• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Fars gamla Longines är åter hemma.

Samohtm

Breitling
Lämnade in min gamla Longines Flagship som jag ärvt efter min far, lämnades hos urmakaren i Mars-April nån gång förra året och fick tillbaka den för nån vecka sen.
Klockan är tillverkad 1961 och såldes i butik 1962, var tydligen bara -61 som datumet satt vid 12. Ref 3308 med ett 341-verk.


Lite förebilder:
P6180046.jpg

P6180042.jpg

P6180034.jpg


Och såhär blev det:

Nytt glas, krona och rotor samt ett präglat Rios-band.
IMGP2842.jpg


Hårstrået mellan 6-7 är utanpå men tyvärr finns det en hel del damm innanför glaset.
IMGP2852.jpg


Mycket av dammet som syns är på insidan.
IMGP2836.jpg


IMGP2858.jpg


IMGP2866.jpg


Med lite mer förlåtande inställningar.
IMGP2860.jpg


Viklåset är även det ett Rios.
IMGP2845.jpg


Orsaken till att det tog sån tid är väl helt enkelt pga att rotorn inte är helt lätt att få tag på.

Men hur som helst ska klockan tillbaka till urmakaren, dels pga dammet men framförallt pga att den har en gångreserv på 8-9 timmar vilket jag inte anser är acceptabelt. Har kikat på nätet och där anges gångreserv på cirka 44 timmar så 8-9 timmar är alldeles för långt ifrån vilket även urmakaren höll med om.

Tråkigt när man väntat så länge men den ser iaf bättre ut. :)
 

vonhall

Rolex
Otroligt tjusig modell! Synd att urmakaren slarvat med den. Kan bara hoppas att han löser dammet och gångreserven utan att du blir av med den ett år till!
 

Pappi

Bib Fortuna
2-Faktor
Snygg! Synd på damm och gångreserv men när det är fixat så har du en höjdarklocka med viktig koppling. Det är mycket tillfredsställande :)
 

Gentle_Giant

Cartier
Jättefin! Att få ärva och bära en klocka är minsann något som man aldrig kan uppleva med något man köpt. Har en själv från min morfar och den inbringar mycket glädje. Hoppas du inte får vänta lika länge innan du får tillbaka den, du har väntat tillräckligt tycker jag!
 

Ariste

Audemars
2-Faktor
Härlig klocka, värd sin väntan! Tråkigt att det finns så få delar till Longines kaliber 340-serien, se nu till att urmakren gör sitt jobb på din fina arveklocka!
 

Samohtm

Breitling
Re: Sv: Fars gamla Longines är åter hemma.

Visst är det extra kul när det är arvegods, känns som om man uppskattar den på ett annat sätt. :)
Var inte helt självklart från början att den skulle renoveras men är glad att det blev så.
Är dock inte lika glad att så lång tid slutade med slarvjobb. Men har pratat med dem och den här gången är det ägaren av butiken som ska ta sig an klockan, så det är inte samma urmakare vad jag förstått. Hoppas det löser sig vid nästa försök iaf.
 

Bawkins

Cartier
Det är något alldeles särskilt att förvalta ett ärvt ur.. Det är många minnen och historier som gör sig påminda. Riktigt fin klocka! Hoppas att urmakaren fixar till den ordentligt så att nästa generation efter dig också kan njuta av klockan!
 

slimjim

Rösten från Bro
2-Faktor
Longines är bra grejer, både nytt och vintage. Och är det så att man ärver något så hoppar det upp ett pinnhål till pga affektionsvärde.

Stilig, och grattis till rotorn får man säga.
 

Fixoflex

Patek
2-Faktor
Vilken fin klocka!

Det är tyvärr ibland hos vissa urmakare en tendens att skönhetsfel oftast ignoreras och att
verket är det primära. Här verkade det inte spela någon som helst roll, trist!

Hoppas att makaren respekterar den bättre nästa gång!
 
Topp