• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

FC - vad skulle ni ha gjort?

Känner att jag behöver skriva av mig och höra era åstikar kring något som får mig att känna mig ohälsosamt villrådig, nämligen Frederique Constant.
Det är så att till våren 2020 så vankas det utökning i min lilla klocksamling och jag har varit på samtliga möjliga spår när det kommer till både typ av klocka och prisklass, men inte känt att jag hittat något som verkligen fångade mitt intresse. Tills dess att jag hittade FC:s relativt nya Flyback-chronograph.
IMG_5575.JPG

Så vad är då problemet? jo det är FC som märke som får mig att slå knut på mig själv. Dem har en del saker för sig som drar ned känslan för dem rätt så påtagligt, till exempel så guldpläterar (!) dem en del av sina klockor, trots att dem dessutom säljer några i 18k guld!? Sen så har dem några klockor där designen är så uppenbart hämtad från andra mer prestigefyllda tillverkare att det känns som billiga homager.

Frågeställningen till er här på klocksnack är: skulle ni kunna köpa en klocka från en tillverkare som håller på med sådana här fasoner?

MVH

Hela vitsen med intresset är ju att man ska ta reda på vad man själv gillar, känns helt irrelevant att fråga vad andra gillar.

Så vad är syftet med frågan? Att veta om andra här gillar FC? Det är knappast en populär tillverkare här och ska du sälja den här igen så lär du inte få tillbaka mycket. Om du däremot själv gillar den så ser jag inte problemet, ingen tillverkare gör 100% saker som man gillar.

Gillar FC, sen att dem guldpläterar kan väl ha med att dem vill kunna erbjuda billigare möjligheter antar jag samt kunna ge mer premium med 18K sen när det gäller att dem hämtar design från andra så finns väl det egentligen hos nästan alla klockmärken sen om du inte vill bli anklagad av att ha en billig homage så kan man väl ta en modell som inte är så lik något annat märke.

Hela vitsen med intresset är ju att man ska ta reda på vad man själv gillar, känns helt irrelevant att fråga vad andra gillar.

Så vad är syftet med frågan? Att veta om andra här gillar FC? Det är knappast en populär tillverkare här och ska du sälja den här igen så lär du inte få tillbaka mycket. Om du däremot själv gillar den så ser jag inte problemet, ingen tillverkare gör 100% saker som man gillar.

Word!

ALLA mina köp har baserats på vad jag tycker om just den individuella klockan. Allt annat är bara brus

Nej nej vet att FC inte är det käraste märket här, var mer intresserad av att höra om fler skulle resonera likadant.

Gillar du den och kan köpa den utan att hamna i lyxfällan, kör hårt ;)

Har konstant satellitförbindelse med Patrik och Magnus ;)

Gillar FC, sen att dem guldpläterar kan väl ha med att dem vill kunna erbjuda billigare möjligheter antar jag samt kunna ge mer premium med 18K sen när det gäller att dem hämtar design från andra så finns väl det egentligen hos nästan alla klockmärken sen om du inte vill bli anklagad av att ha en billig homage så kan man väl ta en modell som inte är så lik något annat märke.

Tack för svar. En av de saker jag tycker om med just Kronografen är just att den känns rätt egen i designen samt inhouseurverk!

Enda negativa jag kan komma på om FC är att de gör många klockor alldeles för stora.
Typ dressklockor i 42mm.
Annars gillar jag dem, har dock aldrig hållit en i min hand.
Kör bara säger jag. Livet är för kort för att vela över vad andra kommer tycka. :)

Gillar egentligen FC men känns inte den där chronon som att den väldigt mycket försöker vara? Lite mycket kanske?
upload_2019-8-29_16-32-34.jpeg

Yes alla skiter i vand andra tycker. Ändå verkar alla tycka om samma klockor och väldigt få går mot strömmen, men det är nog bara slump.

Bortsett från ett stort lämmeltåg som (av olika anledningar) ska ha sportstål Rolex så har denna breda generalisering inte mycket vikt tycker jag. Stor variation på medlemmarnas klockor här.

En variabel till varför vissa klockor blir populära kan ju också helt enkelt bero på att det är en snygg klocka, inte olikt en vacker kvinna som drar till sig många män.

Enda negativa jag kan komma på om FC är att de gör många klockor alldeles för stora.
Typ dressklockor i 42mm.
Annars gillar jag dem, har dock aldrig hållit en i min hand.
Kör bara säger jag. Livet är för kort för att vela över vad andra kommer tycka. :)

Det som är så bra med denna, den håller sig på 42mm vilket är en riktigt trevlig storlek för en kronograf i min mening!

Snygg klocka! Ny? Var köper du en sådan och till vilket pris?

Går att få för ca 38k på chrono24 atm, men lär garanterat vara billigare om några månader när fler kommit ut på marknaden.

Gillar egentligen FC men känns inte den där chronon som att den väldigt mycket försöker vara? Lite mycket kanske?

IMG_5640.jpg

I just detta fallet så är det nog färgen som gör att dem ser besläktade ut, dem visade framför allt upp den i stål med vit tavla eller roseguld med vit tavla så tror inte tanken var att göra en "billig PP kronograf".

Det som är så bra med denna, den håller sig på 42mm vilket är en riktigt trevlig storlek för en kronograf i min mening!

Går att få för ca 38k på chrono24 atm, men lär garanterat vara billigare om några månader när fler kommit ut på marknaden.

IMG_5640.jpg

I just detta fallet så är det nog färgen som gör att dem ser besläktade ut, dem visade framför allt upp den i stål med vit tavla eller roseguld med vit tavla så tror inte tanken var att göra en "billig PP kronograf".
Den vita ser onekligen mer olik ut PP i fråga.

Känner du att ca 40k känns rimligt och den kittlar lite i magen hade jag kört på. Många likheter om det är svart vi talar om men den har iaf 3 subdials som gör de lite olika.

Fördelen med att Rolex är så jävla hypat nu är att man kikar på annat :)

Just dressade kronografer är ju väldigt lika så fort det blir samma färg på tavlan (typ)

Jag gillar fc. Ägt själv :) dock värdelöst andrahandsvärde om man nu vill sälja :D

Den vita ser onekligen mer olik ut PP i fråga.

Känner du att ca 40k känns rimligt och den kittlar lite i magen hade jag kört på. Många likheter om det är svart vi talar om men den har iaf 3 subdials som gör de lite olika.

Fördelen med att Rolex är så jävla hypat nu är att man kikar på annat :)
Kommer nog vänta lite tills de finns fler begagnade, redan nu går det att få en för 32k från italien på chrono24, så kanske går att få tag i en lätt begagnad för runt 25k om några månader.
Har en SMP 300m ceramic och en SUB C, känner att det inte hade skadat med något lite mera äventyrligt...

Just dressade kronografer är ju väldigt lika så fort det blir samma färg på tavlan (typ)

Jag gillar fc. Ägt själv :) dock värdelöst andrahandsvärde om man nu vill sälja :D
Jo lite så det blir, därför jag inte har så stort problem med att denna liknar en PP i vissa konfigurationer.
Kommer satsa på en begagnad antagligen så andrahandsvärdet kommer att jobba i favör för min del. ;)

Tillbaka
Topp