• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Favoritklockan när ni reser (reste?) utomlands till nya tidszoner?

Arcticreef

Silver
Resandet har ju minskat ganska dramatiskt under pandemin men lär väl förhoppningsvis vara tillbaka på mer normal nivå inom en inte alltför avlägsen framtid. Själv har jag några klockor som kan hantera två tidszoner (Rolex, Panerai, GS, JLC, Sjöö Sandström, Casio) men jag måste nog säga att den här tüsken är min favvoresekompis. Varför? Vet inte riktigt. Kanske för att den är så lätt att ställa om? Klicka till litegrann så är det klart.
Vilken dinka tar ni helst med?

Bilagor

• 11F189A4-4591-4940-8BDC-8B9D32D1DB54.jpeg
    11F189A4-4591-4940-8BDC-8B9D32D1DB54.jpeg
    683.7 KB · Visningar: 38
Då jag bodde i Seoul körde jag ett bra tag på min Nixon The Banks för att hålla koll på tiden hemma i Europa också.
2241BDAC-0D71-430D-997B-EBC33ACCA34F.jpeg

Nu är den i stort sett aldrig med på resor, eller på armen överhuvudtaget. Jag sitter istället och ställer om vanliga klockan tills den dag jag tickar utav en Breitling Navitimer World från listan av framtida klockköp.

Min UTC Extreme har fått följa med mig runt världen hittills, både upp i berg och ut i öken. Skaffade mig en Royal Steel Worldtimer för en månad sedan men den har av naturliga skäl inte haft anledning att få bevisa sig som världsklocka ännu, hoppas det vänder snart.

Bilagor

• IMG_0131.jpeg
    IMG_0131.jpeg
    660.9 KB · Visningar: 19
För länge sedan hade jag en Tissot, som jag lätt kunde ställa till en ny tidzon genom att timvisaren ställdes separat i entimmassteg. För 30 år sedan föll den i backen och gick inte att reparera till ett rimligt pris. Jag saknar verkligen den funktionen när man reser. Jag har förstått att Omega har den, likaså Rolex och Tudor GMT-klockor, men finns de på andra, inte lika högt prissatta klockor?

För länge sedan hade jag en Tissot, som jag lätt kunde ställa till en ny tidzon genom att timvisaren ställdes separat i entimmassteg. För 30 år sedan föll den i backen och gick inte att reparera till ett rimligt pris. Jag saknar verkligen den funktionen när man reser. Jag har förstått att Omega har den, likaså Rolex och Tudor GMT-klockor, men finns de på andra, inte lika högt prissatta klockor?
Du hittar samma funktion på Grand Seiko. SBGN003 t ex. Quartz deluxe.

Men om även den uppfattas för dyr finns G-shock med valfri Worldtime-angivelse. Egentligen den perfekta reseklockan.

Alla (tror jag) av Citizens Chronomaster har det. Plus perpetual calender, plus att dom är specade till +/- 5sek/år. Går att få strax söder om 20k momsat o klart från säkra japanska handlare.

EDIT: pga av soldrift, hårdhetsbehandlat stål, 100m Wr, allround design och allmänt hög byggkvalitet är det också en perfekt resklocka. Du han ta på den när du åker och ta av den när du kommer hem....

Bilagor

• IMG20220209072027.jpg
    IMG20220209072027.jpg
    210.7 KB · Visningar: 7
Tack! Att döma av svaren så verkar det som att det är japanskt jag ska titta efter. Eftersom jag har ett arbete där mina kolleger sitter i Asien och Sydamerika så har jag snöat in lite på att en GMT-klocka kan vara rätt val. Men utan vridbar Bezel och utan att kunna ställa timvisaren så blir nog nyttan relativt begränsad. hur som helt ska jag kika mer på Citizen och Grand Seiko.

Jag gillar Bezelmans lilla devis om teori vs praktik!

Alla (tror jag) av Citizens Chronomaster har det. Plus perpetual calender, plus att dom är specade till +/- 5sek/år. Går att få strax söder om 20k momsat o klart från säkra japanska handlare.

EDIT: pga av soldrift, hårdhetsbehandlat stål, 100m Wr, allround design och allmänt hög byggkvalitet är det också en perfekt resklocka. Du han ta på den när du åker och ta av den när du kommer hem....
Tips på säkra japanska handlare?
Strax söder om 20 innebär runt 15-16 +moms?

Tips på säkra japanska handlare?
Strax söder om 20 innebär runt 15-16 +moms?
Ja köpte av Hachimura watch company o betalade 14800. Dom ligger nu på ca 16 ex moms men skriv ödmjukt att du frågat flera o tänker köpa för bästa pris så tror jag dom återkommer med ett bättre pris. FedEx Express ingick o funkade också bra.

Ja köpte av Hachimura watch company o betalade 14800. Dom ligger nu på ca 16 ex moms men skriv ödmjukt att du frågat flera o tänker köpa för bästa pris så tror jag dom återkommer med ett bättre pris. FedEx Express ingick o funkade också bra.
Tack för tipset.
Varit i kontakt med några andra och fått snabba/artiga svar.
Väntar fortfarande på svar från en fransk klockaffär, snart två veckor 😅

Tillbaka
Topp