546-8060. På länken står det Z144 och den heter SEIKO SQ precis som klockan, så det är med största sannolighet original.

Google fann likadan klocka från 1990 åt mig, men jag vet inte om denna är från samma år.
 

Zacke

Vacheron
2-Faktor
Vilket nummer behöver man för att se? Finns två nummer på klockan: 790917 och 7546-8060. På länken står det Z144 och den heter SEIKO SQ precis som klockan, så det är med största sannolighet original.

Google fann likadan klocka från 1990 åt mig, men jag vet inte om denna är från samma år.


Det gödslas med Seiko SQ tyvärr, dom är väl inte speciellt omtyckta eller värdefulla, men jag är lite småförtjust i dom. Jag gillar den simpla och konsekventa estetiken. Om du vill sälja den får du gärna PM'a mig.

Den där Certinan såg härlig ut, byt ut glaset och använd!
 

SSL

Audemars
Går inte fort asså. Fortf inte besökt farfars klocka med Marteln. Men förväntas göra det nu i sommar om dom inte har sommarlov.
 
Topp