• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Favoritmärken och story

C

Coach

Guest
Jag är nyfiken på vad det är som gör att vi dras till olika märken i klockvärlden.
Finns det andra parametrar än design, urverk och historia som vi tilltalas av och vad är det som gör att det är lätt att snöa in på vissa märken ?

Mitt klockintresse har pågått så länge jag kan minnas men det tog fart på riktigt när jag besökte TimePromotion 2013.
Blev hooked efter det besöket och kort därefter så köpte jag min första Breitling.
Breitling tilltalade mig både designmässigt och för deras robusthet utan att för den sakens skull ha någon större kunskap om urverk eller andra aspekter av uren.

2017 gick jag med här på Klocksnack och sen så har intresset eskalerat rejält samt svängt fram och tillbaka som en okontrollerad pendel.
Klockintresset känns emellanåt som ett svart hål som bara växer ju mer man matar det och hålet tycks omöjligt att fylla. Det är både en del av charmen men kan också vara rejält utmattande när utbudet känns obegränsat.

Har haft seiko perioder, quartz perioder och massvis med andra faser längs vägen och det är alltid lika spännande att se vad som kommer härnäst.
Har varit owg ett flertal gånger när jag tröttnat på detta och sen har det varierat från 0-20 klockor mellan varven.

Idag äger jag ingen Breitling utan har i nuläget börjat intressera mig för andra märken som ex Tudor, Sinn och Sjöö Sandström.
Har sen 2017 testat runt 100 olika klockor högt och lågt men har idag endast 4 st som jag varvar med.

Så what’s your story ?

Min relation med mina favoritmärken är dålig då inte summorna kommer överens med pluskan och allt annat som ska köpas.

ALS, H Moser & Cie, VC och en hel del andra klockor är de som jag fluktar på och gillar inte substitutköp

Min relation med mina favoritmärken är dålig då inte summorna kommer överens med pluskan och allt annat som ska köpas.

ALS, H Moser & Cie, VC och en hel del andra klockor är de som jag fluktar på och gillar inte substitutköp
Menar du homager med substitutköp eller något annat som påminner om den faktiska dinkan som du vill ha?
Har provat den vägen men det slutar alltid med att det känns fel när det egentligen är originalet jag vill ha.

Utan att bli för långrandig och dra precis hela storyn. Känner mig fortfarande ganska ny med klockor. Har inte ägt särskilt många och är en person som oftast håller ganska hårt i sina pengar. Ogillar att lägga pengar på sånt som egentligen inte är nödvändigt och vad är mer onödigt än klockor? MEN. Är för tillfället ganska insnöad på Sinn. Rent allmänt gillar jag när saker och ting är genomtänkta och utan krusiduller. Varesig det är arkitektur eller en kökskniv eller en datormus eller vad som helst. Smart industridesign helt enkelt. Det är något Sinn förkroppsligar. Jag gillar Sinns opretentiösa inställning där funktion styr form och det finns något lite hemmasnickrat med deras marketing som jag också tycker är sympatiskt.
Priset är också inom vad jag idag anser är rimligt för mig personligen att lägga på klockor (dock har jag märkt att denna gräns förädiskt förflyttas framåt hela tiden). Det går heller inte att ignorera att det finns en tjusning i att ha något som andra inte har. En klocknördarnas klocka. En liten "underdog"-grej. Lite "jag tyckte band X var coolt före alla andra tyckte det!". Lite fånigt, men ligger nog lite i det också!
Jag tror Sinn passar mitt sinne (hehehe) ganska väl. Sen känns det samtidigt lite tråkigt att när man är så ny som jag med klockor, grottar ner sig i ETT märke när det finns så mycket att prova. Och jag gillar även annat också. Och även sånt som inte ALLS är likt Sinn (Cartier t ex). Men men, alla människor är väl komplexa!

Menar du homager med substitutköp eller något annat som påminner om den faktiska dinkan som du vill ha?
Har provat den vägen men det slutar alltid med att det känns fel när det egentligen är originalet jag vill ha.

Nej, med substitut så menar jag att jag slår till på någon Glashütte, Breitling, IWC eller annat som passar pluskan bättre.
Det behöver inte ens påminna om klockan jag är ute efter, då jag gillar flera olika typer och modeller.

Nej, med substitut så menar jag att jag slår till på någon Glashütte, Breitling, IWC eller annat som passar pluskan bättre.
Det behöver inte ens påminna om klockan jag är ute efter, då jag gillar flera olika typer och modeller.
Alright då hänger jag med.
Nog för att det är lätt att expandera plånboken i det här intresset men jag har som tur är aldrig varit intresserad av dyrare inköp än vad ekonomin tillåter.

Alright då hänger jag med.
Nog för att det är lätt att expandera plånboken i det här intresset men jag har som tur är aldrig varit intresserad av dyrare inköp än vad ekonomin tillåter.
Jag har dessvärre varit det och då har det blivit få inköp.
Med allt för dyra intressen så blir det billigt.

Innan jag blev medlem (2017) på klocksnack visste jag inte så mycket om olika klockmärken, förutom Certina då min far bar sådana klockor. Det roliga är att ett halvår innan jag gick med i KS så köpte jag en ny Certina för 5 tkr som jag sedan returnerade för att jag tyckte att det var på tok för mycket pengar att lägga på en klocka :bag:

Köpte min första "riktiga" klocka våren 2018, en Omega Seamaster från 50-talet och hittils har jag avverkat 25 klockor under min tid här. Mycket Seiko har det blivit :D

Tillbaka
Topp