• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Favre-Leuba Quartz Rider - stadig guldklimp i klocklådan

JoberMan

Politruk
2-Faktor
Mitt senaste vintagefynd är en Favre-Leuba Quartz Rider från omkring 1970. 41*38mm, gulmetall och integrerad länk. Som framgår av namnet ett quartzverk, cal 352. Jag visste ingenting om vare sig märke eller modell sedan tidigare, men tycker att klockan är sjukt cool.








Favre-Leuba är en av de äldsta klocktillverkarna i Schweiz enligt all kunskaps moder, Wikipedia. Företaget bildades 1737 av Abraham Favre. Två generationer senare, 1814, gick man samman med en klockhandlare vid namn Auguste Leuba, därav namnet Favre-Leuba. Företaget stannade i familjen Favre i ytterligare åtta generationer innan det såldes vidare i slutet av 60-talet. I dag ägs namnet Favre-Leuba av ett indiskt företag, Titan Company Ltd.

Cal 352 är ett verk som utvecklades av Girard Perregaux i quartz-teknikens barndom. Samma verk sitter i Jaeger Lecoultres Master-Quartz, en klocka som är djävulskt cool (och kostar betydligt mer).











En riktig skönhet klär som bekant i allt. Såväl jeans, hawaiiskjorta, som kostym eller träningskläder. Har du bara lite humor och självdistans så går du i land med det mesta till en sjukt cool och porrig 70-talsguldklimp på batteri :)









Jag är som sagt sjuk nöjd med min klocka. Den har dock ett beklagligt skönhetsfel, då länklåset inte är original. Min urgubbe lyckades rota fram ett matchande lås i gulmetall som gick att montera. Skulle såklart hellre ha ett original-lås, men inser att det väl är näst intill omöjligt att ha ett sådant flyt.

Trevlig kväll
JoberMan
 

nifag

Cartier
Underbart 70-talscool. Grattis! Synd med låset då de är riktigt smidigt konstruerade på de där NSA-länkarna. Spännet är fjädrande vilket ger en grym komfort. Att hitta ett spänne märkt Favre-Leuba blir nog tufft, men det finns många andra tillverkare som använt sig av de där länkarna. Kan gå att hitta nåt som åtminstone passar...
 

JoberMan

Politruk
2-Faktor
Underbart 70-talscool. Grattis! Synd med låset då de är riktigt smidigt konstruerade på de där NSA-länkarna. Spännet är fjädrande vilket ger en grym komfort. Att hitta ett spänne märkt Favre-Leuba blir nog tufft, men det finns många andra tillverkare som använt sig av de där länkarna. Kan gå att hitta nåt som åtminstone passar...
Aha, kallas den NSA-länk? Tack, då har jag något att googla på.
Skön guldklimp! Kan du slänga upp en till bild rakt på urtavlan i dagsljus? Var svårt att få en uppfattning :)

Dagsljus och dagsljus, men här syns tavlan i alla fall bättre :)
 
Topp